شنبه 3ام آذر 1403

ضرورت تولید محتوای سرگرم کننده در فضای مجازی متناسب با دین و فرهنگ

ـ مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشریح پروژه های انجام شده در حوزه کودک، بر ضرورت برنامه ریزی درخصوص حضور آنان در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: – کودکان ما محتوایی می‎خواهند که بتوانند از طریق آن ها سرگرم شده و با آن همراه شوند؛ در این مسیر بخش خصوصی می تواند […]

510 Views


ـ مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشریح پروژه های انجام شده در حوزه کودک، بر ضرورت برنامه ریزی درخصوص حضور آنان در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: – کودکان ما محتوایی می‎خواهند که بتوانند از طریق آن ها سرگرم شده و با آن همراه شوند؛ در این مسیر بخش خصوصی می تواند سرمایه گذاری کرده و محتوای متناسب با فرهنگ و دین را برای این فضا آماده کند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایکنا”؛ امروزه به دلیل حجم اثرگذاری فضای مجازی در ابعاد مختلف به ویژه حوزه فرهنگ در نسل‎های آینده‎ساز کشور، مدیریت پیشگیرانه و همچنین مواجهه فعالانه با حضور کودکان به عنوان آینده سازان این کشور در فضای مجازی بیش از گذشته ضروری دیده می‎شود.

در این جریان دستیابی به اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اصولی مانند درون زایی و نیز افزایش مقاومت پذیری کشور در برابر شوک های داخلی و بیرونی، بیان کننده ضرورت برنامه ریزی فرهنگی فضای مجازی و فراهم کردن زمینه های بکارگیری و توسعه ظرفیت های داخلی است.

بر همین اساس توسعه تولید محتوای کودکان در فضای مجازی و ایجاد بستری سالم برای رشد و تعالی آنان از ضروریات یک توسعه همه جانبه در جامعه است که در اکثر کشور های توسعه یافته دنیا دارای اهمیت راهبردی است.

در اینجا این نکته قابل اهمیت است که امروزه رسانه های نوین شکل گرفته در فضای مجازی درحال تغییر ذائقه های جامعه و مخاطبان خود هستند؛ چراکه فناوری با خود فرهنگ می آورد.

رشد و همه گیر شدن کاربرد فضای مجازی در روزگار کنونی موجب شده است که بخش عمده ای از حضور کودکان در این فضا اتفاق بیافتد و بسیاری از ذهنیت ها و طرز فکرها در این محیط شکل گیرد.

همانطور که نوع خوردن و آشامیدن کودکان در جسم شان تأثیر دارد، دیدن و شنیدن نیز در روح شان تأثیر می گذارد که در صورت عدم توجه به این مهم، مضرات آسیب های روحی بیشتر و جبران آن سخت تر از آسیب های جسمی است و از سوی دیگر هرچه قدر بیشتر به کودکان توجه شود و فضای تربیتی و آموزشی سالم در اختیار این قشر قرار گیرد، بنا به فرمایش حضرت علی(ع) که می فرمایند: العلم فی صغر کالنقش فی الحجر هزینه های پیرامون از بین بردن انحرافات اخلاقی و اجتماعی و اثرات آسیب های آن در بزرگسالی مانند اعتیاد، بزهکاری و امثال این موارد کمتر می شود.

در این جریان وزارت ارتباطات سعی کرده با ارائه طرح هایی از آسیب هایی که در این عرصه برای کودکان و نوجوانان وجود دارد، جلوگیری کند.

بر همین اساس و با توجه به اهمیت این مسئله به سراغ خسرو سلجوقی، مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، رفتیم تا از جزییات این طرح ها واقدامات مرتبط با آن باخبر شویم.

سلجوقی در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اقدامات و برنامه‎های دولت در حوزه توسعه محتوایی فضای مجازی ویژه کودکان، گفت: امروز در کشور اپراتور های محتوایی مانند انارستان، درسا و نبات و همچنین اپراتور های سخت افزاری مانند سیم کارت کودک همراه اول و تین تاک وجود دارند که تلاششان برای تولید محتوای مناسب، سالم و متناسب با فرهنگ و دین ما برای کودکان است؛ اما متأسفانه میزان استقبال از آن ها به دلیل بی اطلاعی خانواده ها هنوز به حد انتظار نرسیده است.

مشاور وزیر ارتباطات افزود: در این جریان حتی خانواده هایی که از سرگرم شدن بیش از حد فرزندانشان در فضای مجازی نگران هستند، آگاهی لازم را نسبت به اینکه چنین ظرفیت هایی برای آن ها مهیا شده است، ندارند.

برهمین اساس این سه برنامه جدید انارستان، درسا و نبات و هفت جلد کتاب در حوزه مجازی کودکان تولید و رونمایی شد که می‎توانند به خانواده‎ها را در این رابطه کمک کنند.

همچنین در ارتباط با اینترنت کودک طرحی به نام 20 تا 20 راه‎اندازی شد که به عنوان یک پروژه بخش خصوصی در ارتباط با کودک در حال اجراست.

سلجوقی ادامه داد: هدف از طرح 20 تا 20 این است که بتوانیم در بیستمین روز هر ماه، یکی از ایده‎های منتخب مربوط به توسعه فضای مجازی کودک را معرفی و مشخصات آن را در پایگاه اطلاع رسانی www.

cop.

ir نمایش دهیم.

نخستین ایده مربوط به این طرح، در باغ کتاب تهران رونمایی شد که به مرور و در طول سال سایر این طرح ها با قابلیت‎های بیشتر رونمایی و در اخیتار خانواده ها قرار می گیرد.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به یکی دیگر از پروژه های انجام شده در حوزه فضای مجازی کودک، گفت: پروژه مطالعاتی تبعات استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان ویژه تولیدکنندگان محتوا یکی دیگر از پروژه هایی بود که در این زمینه مطرح شد؛ برای این پروژه چیزی حدود 200 میلیون تومان بودجه، در نظر گرفته شد؛ این پروژه ایجاد شد تا تولیدکنندگان محتوا در زمان تولید محصولاتشان، روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشند و محتوای اثربخش و متناسب کودکان تولید کنند.

همچنین آثار و تبعات سوء استفاده از تلفن همراه برای کودکان براساس این پروژه نیز مورد بررسی دقیق انجام گرفت.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه در شرایط امروز ضروری است که برای کودکان برنامه داشته باشیم، گفت: امروز کودکان ما به راحتی با وسایل الکترونیکی ارتباط دارند و دسترسی آن ها به این ابزار آسان شده است؛ آن ها محتوایی می‎خواهند که بتوانند از طریق آنها سرگرم شده و با آن همراه شوند، لذا باید یک برنامه ویژه در این رابطه داشته باشیم.

در این راستا فعالیت در زمینه مناسب سازی تلفن همراه و تبلت، جای کار زیادی دارد و می توان روی این موضوعات سرمایه گذاری کرد؛ در این مسیر بخش خصوصی هم می تواند سرمایه گذار ویژه باشد، چرا که معتقدیم محتوای متناسب با فرهنگ و دین ما باید برای این ابزار آماده شود.

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی دسترسی خانواده ها و حاکمیت به طرح ها و برنامه های انجام شده در حوزه کودک، به ایکنا گفت: تمامی طرح ها و برنامه های رونمایی شده در حوزه خدمات فضای مجازی کودک، به راحتی در پایگاه اطلاع رسانی www.

cop.

ir در دسترس عموم قرار گرفته است.

در این جریان برای تمامی کسانی که در خدمات فضای مجازی کودکان، مانند تولیدکنندگان محتوا، پدر و مادر، مربیان، ارائه دهندگان خدمات و امثال این ها محسوب می شوند بانک اطلاعاتی ویژه‎ای ایجاد شده است.

کلید واژه ها: فضای مجازی – مجازی – کودکان – کودک – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – توسعه – فرهنگ – برنامه ریزی – برنامه – ارتباطات – کشور – اهمیت – فناوری اطلاعات – اقتصاد مقاومتی – وزارت ارتباطات – وزیر ارتباطات – فناوری – مقاومت – سرمایه گذاری – آینده – تولید – جامعه – سالم – نوجوانان – هایی – اجتماعی – اطلاعات – سرمایه – فرهنگی – مدیریت

لینک منبع

قالب وردپرس