دوشنبه 5ام آذر 1403

بررسی وضعیت قطعات و هزینه نگهداری از هاوال h۲

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، این کمپانی در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت شاسی‌بلندهای خود را تحت نام برند هاوال روانه بازار کند. اولین محصولی که با نام این برند به بازار چین معرفی شد هاوال h۲ بود. این خودرو در سال ۲۰۱۴ وارد بازار چین شد. در همان سال نیز یک شرکت واردکننده خودرو به […]

512 Views


به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، این کمپانی در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت شاسی‌بلندهای خود را تحت نام برند هاوال روانه بازار کند. اولین محصولی که با نام این برند به بازار چین معرفی شد هاوال h۲ بود. این خودرو در سال ۲۰۱۴ وارد بازار چین شد. در همان سال نیز یک شرکت واردکننده خودرو به نام عظیم خودرو به شکل عجیبی اقدام به وارد کردن این خودرو به ایران کرد. اما این واردات موفق نبود و هاوال h۲ به دلیل شرایط بدی که در بازار ایران داشت، در سال اول حضور خود در ایران با شکست مواجه شد. زیرا میزان فروش هاوال اچ ۲ به دلیل عرضه محدود آن بسیار کم بود.

در سال ۹۶ شمسی گروه بهمن خودرو وارد مذاکراتی با کمپانی هاوال شد و تواسنت خط مونتاژ هاوال h۲ را در ایران راه اندازی کند. به نظر می‌رسید این بار این خودرو شرایط خوبی در بازار ایران خواهد داشت. با ورود اولین نمونه مونتاژی به بازار میزان فروش هاوال h۲ پیشرفت چشمگیری داشت. اما پس از مدت کوتاهی بنا به دلایل مختلف بازهم این خودرو نتوانست فروش بیشتری را در بازار ایران تجربه کند. در ادامه این مطلب با بررسی این دلایل به وضعیت قطعات هاوال h۲ و هزینه نگهداری از آن در ایران می‌پردازیم.

وضعیت خدمات پس از فروش هاوال h۲

با توجه به اینکه پس از مدت کوتاهی میزان خرید و فروش هاوال h۲ در بازار ایران کاهش چشمگیری داشت، می‌توان حدث زد که ایراد کار از کجاست. گروه بهمن خودرو با این که سعی داشتند خودرو مونتاژی خود را با سود بیشتر در بازار بفروشند. اما این طور که پیداست این شرکت نتوانسته از پس ارائه خدمات پس از فروش این خودرو بر بیاید. زیرا بسیاری از خریداران هاوال h۲ از عدم وجود نمایندگی در شهرستان‌ها و نیز عدم پاسخگویی صحیح تنها نمایندگی این خودرو در تهران نیز اعتراض شدیدی دارند.

علاوه بر این، واردات و عرضه محدود این مدل به بازار تبعات دیگری نیز با خود به همراه داشته است. یکی از تبعات، کمبود قطعات هاوال h۲ است. کمپانی هاوال چندی است که بازار ایران را ترک کرده و دیگر با شرکت‌های ایرانی همکاری نمی‌کند. اما همانطور که شاهد هستید تعداد محدودی از این خودرو نیز در سال ۹۸ تولید شد. با توجه به این که در زمان همکاری با هاوال نیز بهمن خودرو از عهده تأمین قطعات این خودرو بر نمی‌آمد، حال با این وضعیت تا ماه‌های آینده باید شاهد کمبود شدید قطعات این خودرو در بازار ایران باشیم. این موضوع نه تنها تأثیر شدیدی بر قیمت لوازم یدکی هاوال H۲ خواهد داشت، بلکه میزان خرید و فروش هاوال h۲ در ایران را نیز به حداقل می‌رساند.

هزینه نگهداری از هاوال h۲ در ایران

به نقل از ویرلن: با توجه به صحبت‌های مطرح شده در بخش قبل و با اشاره به اینکه در بازار آزاد قطعات یدکی در ایران هیچ نظارتی نیز صورت نمی‌گیرد نمی‌توان انتظار داشت که قیمت قطعات یدکی هاوال h۲ نیز در چنین وضعیتی در حد معقولی باشد. زیرا کمبود هر چیزی در بازار ارزش آن را بیشتر می‌کند. در این مورد نیز همینطور است. کمبود قطعات جانبی وارد شده به ایران، صاحبان این خودرو را با مشکلات بسیاری همراه کرده است.

بنابراین هرچقدر هم که نمونه اصلی هاوال h۲ باکیفیت باشد، به محض ورودش در ایران از کیفیتش کاسته می‌شود. به طور کلی هاوال h۲ به دلیل موتور توربوشارژی که دارد و نیز مصرف سوختش هزینه نگهداری بالایی در ایران دارد. حال اگر عواملی مانند کمبود قطعات و عدم رسیدگی نمایندگی مربوطه را نیز به آن اضافه کنیم، هزینه نگهداری این خودرو به حد نامعقولی می‌رسد. بنابراین در نهایت باید گفت افرادی که اقدام به خرید هاوال H۲ می‌کنند، صاحبشان تا ابد خودشان هستند.  

سخن پایانی

همانطور که در مقدمه نیز ذکر شد، هاوال h۲ در مقایسه با سایر برندهای چینی خودرویی با کیفیت است که در خود چین نیز با استقبال خوبی همراه شده است. اما متاسفانه بازار ایران پر شده از شرکت‌های واردکننده و مونتاژ کننده این چنینی که با کاهش هر روزه کیفیت، به دنبال سود بیشتر هستند و با این کار خود تعریف کیفیت مطلوب یک خودرو را نیز در نزد خریداران ایرانی عوض کرده‌اند. از این رو چند سالی است که بازار خودرو ایران رو به زوال می‌رود و حتی بهترین خودروها در آن شرایط بدی خواهند داشت.

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

لینک منبع

قالب وردپرس