شنبه 3ام آذر 1403

دو پیش‌شرط موفقیت شرکتهای بیمه در پرداخت خسارت حوادث طبیعی

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز پیکارجو در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به گسترش بلایای طبیعی و تأثیر آن بر صنعت بیمه گفت: حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله شرکت‌های بیمه را تحت تأثیر قرار داده است و اگر تیم ارزیاب خوب و استراتژی مشخصی برای پرداخت خسارت‌های بیمه‌ای ناشی از […]

557 Views



به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز پیکارجو در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به گسترش بلایای طبیعی و تأثیر آن بر صنعت بیمه گفت: حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله شرکت‌های بیمه را تحت تأثیر قرار داده است و اگر تیم ارزیاب خوب و استراتژی مشخصی برای پرداخت خسارت‌های بیمه‌ای ناشی از حوادث طبیعی در شرکت‌های بیمه مستقر شود، حتماً به نقدینگی خیلی بالایی نیاز نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه از این پس کشور به سمت ترسالی در حال حرکت است، ممکن است که با حوادث طبیعی بیشتری روبرو باشیم. بنابراین در زمینه بارندگی و زلزله باید استراتژی فروش بیمه‌نامه و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به نحوی باشد که آنها را به سمت زیان پیش نبرد.

به گفته پیکارجو، روش کار و استاندارد در بلایای طبیعی این است که خسارت اثاثه به عنوان علی الحساب خسارت از سوی شرکتهای بیمه به بیمه گذار پرداخت می‌شود و مابقی را در یک دوره تنفس به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند. اما نکته حائز اهمیت این است که برخی بیمه گذاران به دنبال شوکی که ناشی از خسارت است، اجازه ارزیابی نمی‌دهند و همین کار، کندی در پرداخت خسارت ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: در عین حال شرکتهای بیمه باید مراقب برخی سوءاستفاده‌ها و تقلب برخی افراد سودجو در زمان پرداخت خسارت باشند و این مشکل بزرگی است که وجود دارد.

پیکارجو در ادامه به زمینه‌های جدیدی در صنعت بیمه اشاره کرد که تاکنون بر روی آنها تمرکز خاصی صورت نگرفته و در ادامه با بیان ضرورت صدور بیمه نامه در حوزه بانک خاطرنشان کرد: در حوزه بیمه بانکی کار زیادی صورت نگرفته است، در حالی که این رشته ریسک خوبی دارد و برای بیمه گر هم سودآور است. این در شرایطی است که بیمه‌های انفرادی نیز هنوز رونق نگرفته و توسعه نیافته‌اند؛ بنابراین باید فروش بیمه انفرادی در قالب پکیج خانواده را تقویت کرد و بیمه‌های شغلی و حرفه‌ای را رونق داد؛ به خصوص اینکه این رشته‌ها برای شرکت‌های بیمه هم سودآور است.

وی با اشاره به تغییرات صنعت بیمه طی سال‌های اخیر گفت: در این بازار باید سگمنت‌های خاصی را مشخص کرد و بازار هدف را بر روی آن بنا نمود؛ به این معنا که تنوع فعالیت‌های بیمه‌ای در کشور باید گسترش یابد و شرکت‌های بیمه، با جدیت بیشتری بر روی تنوع‌بخشی به نظام بیمه‌ای کشور عمل کنند.

این مقام مسئول در صنعت بیمه گفت: برای شرکت‌های بیمه‌ای که حاشیه سود محدودی دارند، باید تمرکز بیشتری بر روی دیتاماینینگ صورت گرفته و تولید بیمه‌نامه متناسب با ریسک‌های گروههای جدید مورد توجه قرار گیرد. این درحالی است که جریانی که در زلزله کرمانشاه ما را به سمت زیان برد، آن بود که بیمه اتکایی خوبی نداشته و تیم ارزیابی مناسبی را تجهیز نکرده بودیم؛ این در حالی است که اگر بیمه اتکایی خوبی نداشته و تیم خسارت به موقع مستقر نشوند، شرکتهای بیمه در پرداخت خسارت ناشی از حوادث طبیعی، باید خسارت‌های زیادی را بپردازند که منجر به زیان آنها شود.

وی اظهار داشت: حجم خسارت زلزله کرمانشاه به نحوی بود که ما را به دلیل اینکه حاشیه سود کمتری داشتیم، به سمت زیان عملیاتی پیش برد. در عین حال در مورد شهر گنبد نیز هم اکنون حدود سه هزار درخواست و شکایت، به مرحله تشکیل پرونده رسیده است که هر سه هزار مورد نیز بازدید شده و در شرایط تشکیل پرونده ارزیابی و پرداخت خسارت هستند.

به اعتقاد پیکارجو، تاکنون سندیکای بیمه گران نتوانسته است حق بیمه شخص ثالث را متناسب با تورم بالا برد. این موضوع خود باعث زیان شرکتهای بیمه می‌شود. اکنون ما هم ۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته داریم که قرار است در ظرف سه سال آینده آن را پر کنیم. ضمن اینکه برنامه این است که از سال ۹۸ وارد سوددهی شده و از محل آن زیان را جبران نمائیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش ۳۴.۴ درصدی حق بیمه شخص ثالث گفت: علیرغم افزایش حق بیمه شخص ثالث، اما به دلیل بالا رفتن قیمت خودرو و لوازم جانبی آن، باز هم شرکتهای بیمه با مشکل مواجه خواهند بود. یعنی این افزایش، زیان شخص ثالث را پوشش نمی‌دهد.

پیکارجو گفت: مراحل افزایش سرمایه خود را انجام داده و هم اکنون کار در بیمه مرکزی در حال پیگیری و انجام است که امیدواریم تا پایان فروردین ماه بتوانیم افزایش سرمایه خود را به صورت کامل ثبت رسانیم.

لینک منبع

قالب وردپرس