یکشنبه 1ام مهر 1403

روی سرخ بورس از سیلی سقوط نفت!/صف فروش سهام بانکی در سایه شایعات

امروز دوشنبه در دومین روز کاری بورس در هفته جاری،بازار سرمایه تحت هیجانات ناشی از سقوط قیمت نفت و برخی عوال تاثیرگذار دیگر مانند سقوط سایر بازارهای جهانی به روند منفی خود ادامه داد،به طوری که شاخص کل به کانال 160 هزار بازگشت و امید به صعود شاخص و فتح مجدد سقف های ماههای […]

596 Views



امروز دوشنبه در دومین روز کاری بورس در هفته جاری،بازار سرمایه تحت هیجانات ناشی از سقوط قیمت نفت و برخی عوال تاثیرگذار دیگر مانند سقوط سایر بازارهای جهانی به روند منفی خود ادامه داد،به طوری که شاخص کل به کانال 160 هزار بازگشت و امید به صعود شاخص و فتح مجدد سقف های ماههای اخیر را تا حدی تقلیل داد.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،حمیده قاسمی:بورس تهران در پنجمین روز از آذرماه در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که جو هیجانی منفی در گروه‌های بزرگ و پیشرو سبب افت تمام نمادها و قرمزپوشی یکپارچه بازار شد.

بر این اساس شاخص اصلی بورس با عقب نشینی 2.8 درصدی به میانه های کانال 166هزار واحد و همچنین شاخص فرابورس با افت 2.2 درصدی به پله 1800 واحد بازگشت.

به نظر می‌رسد دو عامل اصلی افت قیمت جهانی نفت و همچنین نگرانی از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها بعد از اعمال تحریم‌ها دو بازیگر اصلی ریزش شاخص باشند.

البته در این بین پس از رشد قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، سهامداران دنبال بهانه‌ای برای شناسایی سود و خروج از بازار بوده و تشکیل جو هیجانی در کلیت بازار مشابه امروز این خروج را تسریع می کند.

همچنین گروه خودرو و بانک، دو گروه پُرتقاضای روزهای گذشته تحت تاثیر برخی شایعات امروز در اغلب نمادها صف فروش را تجربه کردند که البته حمایت اشخاص حقوقی در پایان بازارسبب متعادل شدن معاملات در نمادهای مطرح شد.بر این اساس روز جاری از 38 صنعت حاضر در بازار، تنها صنعت مخابرات بود که با افت بازدهی مواجه نشد و سایر گروه‌ها بازدهی منفی را برای معاملات امروز ثبت کردند.

اما دادوستدها در گروه فرآروده های نفتی و کانه‌های فلزی با فشار فروش بیشتری از سوی اشخاص حقیقی همراه بود که سبب خروج 160 میلیارد تومان نقدینگی از بازار شد.

از این رو بیشترین تاثیر منفی را معاملات نمادهای «فارس»، «کگل»، «پارس»، «پارسان» و «شبندر» بر شاخص کل تحمیل کردند.

همچنین امروز نماد تازه عرضه اولیه شده «کگهر» پس از پنج روز و بازدهی 25 درصدی به محدوده منفی وارد شد که در این نماد بیش از 177 میلیارد تومان سهم دادوستد شد.

از سوی دیگر سهام شرکت مادیران برای اولین بار در فرابورس عرضه شد که 120 میلیون سهم از این نماد به قیمت 365 تومان به فروش رفت.

 

لینک منبع

قالب وردپرس