یکشنبه 1ام مهر 1403

گام‌های موثر برای موفقیت

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در سال 97 توانسته گام‌های موثر در جهت کسب جایگاه مناسب در جمع فعالان حوزه فناوری کسب کند. این شرکت به مدد سابقه و توانمندی‌های خود و همچنین ایجاد تحول در ساختارهای مالی و سودآوری قصد دارد تا سال 97 برای سهامداران خود خبرهای […]

478 Views


به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در سال 97 توانسته گام‌های موثر در جهت کسب جایگاه مناسب در جمع فعالان حوزه فناوری کسب کند. این شرکت به مدد سابقه و توانمندی‌های خود و همچنین ایجاد تحول در ساختارهای مالی و سودآوری قصد دارد تا سال 97 برای سهامداران خود خبرهای خوب داشته باشد.

طی گفت‌وگو با جواد میرزا زاده مدیرعامل‌ شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران، آخرین روندها و محصولات و خدمات این شرکت به بحث گذاشته شده است. این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم.

مهم‏ترین محصولات و خدمات شرکت «توسعه ریز کامپیوتر ایران» چیست؟‌ 


شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در زمینه شبکه محصولات غیر ‏«مین‏فریم»  (main Frame) فعالیت می‌‏کند که هم اکنون با ورود محصولات و تکنولوژی جدید به بازار روی فناوری جدیدی کار می‏کنیم تا بتوانیم بازار را از نظر تجهیزات سخت‏افزاری و نرم‏افزاری تامین کنیم‏. ‏وضعیت بازار در حال حاضر با توجه به اکثر سیستم‏‌های موجود در گام اول به سمت مکانیزه شدن و در گام دوم هوشمندی ‏سوق پیدا کرده است، بنابراین وضعیت بازار برای محصولات و خدمات شرکت خوب است. اگرچه برخی مسائل اقتصادی وجود دارد که باید حل شود تا جوابگوی وضعیت بازار باشیم. در زمینه تجهیزات جدید تقاضای بازار زیاد است و بر همین اساس ما در بسیاری از مناقصات شرکت کرده‏ایم که نتایج آن به‌‏زودی اعلام می‌‏شود.

شرکت چه سهمی از بازار را در حوزه شبکه و محصولات مدنظر و هم‌‏اکنون در چه نقطه‏‌ای قرار دارد؟


ما بیشتر تلاش می‏کنیم در سرویس‏دهی سخت‏افزاری حضور پیدا کنیم. یعنی بخش پشتیبانی و تعمیرات کار اصلی ما باشد، مانند تجهیزات بانکی و دستگاه‌‏های اجرایی مثل شهرداری‏ ها. انتظارمان این است که بتوانیم سهم خوبی از بازار را در اختیار بگیریم.

در حوزه پایانه و صندوق‏‌های فروشگاهی چطور؟

در مورد صندوق‏ های فروشگاهی وزارت اقتصاد در پی این است که سیستم اصلی آن را به سازمان امور مالیاتی کشور متصل کند. برای این منظور شرکت‏ های منتخب باید سیستم ‏های پایه‏ آن را ایجاد کنند که مرکز اصلی اطلاعات دیتابیس صندوق‏‌های فروشگاهی و یک شبکه مثل شبکه‏ POSها در حال پایه‏ گذاری است. ما انتظارمان این است که در بخش تأمین پوز‏های فروشگاهی و تامین مرکز داده ‏های اصلی، کار به صورت مطلوب صورت پذیرد و نقش موثری در زمینه تامین سخت‌‏افزار داشته باشیم و از شرکت داده‌‏پردازی ایران در مجموعه دیتاسنتری که در آنجا مستقر می‏ شود، کمک بگیریم.

سیاست کیف پول را با چه چشم‏ اندازی دنبال می‏ کند در این خصوص چه راهبردی در بازار را دنبال می‏ کند؟


در خصوص کیف پول در حال اخذ مجوز  از بانک مرکزی هستیم تا بتوانیم در زمینه نرم‏‌افزار و اپلیکیشن‏ هایی که در این زمینه می‏‌تواند در حوزه پرداخت‏‌های خرد کمک کند، فعالیت کنیم. برای مثال برای پرداخت‏‌های زیر 100 با استفاده از این نرم‏‌افزارها می‏توان پس از ‏اتصال به سامانه مورد نظر بانک مرکزی، از پشتیبانی این بانک بهره برد. در نظر داریم کیف پول را بر اساس آخرین متدهای فناوری طراحی و به مردم ارائه کنیم.

در حوزه بانکداری مدرن و بانکداری دیجیتال چه سیاست‏هایی را دنبال می‌‏کنید؟


بانکداری مدرن در حقیقت همان پول الکترونیک است. به دنبال این هستیم که در کنار مجموعه بانک‏‌ها کمک کنیم پول الکترونیک به مفهوم واقعی در مملکت ایجاد و کل گردش پولی کشور از طریق سیستم‏‌های الکترونیکی انجام شود و گردش فیزیکی اسکناس و سکه به حداقل برسد. با این کار هم هزینه‏‌های جاری کشور کاهش می‏یابد و کار بانک‏‌ها ساده می‌شود و هم امنیت بیشتری نسبت به پول فیزیکی دارد.

طبعا مساله تحریم‏ ها اگرچه تهدید است، اما هر شرکت تلاش می‏کند از تهدیدها فرصت بسازد. شرکت ریز کامپیوتر در این خصوص چه سیاست‏ ها، راهبردها و برنامه ‏هایی را در دستور کار دارد؟


ما در اینجا یک مصداق می‌‏آوریم تا خوانندگان مجله خودشان قضاوت کنند. ما در اول انقلاب که تحریم شدیم، جلوی واردات کامپیوتری را گرفته بودند. اما شرکت داده‌‏پردازی ایران توانست به کمک‏ متخصصان داخلی از نظر نرم‏‌افزاری و سخت‏‌افزاری توسعه پیدا کند و کاری کند که امروز مجموعه‏ سیستم‏‌های کامپیوتری ایران جزو پیشرفته‏‌ترین‌‏ها در منطقه ‏‏باشد. این کاری بود که بچه‏‌های شرکت داده‏‌پردازی ایران و توسعه از سال 57 و بعد از انقلاب اسلامی شروع کردند و تا حالا ادامه دارد. در این زمینه‏‌ها هرگونه تحریم به نفع ما می‏‌شود چون باعث می‏‌شود بتوانیم توسعه و علم بیشتری را ایجاد کنیم و در فن‏‌آوری به خودکفایی برسیم. ما یک‏بار این کار را انجام دادیم در سال 57 و سال‏‌های 66 و 67 و مطمئن هستم که این بار نیز می‌‏توانیم.

با نگاهی به عملکرد شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در سال 96 مدیران شرکت چقدر از این روند راضی هستند و در سال 97 چه مسیری را برای بهبود سودآوری شرکت در اولویت قرار داده‌‏اید؟


در سال 96 توانستیم مسائل مالی خود را تا حدودی حل کنیم و به یک وضعیت مطلوب برسیم. اکنون نیز از نظر ساختار مالی و مسائل اجرایی مشکلات را کاملا حل کرده و امیدواریم در سال 97 وضعیت بهتری نسبت به سال 96 داشته باشیم.

 

عملکرد هفت‏ماهه سال 97 را چگونه دیده‏اید و روند شرکت را تا پایان سال چگونه ارزیابی می‌‏کنید؟

مجموعه‏ فعالیت‏های‏مان در 6 ماه نخست سال سودآور بوده است، فکر می‏کنم تا پایان سال 97 این روند ادامه یابد و شرکت با سودآوری مناسبی روبه‏‌رو شود. البته مشکلات نقدینگی داریم که به دنبال حل کردن آن هستیم.

در ادامه سال پیگیری پروژه‌‏های شرکت نفت و بانک‌‏ها را در دستور کار داریم تا آنها را عملیاتی کنیم و تصور ما این است که این پروژه‏‌ها درآمد خوبی را برای شرکت به ارمغان آورد. در عین حال فکر می‏کنم با برنامه‌‏های توسعه‌‏ای که داریم از وضعیت سوددهی سال 96 بالاتر برویم.

در پایان امیدوار‏م با کمک‏‏ متخصصان داخلی انفورماتیک و IT در کشور بتوانیم از مشکلات فعلی کشور به‏‌سلامت عبور کنیم و ان‏شاءالله پیشرفته‏‌ترین کشور در حوزه  IT در منطقه و خاورمیانه باشیم.

***********************

درباره شرکت ریز کامپیوتر


شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در واقع بخشی از بدنه شرکت داده‌پردازی ایران است که به دلیل تنوع روزافزون فعالیت‌های مرتبط با IT و تخصصی شدن بخش‌های مختلف این حوزه، شرکت داده‌پردازی ایران بر آن شد تا به عنوان بزرگترین و باتجربه‌ترین شرکت ایرانی حاضر در این عرصه به منظور افزایش سرعت پاسخگویی به نیازهای مشتریان و ایجاد چابکی در این زمینه، واحدهای حقوقی مستقل با زمینه فعالیت‌های تخصصی در این عرصه را ایجاد کند. در این راستا و برای شروع کار، کلیه فعالیت‌های اداره کل ریز کامپیوتر و ماشین‌های اداری شرکت که در زمینه تولید، تامین، فروش و خدمات پس از فروش رایانه های غیر Main Frame و تجهیزات جانبی آن فعالیت داشت به شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران که از سال 1372 با مالکیت صددرصد شرکت داده‌پردازی به ثبت رسیده بود، انتقال یافت. ثمره این تصمیم استراتژیک، ظهور شرکت جدیدی بود که با اتکا به تجربیات بیش از 50 ساله شرکت داده‌پردازی ایران و به‌کارگیری نیروهای متعهد و متخصص، امروزه خود به عنوان یکی از شرکت‌های قوی و معتبر بازار IT کشور مشغول ارائه خدمات به مشتریان بزرگ دولتی و خصوصی در حوزه وسیعی از تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات است.
فعالیت‌های اصلی

 تولید، فروش، اجاره و خدمات پس از فروش رایانه و تجهیزات جانبی

 فروش و خدمات پس از فروش تجهیزات بانکی از قبیل POS ,PinPad ,ATM

 طراحی، تامین تجهیزات، نصب و راه‌اندازی و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری و مراکز داده (DataCenter)

 ارائه خدمات پرستاری، نصب و راه‌اندازی، خدمات سوئیچ و پایانه‌های فروش در سطح کشور

پروژه‌های کلان


شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در زمینه انجام پروژه‌های کلان در سطح ملی سابقه درخشانی دارد، این شرکت با بهره‌گیری از دانش روز و تجربیات گذشته در کنار نیروهای متخصص، پروژه‌های ملی زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 پرداخت بدون کارت


 – مرکز خدمات پشتیبانی دستگاه‌های کارت خوان

–  پشتیبانی جایگاه‌های سوخت سراسر کشور

 – پشتیبانی تجهیزات شعب و واحدهای ستادی بانک سپه

–  تأمین تجهیزات بانک ملت

–  تامین و پشتیبانی تجهیزات شعب و واحدهای ستادی بانک صنعت و معدن

–  پشتیبانی سخت‌افزار بانک تجارت

 – پشتیبانی و تعمیر تجهیزات بانک صادرات

–  تامین تجهیزات بانک رفاه کارگران

–  پشتیبانی دستگاه‌های کارت‌خوان بانک سرمایه

–  تامین تجهیزات و شبکه اتوماسیون دانشگاه علوم پزشکی ایران

–  پروژه ملی تجهیز مدارس کشور

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده ویژه همایش تراکنش 2018 آبان 97

لینک منبع

قالب وردپرس