به گزارش خبرنگار مهر، ایمان عبدی، مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در نشست خبری با بیان اینکه پروژه این نیروگاه از اول فروردین ماه سال گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: ارزش این نیروگاه، ۲۴۰ میلیون یورو به علاوه ۱۳۴ میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن هزینههای جانبی، میتوان گفت هزینه کلی این پروژه معادل ۲۸۵ میلیون یورو است که از این میزان، ۹۰ درصد از صندوق توسعه ملی و ۱۰ درصد آن، آورده سرمایهگذاران است.
وی ادامه داد: توربینهای مورد استفاده در این نیروگاه، کلاس F هستند و ظرفیت اسمی آن، ۳۰۰ مگاوات و ظرفیت عملیاتی آن حدود ۲۷۵ مگاوات است. علت اختلاف این عدد، شرایط جغرافیایی مورد استفاده از توربین گازی است.
مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس، با اعلام اینکه تا قبل از پیک مصرف سال ۹۸، تولیدات این نیروگاه وارد شبکه توزیع میشود، اظهار داشت: راندمان این نیروگاه بالغ بر ۵۸ درصد و میزان آلایندگی مصرف آب، کمترین حالت ممکن است چرا که این نیروگاه، یک نیروگاه هایتِک به شمار میرود.
به گفته عبدی، توربینهای مورد استفاده در این نیروگاه از ایتالیا تهیه شده که پس از خروج ترامپ از برجام و تحریمهای اقتصادی، بسیاری از شرکتهای خارجی، ایمیلهای شرکت ما را به منظور ثبت سفارش، پاسخ نمیدادند و درخواست ایران برای تهیه اقلام مورد نیاز را رد کردند.
مدیر پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی هریس ادامه داد: سیکل ترکیبی میزان پیشرفت نقش گازی این نیروگاه حدود ۷۰ درصد است و برای پیک مصرف برق سال آینده مورد بهرهبرداری و استفاده قرار میگیرد این در حالی است که بولدرهای (تولیدکننده بخار آب) مورد استفاده در این نیروگاه، مونتاژ داخل است اما بخش مهندسی، مشاوره و ساخت تماماً داخلی است. به این ترتیب میتوان گفت ۵۳ درصد تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه از خارج از کشور تهیه شده و باقی آن، از بخش داخلی است.
وی افزود: خوراک گازی مورد نیاز این نیروگاه از خط سراسری هشتم گاز که به سمت تبریز میآید، تأمین میشود.
عبدی، عمده مشکلات پروژه را طولانی شدن روند ترخیص کالا از گمرک دانست و گفت: بخش دیگری از مشکلات عمده ما در تأمین نقدینگی از سوی بانکهای عامل در مقابل اِلسیهای ارائه شده است. از سوی دیگر، بسیاری از شرکتهای خارجی، قراردادهای خود با ما را لغو کردهاند. به طور کلی، اکنون حدود ۱۶۷ میلیون یورو از اسناد مالی ما در حال نقد شدن است و حدود دو ماه این نقد شدن زمان میبرد.
ادامه دارد…