هفت شیوه سلاطین آینده
در زمینه پژوهش، ترجمه، فناوری ماشینهای خودران، پیشبینی ترافیک و حتی گزینش بهترین عکسهای تعطیلاتتان و کمک به شما برای درست کردن یک ویدیو. در همان حال، مایکروسافت، IBM، آمازون و دیگران، چندان دستکمی از گوگل ندارند. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،آیندهای که در آن هوش مصنوعی بر همهچیز مسلط شده است، […]
در زمینه پژوهش، ترجمه، فناوری ماشینهای خودران، پیشبینی ترافیک و حتی گزینش بهترین عکسهای تعطیلاتتان و کمک به شما برای درست کردن یک ویدیو. در همان حال، مایکروسافت، IBM، آمازون و دیگران، چندان دستکمی از گوگل ندارند.
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،آیندهای که در آن هوش مصنوعی بر همهچیز مسلط شده است، با سرعت و حتی با شتاب در حال فرارسیدن است. برخی حتی مدعیاند که همین حالا هم هوش مصنوعی همهچیز را دربر گرفته است: اپلیکیشنهای شناسایی صدا مثل سیری (Siri) اپل، دستیار گوگل، کورتانا (Cortana) مایکروسافت، و الکسا (Alexa) کم تاخیر آمازون، نمونههایی از موارد استفاده از هوش مصنوعی در دنیای امروز هستند.
شرکت گوگل در زمینه هوش مصنوعی پیشرو دیگر شرکتهاست: در زمینه پژوهش، ترجمه، فناوری ماشینهای خودران، پیشبینی ترافیک و حتی گزینش بهترین عکسهای تعطیلاتتان و کمک به شما برای درست کردن یک ویدیو. در همان حال، مایکروسافت، IBM، آمازون و دیگران، چندان دستکمی از گوگل ندارند. شرکت خود من هم در مقیاسی کوچکتر با هوش مصنوعی کار میکند و از ابردادهها برای بازاریابی محتوایی بهره میبرد. بر این باورم که ابرداده و هوش مصنوعیای که از آن تغذیه میکند، موجب پیشرفتهای چشمگیری در زمینه بهبود کیفیت زندگی بشر میشود. با اینحال، جنبههایی منفی هم هست که باید برای مواجهه با آنها آماده باشیم زیرا هوش مصنوعی گستردهتر از اینترنت و چندین وسیله هوشمند خانگی است.
اتومبیلهای خودران
فکر میکنم طی 10 سال آینده ماشینهای خودران بیش از هر فناوری هوش مصنوعی دیگر تاثیرگذار خواهند بود. همین روزها هم شکلی از ماشینهای خودران را در جادهها میبینیم زیرا برخی از تولیدکنندگان خودرو وسیلههایی میسازند که تقریبا خودکار هستند و به اسم سطح دو SAE (انجمن مهندسان خودرو) شناخته میشود. این وسایل نقلیه به بهبود تجربه رانندگی یاری میرسانند اما در سطح 4 آن میشود گفت که واقعا جادو میکند.
سامانههای سطح 4 وابسته به مقادیر عظیم دادهها و هوش مصنوعی قدرتمند هستند. در رانندگی خودران سطح 4 SAE، اگر راننده واکنشی نشان ندهد یا نتواند ماشین را کنترل کند، هدایت اتومبیل بهطور خودکار برعهده خود سامانه قرار میگیرد. دیگر احتیاجی به وجود راننده نیست. فهم تاثیراتی که این فناوری بر دنیا خواهد گذاشت واقعا دشوار است. تاثیراتی که به لحاظ بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی خواهد داشت، جدا عظیم خواهند بود. ماشینهای خودران امکانات بسیار زیادی را تدارک میبینند، مثل کار کردن یا مطالعه کردن حین رفتوآمد با اتومبیل، خوابیدن در زمانی که دارید در جاده با ماشینتان به تعطیلات میروید و آزاد شدن بیشتر فضا در پارکینگها (زیرا اتومبیلهایی که در حال حاضر استفاده نمیشوند، میتوانند خودشان در بیرون از شهر پارک کنند یا از سوی کسی دیگر مورد استفاده قرار گیرند).
در همان زمان، یک تاثیر اقتصادی چشمگیر هم دارند، به اتومبیلهای هر چه کمتری نیاز خواهد بود، و رانندگان مزدبگیر بیکار خواهند شد. البته زمان میبرد تا چنین اتفاقاتی کاملا ملموس شود اما طی 10 سال آینده حتما شاهد رخداد چشمگیر آنها خواهیم بود.
فرصتهای کسبوکاری هم به وجود خواهد آمد. برای نمونه، میتوانید فناوریهای نوآورانهای در زمینه رانندگی خودران توسعه دهید که تحولآفرین باشد، یا فناوریهایی جانبی که در زمینه رفتار مصرفکنندگان در ارتباط با خودروهای خودران کاربرد دارد.
رانندگی تجاری
از آغاز سال 2014، رایج ترین شغل در 58 درصد ایالتهای آمریکا رانندگی کامیون و تراکتور بوده است. اما اتومبیلهای خودران، درست مثل پهپادهای خودران، به زودی صحنه را اشغال خواهند کرد. اشکال مختلف این رویداد چنین است: آمازون دست به تجربهای در زمینه پهپادهای تحویل کالا زده است، درحالیکه دیگر شرکتها در حال سرمایهگذاری روی ونهای خودرانی هستند که راننده آنها یک روبات است. همین حالا هم میتوانیم نیمه کامیونهای خودرانی را در جادهها ببینیم که شرکت اتومبیلسازی دایملر (Daimler) در سال 2015 وارد بازار کرد. دیگران هم دارند در این موضوع فعالیت میکنند؛ چیزی نخواهد گذشت که شغل به شدت ماهرانه و طبقه متوسطی رانندگی کامیون جای خود را به شغل نظارت بر کامیونهای تمام-خودکار خواهد داد. مشابه با اتومبیلهای خودران، فرصتهای کسبوکاری بیشتری همزمان با ناپدید شدن برخی مشاغل ایجاد خواهد شد. برای مثال، کاهش هزینه حمل و نقل کالاها با کامیونهای خودران.
بازارهای مالی
الگوریتمها به سرعت درحال گرفتن جای معاملهگران بازار هستند. فنون نوین یادگیری ماشینی برای تحلیل فعالیتهای تجاری، گزارشگری مالی، اخبار و ترافیک شبکههای اجتماعی به کار گرفته میشوند تا زمان مناسب برای خرید یا فروش اوراق بهادار را تعیین کنند. مفهوم تجارت هوش مصنوعی جدید نیست اما هماکنون دارد فراگیر میشود و به جریان اصلی تبدیل میشود. بنا به برخی گزارشها، گلدمن ساش بیش از 9هزار مهندس نرمافزار را در استخدام دارد که واقعا رقمی نجومی است. شرکت گلدمن ساش هماکنون مدتهاست که در حال استفاده از هوش مصنوعی در محصولات اعتماد مالیاش بوده است. آنها حتی در حال راهاندازی اولین صندوقی برای سرمایهگذاران خردهفروشی هستند که به یاری هوش مصنوعی ایجاد شده است. اگر در حال جستوجو برای فرصتی کسبوکاری در این زمینه میگردید، بدانید که سرمایهگذاران خردهفروش میتوانند چنان صندوقهایی را برای اجتناب از سرمایهگذاریهای احساسی به کار گیرند.
مالیه شخصی
آیا تا به حال برای وام وثیقه خانه درخواست دادهاید؟ وقتی تلفنی با کارگزار صحبت میکنید، شرایط مالیتان را برای ضامن توضیح می دهید، برگه دستمزد و مالیات، اظهارنامه مالیاتی و اسناد بی شمار دیگری برای کارگزار فکس میکنید و سند پشت سند امضا میکنید! به کمک هوش مصنوعی میتوانید وام رهن مسکن را نیز به آسانی کرایه کردن یک تاکسی اینترنتی از شرکت اوبر، دریافت کنید. در یک حوزه دیگر مالیه شخصی، شماری از استقراضدهندگان مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد. با کمک هوش مصنوعی میتوان راحتی را برای مصرفکنندگان و مالکان مشاغل کوچک به ارمغان آورد، و در همان حین مانع شیادی شد و مخاطرات را به حداقل رسانید. در اینجا با یک فرصت کسبوکاری دیگر آشنا میشویم: بهرهگیری از محصولات استقراض کم هزینه بر پایه هوش مصنوعی تا بتوانیم کسبوکارمان را بهطور موثر ارتقا دهیم.
مسافرت
اخیرا از دریاچه تاهو (Tahoe) در کالیفرنیا دیداری داشتم و آنچه درباره دنیای دیجیتال با رصد کردن به دست آوردم، گام به دنیای واقعی گذاشت. شرکت ویل رزورتس (Vail Resorts) برچسب خوانهای تصدیق هویت رادیوفرکانسی (RFID) را در تقریبا تمام تله اسکیها و بلیطهایش نصب کرده است. اینگونه آنان میتوانند اطلاعاتی جزئی درباره هر یک از مشتریان گردآوری کنند: از کدام اقامت گاه دیدن کردهاند، چه زمانی به کوه رسیدهاند، از چه تلهاسکیهایی استفاده کردهاند و چه هنگام. فرصت کسبوکاری که بدینگونه مهیا میشود، از دادهها در جهت ارائه تجربه مسافرتی بهتری برای مشتریان بهره میگیرد.
سرگرمی
میدانیم که شرکت نتفلیکس (Netflix) از ابرداده برای تاثیرگذاری بر تصمیم چندمیلیون دلاریاش در زمینه تولید مجموعه تلویزیونی «خانه پوشالی» با بازیگری کوین اسپیسی در نقش فرانک آندروود، استفاده کرده است. بنا به گزارشها، شرکت نتفلیکس پی برد کاربرانی که خانه پوشالی را از تلویزیون بیبیسی میدیدند، به دیگر فیلمها به کارگردانی دیوید فینچر و با بازیگری کوین اسپیسی هم علاقه نشان میدادند. این مثالی عالی است از بهرهگیری از اطلاعات دسترسیپذیر مصرفکنندگان برای طراحی محتوای هدفمند برای مخاطبات خاص؛ یک فرصت کسبوکاری منحصربهفرد که در یکی، دو دهه پیش مطلقا نمیتوانستیم نشانی از آن بیابیم.
بازاریابی
سالهاست که ابرداده و هوش مصنوعی به عنوان محورهای بازاریابی عمل میکنند. شخصا شاخصی برای مولفان آنلاین طراحی کردهام و با بهکارگیری الگوریتمهای پردازش زبان طبیعی در محتوایی که تولید کردهاند، در پی این بودهام تا دریابم چه کسی بهترین محتواها را می آفریند و آن محتواها در کجا منتشر میشود. (هدف شرکت من از این کار ساختن شبکهای از استعدادهای آزادکار بود، اما شما میتوانید با بهکارگیری همین ایده، سامانهها یا بسترهای مفید دیگری بسازید). برای مثال، میتوانید از دادههای رفتاری مشریانتان بهره بگیرید تا بتوانید در زمان مطلوب آنها محتوایی را که نیاز دارند برایشان تدارک ببینید تا نرخ تبدیل بازدیدکنندگان عادی به مشتریان ثابت را به حداکثر برسانید. هیچ محدودیتی برای چنین احتمالاتی نیست. بهزودی هوش مصنوعی بر سراسر بازار چنگ میاندازد و تغییرات چشمگیری در روشهای سنتی کاری ما اعمال میکند. با این احوال، هوش مصنوعی و ابرداده فرصتهای کسبوکاری جدیدی نیز به همراه بهبود قابل ملاحظه در کیفیت زندگی بشر به ارمغان خواهند آورد.
منبع:
https://www.forbes.com