دوشنبه 21ام آبان 1403

کرونا تراز مالی برخی شرکت های ریلی مسافری را منفی کرد

نورالله بیرانوند در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره عرضه بیشتر شرکت‌های حمل و نقل ریلی در بازار سرمایه اظهار کرد: این شرکت‌ها به بخش خصوصی تعلق دارند و شرکت راه آهن صرفاً تسهیلگر ورود این شرکت‌ها به بورس است. وی افزود: شرکت‌های حمل و نقل ریلی به دو شکل از بورس بهر مند می‌شوند […]

320 Views



نورالله بیرانوند در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره عرضه بیشتر شرکت‌های حمل و نقل ریلی در بازار سرمایه اظهار کرد: این شرکت‌ها به بخش خصوصی تعلق دارند و شرکت راه آهن صرفاً تسهیلگر ورود این شرکت‌ها به بورس است.

وی افزود: شرکت‌های حمل و نقل ریلی به دو شکل از بورس بهر مند می‌شوند یکی از عرضه اوراق بدهی مانند اوراق اجاره، اوراق استصناع و اوراق منفعت؛ برخی شرکتهای ریلی از این ابزار بورسی در سال‌های گذشته استفاده کرده‌اند؛ شرکت‌ها توانستند با منابع مالی که از این طریق جمع آوری شد، اقدام به سفارش خرید ساخت واگن به سازندگان داخلی کنند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد شرکت راه آهن گفت: نوع دومی که شرکت‌های ریلی از تأمن مالی از محل بازار سرمایه بهره مند می‌شوند، عرضه سهام شرکت‌های خود در بورس است و ما تنها نقش تسهیلگر را در این خصوص داریم؛ بخشی از شرکت‌های ریلی که هنوز بورسی نشده‌اند، مایل به عرضه اولیه سهام خود در بورس هستند اما می‌بایست ابتدا وضعیت صورت‌های مالی آنها به مرحله قابل قبولی برسد.

وی ادامه داد: تا جایی که در جریان هستم، تعدادی از شرکت‌های ریلی به مرحله عرضه اولیه نزدیک شده‌اند ما هم شرکت‌های ریلی را به بورسی شدن تشویق می‌کنیم ولی نمی‌توانیم آنها را مجبور کنیم که سهام شرکت خود را در بازار سرمایه عرضه کنند.

بیرانوند یادآور شد: البته ما در شرکت راه آهن صورت‌های مالی شرکت‌های ریلی غیر بورسی را کنترل و رصد می‌کنیم؛ به ویژه شرکت‌هایی که راه آهن به آنها تسهیلات می‌دهد یا ضامن این شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات می‌شود که اکثراً صورت‌های مالی شأن بدون مشکل است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در میان شرکت‌های ریلی با شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت (ورشکستگی) روبه رو هستیم؟ خاطرنشان کرد: البته در بخش شرکت‌های ریلی مسافری به دلیل اینکه در دو ساله اخیر این شرکت‌ها به شدت تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند وضعیت مالی آنها دچار مشکل شده و صورت‌های مالیشان هم با ناترازی هایی روبه روست.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت‌های ریلی دارای تراز منفی هم داریم که با افزایش سرمایه در حال برطرف کردن آن هستند دو سه شرکتی که دچار مشکل مالی شدید بودند، با افزایش سرمایه توانستند مسائل خود را حل کنند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی هم که بانک‌ها به شرکت‌های ریلی کرونایی تسهیلات کرونایی نمی‌دادند این بود که می‌گفتند صورت‌های مالی این شرکت‌ها چندان قوی نیست و لذا محافظه کارانه درباره اعطای تسهیلات با آنها رفتار می‌کردند.

لینک منبع

قالب وردپرس