به گزارش خبرگزاری مهر، اخیراً پیامکی برای برخی افراد ارسال و خواسته شده جهت جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، مبلغی را پرداخت کنند. کاربر از طریق لینک موجود در این پیامکها به صفحهای شبیه به سامانه اینترنتی گمرک و سپس به صفحهای هدایت میشود که ظاهر آن شبیه درگاههای پرداخت است و مشخصات کارت بانکی از کاربر دریافت میشود.
این روش، یکی از شیوههایی است که کلاهبرداران برای دستبرد زدن به حساب بانکی افراد از آن استفاده میکنند. لذا ضروری است در صورت ملاحظه چنین مواردی، مراتب در اسرع وقت از طریق بخش گزارش مردمی درگاه اینترنتی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir گزارش شود.
پیامک اول، کلاهبرداری است و پیامک دوم، هشدار پلیس است:
براین اساس ضروری است در این زمینه به موارد زیر توجه شود:
۱- هرگونه اطلاعرسانی در زمینه طرح ثبت تلفن همراه، از طریق سرشماره پیامکی HAMTA انجام میگیرد. همچنین در صورت دریافت هرگونه پیامک با محتوای مشکوک، میتوانید موضوع را با مرکز پاسخگویی سامانه همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در ۷ روز هفته طرح نمائید تا راهنماییهای لازم ارائه گردد.
۲- سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir و سایت اطلاعرسانی همتا hamtainfo.ntsw.ir میباشد و سامانه همتا دامنه دیگری ندارد.
۳- سامانه همتا برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمیکند و انجام همه ی فرایندهای سامانه همتا رایگان میباشد.
۴- پیش از هرگونه پرداخت حتماً باید از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شد، ویژگیهای اولیه درگاه پرداخت معتبر عبارتند از:
الف- عبارت https و همچنین علامت تأیید سرویس دهنده (معمولاً به صورت قفل سبز رنگ) در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود دارد.
ب- درگاه پرداخت زیردامنه ای از دامنه shaparak.ir است (هرگونه ترکیب دیگری از کلمه shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است، به عنوان مثال ترکیبهایی نظیر shapaarak یا shaparack نامعتبر هستند)
ج- برای اطلاع از آدرس درگاههای پرداخت اینترنتی معتبر، میتوان به تارنمای کاشف به آدرس kashef.ir مراجعه کرد.