یکشنبه 1ام مهر 1403

با وجود تحریم های آمریکا، ایرانیان از استخراج بیت کوین سود میبرند

به گزارش امور بین‌الملل شورای آتلانتیک در روز ۱۷ دسامبر، ایرانی‌ها به علت مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ایالات‌متحده به استخراج بیت کوین (BTC) روی‌آورده اند. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با وجود سقوط اخیر در بازارهای رمزنگاری و نوسانات ارز داخلی ریال که اخیرا به دلیل تحریم‌های تقویت‌شده آمریکا ایجاد شده‌است، هنوز […]

515 Views



به گزارش امور بین‌الملل شورای آتلانتیک در روز ۱۷ دسامبر، ایرانی‌ها به علت مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ایالات‌متحده به استخراج بیت کوین (BTC) روی‌آورده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با وجود سقوط اخیر در بازارهای رمزنگاری و نوسانات ارز داخلی ریال که اخیرا به دلیل تحریم‌های تقویت‌شده آمریکا ایجاد شده‌است، هنوز گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم ایران همچنان از استخراج بیت کوین سود می‌برند.

همانطور که توسط شورای آتلانتیک مطرح شد، یک فرد ۲۶ ساله ایرانی و پسر عمویش یک دستگاه استخراج بیت کوین (Antminer S9) را دو ماه پیش به قیمت ۵۲۶ دلار، زمانی که بالاترین ارزدیجیتال حدود ۶،۵۰۰ دلار معامله می شد، خریداری کردند.

علی‌رغم اینکه گفته می‌شود دلار آمریکا در آن زمان به حدود ۱۹۰٫۰۰۰ ریال رسیده بود و همچنین قیمت بیت کوین نیز در دو ماه گذشته به طور پیوسته در حال کاهش است، این اشخاص مدعی شده‌اند که به دلیل قیمت نسبتا پایین برق، هنوز با ضرر مواجه نشده اند.

ایران رتبه اول در سوبسید یا یارانه های انرژی را داراست، که ارزش آن ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد. یارانه امسال همراه با قیمت‌های نفت، قبل از سقوط در بازارهای خام در اوایل ماه اکتبر افزایش‌یافته است. قیمت گاز طبیعی، سوخت اصلی ایران برای تولید برق، به طور کلی پس از چند ماه در بازارهای بین‌المللی از نفت عقب‌مانده است.

علاوه بر این، این دو نفر پیشنهاد کردند که دلار آمریکا باید به زیر ۱۱۰٫۰۰۰ ریال کاهش یابد و بیت کوین نیز باید برای آن‌ها به ۲۰۰۰ دلار کاهش یابد. آنها همچنین گفتند که با توجه به تعطیلی استخراج ارزهای دیجیتال و فروش سخت‌افزارهای ماینینگ، آن‌ها حتی در حال برنامه‌ریزی برای خرید تجهیزات استخراج هستند و پیش‌بینی می‌کنند که رمزنگاری به طور اجتناب‌ناپذیری جایگزین پول فیات خواهد شد.

 
موضع ایران در قبال ارزهای دیجیتال و استخراج آنها

 

 

در حالی که استخراج ارزهای دیجیتال به طور قانونی به عنوان یک صنعت توسط تعدادی از مقامات دولتی ایران در اوایل ماه سپتامبر پذیرفته شد، اما تجارت ارزهای دیجیتال هنوز در کشور قانونی نیست، چرا که بانک مرکزی ایران بانک‌های داخلی را پیش از این در اوایل سال ۲۰۱۸ از معاملات رمزنگاری منع کرده‌است.

طبق گزارش اخیر گاردین، برخی از دانشجویان ایرانی در بریتانیا از ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از تحریم‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند.

با توجه به محدودیت‌های موجود ارزی، برخی از دانشجویان می‌گویند که آن‌ها نمی‌توانند از خانه پول بگیرند تا شهریه خود را پرداخت کنند و در نتیجه خطر از بین رفتن دوره‌های تحصیلی و یا ممنوعیت فارغ التحصیل شدن برای آنها وجود دارد.

دولت ایران به عنوان تلاشی برای حمایت از ثبات اقتصادی در کشور، راه‌اندازی ارز دیجیتال تحت حمایت خود را مد نظر قرار داده‌است. در اواخر ماه آگوست، مرکز ملی فضای سایبری ایران اعلام کرد که پیش‌نویس طرح رمزنگاری پشتیبانی شده توسط دولت، پس از دستورات رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی، آماده است.

 

منبع : Cointelegraph

لینک منبع

قالب وردپرس