کلاهبرداری با خودپرداز در صدر جرایم مالی/کلاهبرداری از طریق مسابقات تلفنی
کارشناس ارشد پلیس فتا گفت: بالغ بر ۷۰ درصد از پروندههای کلاهبرداری در حال رسیدگی توسط پلیس فتا را شکایات کلاهبرداری از طریق دستگاه خودپرداز به خود اختصاص داده است. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سرهنگ حامد کارگر درباره میزان کلاهبرداریهای سایبری گفت: عمده جرایم سایبری زمینه مالی سایبری دارد و همین مسئله باعث […]
کارشناس ارشد پلیس فتا گفت: بالغ بر ۷۰ درصد از پروندههای کلاهبرداری در حال رسیدگی توسط پلیس فتا را شکایات کلاهبرداری از طریق دستگاه خودپرداز به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سرهنگ حامد کارگر درباره میزان کلاهبرداریهای سایبری گفت: عمده جرایم سایبری زمینه مالی سایبری دارد و همین مسئله باعث شده تا کلاهبرداران با روشهای متعددی و از طریق آگاهی پایین برخی افراد به دنبال سوءاستفاده و کلاهبرداری باشند که نیاز است تا علاوه بر ایمن سازی زیرساختهایی از جمله پرداخت نسبت به اطلاع رسانی روشهای صحیح پرداخت و افزایش ظرفیت آگاهی مردم در این حوزه از سوی نهادهای حوزه پولی و بانکی کشور اقدام شود.
کارشناس ارشد پلیس فتا با بیان اینکه دستگاههای خودپرداز در صدر جرایم سایبری مالی قرار دارند، اظهار داشت: در حال حاضر، بالغ بر ۷۰ درصد از پروندههای کلاهبرداری در حال رسیدگی توسط پلیس فتای نیروی انتظامی را شکایات کلاهبرداری از طریق دستگاه خودپرداز به خود اختصاص داده و این نوع کلاهبرداری در یک سال اخیر به صورت چشمگیری افزایش داشته که نیاز است تا مردم بدانند برای هر نوع مسابقه پیامکی و تلفنی به هیچ وجه نیاز نیست به بهانه دریافت جایزه به دستگاه خودپرداز مراجع کنند و اطلاعات بانکی خود را به کلاهبرداران انتقال دهند.
وی ادامه داد: مسابقات تلفنی از رایج ترین جرائم مالی در کشور به شمار میرود که از فرد درخواست میشود تا اطلاعات هویتی کارت بانکی خود از جمله شماره کارت، رمز دوم کارت، CCV۲ و تاریخ انتقضاء را اعلام کند یا در پشت دستگاه خودپرداز حضور پیدا کند و عملیات بانکی را انجام دهند که در نهایت باعث برداشت و تخلیه حساب کاربر میشود.
سرهنگ کارگر تاکید کرد: به صورت سالانه بالغ بر ۶۰ هزار شکایت در زمینه کلاهبرداری پیامکی به پلیس فتا ارجاع داده میشود که میتوان با افزایش آگاهی مردم نسبت به کاهش ضریب این نوع از کلاهبرداری اقدام کرد؛ در عین حال یک سوم از جرایم مالی سایبری به فیشینگ اختصاص پیدا کرده که کلاهبرداران با ایجاد صفحات مشابه درگاه بانکی، اطلاعات کارتهای بانکی مالباختگان را سرقت میکنند و پس از آن برداشت غیر مجاز انجام میدهند.
کارشناس ارشد پلیس فتا درباره استفاده از رمزهای یکبار مصرف خاطر نشان کرد: با استفاده از زیرساخت و عملکرد با امنیت بالای رمزهای یکبار مصرف میتوان جرایم مالی سایبری را به صورت محسوس کاهش داد تا این دسته از جرایم به صورت بسیار محدود انجام شود و مشترکان بانکی بتوانند پرداختهای خود را در فضایی با امنیت بالاتر انجام دهند و در صورت کلاهبرداری شاهد تعدد و تکرار برداشت غیر مجاز نباشیم؛ این مسئله به صورت جدی از سوی بانک مرکزی و پلیس فتا پیگیری شده و بانکها نیز در حال ایجاد زیرساختهای مناسب هستند تا رمز یکبار مصرف به عنوان لازمه پرداخت از ابتدای خرداد ماه سال ۱۳۹۸ در فاز عملیاتی قرار بگیرد و اجرایی شود.
منبع:ایبنا