به گزارش خبرنگار مهر، امروز چهارشنبه گروه بهمن موتور با عرضه خودروی دو کابین و تک کابین کارا در رینگ معاملات فیزیکی بورس کالا توانست در مجموع ۵۵ دستگاه از این خودرو را به فروش برساند. بر اساس آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالا طی معاملات امروز در مجموع ۲۹ دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون تومان و ۲۶ دستگاه کارای تک کابین با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون تومان فروخته شد.
این در حالی است که با توجه به میزان عرضه، خریداران همچنان میتوانند در سیستم مازاد عرضه (مچینگ) هم اقدام به خرید خودرو از بورس کالا کنند.
به گزارش مهر قیمت گذاری و عرضه این دو خودرو در بورس کالا در حالی است که این دو در کارخانه به ترتیب ۲۵۱ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان قیمت دارند. از سوی دیگر، خودروی کارا تک کابین در بازار ۳۶۸ میلیون و مدل دو کابین آن ۳۹۰ میلیون تومان داد و ستد میشود.
اگرچه بر اساس اعلام مسئولان، هدف نهایی عرضه خودرو در بورس، عرضه همه ظرفیت تولید هر مدل در بورس کالا است، اما به نظر میرسد تا آن زمان برخی انواع خودروها سه قیمت متفاوت داشته باشند.
از نگاه کارشناسان بازار سرمایه، تجربه معاملات امروز خودروی کارا گروه بهمن موتور در بورس کالا حاوی ۴ نکته کلیدی است که به نظر میرسد نیازمند توجه بازیگران بازار است. نخست اینکه تجربه عرضه خودرو کارا در بورس کالا نشان داد، برخلاف برخی نگاهها و نگرانیها مبنی بر احتمال ورود تقاضای کاذب به این معاملات، اما امروز خودرو در سازوکار عرضه و تقاضا و با منصفانهترین روش و قیمت مورد معامله قرار گرفت.
دوم اینکه، در سمت عرضه گروه بهمن موتور به عنوان تولید کننده توانست محصول خود را با قیمت تعادلی به بازار عرضه کند و در سمت تقاضا (خریداران) مصرف کننده هم با قیمت پایینتر از بازار آزاد (حتی با لحاظ درنظر گرفتن مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، پلاک گذاری، بیمه شخص ثالث) محصول خود را خریداری کند.
سوم اینکه، سازوکارها در بورس کالا از یک قاعده اصلی پیروی میکند و آن، کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست و به همین دلیل تعادل بازار هم در همین سازوکار شکل میگیرد.
چهارم اینکه، در بورس کالا، معاملات در فضایی شفاف، تعادلی و به دور از حواله و اختلافات قیمتی رقم میخورد و منفعت این رویه به طور همزمان به تولیدکننده و مصرف کننده میرسد.
در مقابل این دیدگاه اما برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند: عرضه خودرو در بورس نمیتواند باعث کاهش معنادار فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار شود. حل این موضوع به عرضه محصول متناسب با تقاضای مصرفکننده بستگی دارد. اگر میزان محصولاتی که روانه بازار میشوند کافی نباشد، عرضه در بورس نیز نمیتواند باعث کاهش قیمت خودرو شود.