به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی گفت: عدهای متخلف محصولی را از فروشگاههای آنلاین خریداری کرده و با محصولات معیوب جابجا و سپس محصول معیوب را مرجوع میکنند.
محصول معیوب به جای جنس سالم به فروشگاه مرجوع شده و زیان مالی بزرگی را به آنها تحمیل میکند. کنترل این موضوع هم به تدبیر اندیشی توسط فروشگاهها نیاز دارد و هم به ورود قوه قضائیه احتیاج خواهد داشت. از آن طرف هم عدهای از کاربران از وضعیت مرجوعی ناراضیاند در حالی که قانون مشخص است، خریداران تا ۷ روز اجازه خواهند داشت کالا را استفاده نکرده و مرجوع کنند.
آقای رضا الفت نسب افزود: سازمان حمایت باید ۱۵ سال پیش دستورالعملی تهیه میکرد تا کالاهایی که مشمول مرجوعی نمیشوند را مشخص کند. کسب و کارهایی مثل طلا یا تلفنهای هوشمند با نوسان قیمت ارز مقدار زیادی نوسان قیمتی خواهند داشت.
طبق قانون تجارت الکترونیکی در معاملات برخط یا آنلاین موارد زیر باید توسط عرضهکننده خدمت یا کالا رعایت شود و هرگونه شرط خلاف این قواعد باطل است:
۱. حق انصراف بیقیدوشرط برای خریدار به مدت هفت روز از تسلیم کالا یا انعقاد قرارداد خدمات – ماده ۳۷ و بند الف ماده ۳۸
بر اساس این بند خریدار میتواند بدون هیچ دلیلی ظرف مدت ۷ روز کالای خریداریشده را به فروشنده مرجوع کند و هزینه پرداختشده را دریافت کند.
۲. پرداخت عین مبلغ دریافتی خریدار در اسرع وقت و بدون دریافت هیچ وجهی از خریدار – بند ب ماده ۳۸،
۳. پرداخت مبلغ دریافتی از خریدار در صورت عدم امکان تأمین کالا یا عدم امکان اجرای خدمات – ماده ۳۹،
۴. اعلام شرایط فسخ در معاملات یا انجام خدمات مشروط بر اینکه مخالف قواعد بندهای الف و ب و ج نباشد – بند ج و د ماده ۳۴،
۵. اعلام مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر است – بند ه ماده ۳۴،
۶. اعلام شرایط و فرایند عقد ازجمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل کالا و یا اجرای خدمات، فسخ، ارجاع و خدمات پس از فروش (مشروط به عدم نقض موارد بندهای الف و ب و ج) – بند و ماده ۳۴
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان