کپی عمدی آثار هنری به سرعت فاش می شود
یک هنرمند معتقد است که ایده یک اثر هنری مهم ترین بخش آن است. ولی در بعضی مواقع به دلیل ساده بودن بعضی از سوژه ها ممکن است چندین هنرمند آن را کار کنند که در چنین حالتی نحوه پیاده سازی آن مهم خواهد بود. – محمدعلی بنی اسدی ـ نقاش و کاریکاتوریست ـ در […]
یک هنرمند معتقد است که ایده یک اثر هنری مهم ترین بخش آن است.
ولی در بعضی مواقع به دلیل ساده بودن بعضی از سوژه ها ممکن است چندین هنرمند آن را کار کنند که در چنین حالتی نحوه پیاده سازی آن مهم خواهد بود.
– محمدعلی بنی اسدی ـ نقاش و کاریکاتوریست ـ در گفت وگو با ایسنا بیان کرد که صداقت در هنر مبنای بسیار مهم و اساسی است و هنرمندان نیز افراد صادقی هستند به همین دلیل نیز کپی کردن آثار هنری توسط هنرمندان چندان مرسوم نیست.
او در همین زمینه ادامه داد: در بسیاری از مواقع حاشیه هایی که بیشتر جنجال مطبوعاتی و رسانه ای هستند، درباره کپی آثار هنری به گوش می رسد که ممکن است این ادعای کپی بودن چندان درست و به جا نبوده باشد و هنرمندی که از او جهت کپی اثر هنری انتقاد می شود، تنها از کار هنرمندی دیگر الهام گرفته باشد.
ولی اگر همچنان بر شک خود باشیم، بهتر است با دقت توجه کنیم که اگر عناصر الهام گرفته شده را از اثر بگیریم، به کلیت کار آسیبی جدی وارد می شود یا نه؛ اگر ایرادی جدی به کار وارد نشود پس می توان این نتیجه را گرفت که از اثر هنری دیگر الهام گرفته است که این خود مانعی ندارد، چراکه هنرمند تنها برداشت خود از کار فرد دیگر را وارد اثرش کرده است.
بنی اسدی تصریح کرد که اگر یک هنرمند الهامات خود از آثار هنرمندی همانند پابلو پیکاسو ـ نقاش و مجسمه ساز اسپانیایی ـ را در آثارش به نمایش بگذارد، در واقع یک شناسنامه از کارهایش به مخاطب خود ارائه می دهد.
وی افزود: امروزه انجام کار هنری به گونه ای شده که گویا دیگر نمی توان کار جدیدی ارائه داد و حتما باید از هنرمندان بزرگ گذشته تأثیر گرفت؛ البته بعضی از هنرمندان آنقدر بزرگ هستند که سایه شان بر روی اکثر آثار می افتد.
این هنرمند نمونه ای را در راستای جملات قبل بیان کرد: اکثر آثار پوستر و گرافیکی که در اروپای شرقی انجام می شود متأثر از کارهای رنه ماگریت، نقاش بلژیکی است.
به طور کلی در هنر می توان یکسری سبک و رفتار کاری را از هنرمندان بزرگ الگوبرداری کرد و الهام گرفت.
اصولا از هنرمند انتظار می رود که جهان شخصی خود را در آثارش به نمایش بگذارد و ما در واقع دوست داریم که دنیا و زندگی را از نگاه آن هنرمند ببینیم.
زیرا هر کدام از ما به گونه ای متفاوت از دیگری بزرگ شده و هر کدام دید متفاوتی نسبت به زندگی داریم؛ به همین دلیل نیز هنرمندان را با توجه به دیدگاه خاصی که به زندگی دارند ارج می نهیم و از پنجره ای که آنها به دنیایشان گشوده اند همراه شده و به چشم انداز آنها می نگریم.
بنی اسدی اضافه کرد: البته اگر یک نقاش بتواند اثر هنرمند دیگر را به عینه و بدون هیچ تفاوتی کپی کند، حتما استعداد بالایی در نقاشی دارد و هنرمند قابلی است.
او در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی تشخیص کپی بودن آثار هنری، گفت: قطعا هر روز حجم زیادی از آثار هنری خلق می شود و ممکن است هنرمندان نیز زمان کافی را برای جست وجوی کلیه این آثار هنری نداشته باشند.
به همین دلیل طبیعی است اگر متوجه کپی بودن یا نبودن اثر هنری نشویم.
ولی با این حال به دلیل دسترسی بالا به فضای مجازی و رسانه به راحتی می توان اصل کار را پیدا کرد.
این تصویرگر با اظهار اینکه در کار هنری، ایده اصل کار است، گفت: در حال حاضر هنرمندان بزرگ و مطرح دنیا همانند جف کونز، نقاش و مجسمه ساز تنها ایده اثر را مطرح می کنند و باقی کارها را دستیارانش در بخش های مختلف انجام می دهند.
او ادامه داد: در انجام کار هنری سوژه اهمیت بیشتری نسبت به پیاده کردن آن دارد ولی با این حال بعضی از سوژه ها و ایده ها آنقدر دم دستی و ساده هستند که ممکن است به ذهن هر کسی خطور کند که در چنین شرایطی نحوه پیاده سازی ایده توسط هر هنرمند مورد اهمیت واقع خواهد شد و نمی توان گفت چون فرد دیگری، قبلا فلان ایده را کار کرده دیگر کسی نمی تواند.
بنی اسدی اضافه کرد که کپی عمدی آثار هنری با توجه به سطح بالای دسترسی مخاطب به فضای مجازی و رسانه به سرعت فاش خواهد شد.
این کاریکاتوریست در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد که بخشی از هنرمندان معروف تعریف دقیقی در رسانه ها دارند و درواقع همانند قهرمان رسانه ها هستند، باوجود اینکه به بعضی از هنرمندان خوب و فعال توجهی نمی شود.
او ادامه داد: حال اینکه به واکنش بعضی از هنرمندان در مواقع بحران توجه بیشتری می شود بحثی جداگانه است ولی با این حال به نظر من هر چیزی که بتواند باعث آزار مردم شود و آنها را در تنگنا بگذارد، یک نوع بحران است.
به همین دلیل نیز موضع گیری هایی که در اینگونه مواقع رخ می دهد باید انسانی باشد و هر هنرمندی باید در حد توانش و تا آنجا که موضوع برایش اهمیت دارد و به روش های مختلف همانند انجام یک کار هنری با موضوع بحران پیش آمده، حمایت خود را نشان دهد.
بنی اسدی با بیان اینکه اثر هنری که در عکس العمل به اتفاقات جامعه خلق می شود، می تواند تأثیر زیادی داشته باشد و در ذهن مردم بماند، ادامه داد: تعداد زیادی از آثار هنری که خلق می شوند به اتفاقات و مشکلات پیرامون هنرمند بازمی گردند.
به نظر من افرادی که به سرعت و به وضوح نسبت به اتفاقات جامعه واکنش نشان می دهند جرأت زیادی دارند؛ چراکه با نمایش موضع گیری خود نسبت به یک بحران خاص جامعه در فضای مجازی به دیگران اجازه اظهارنظر و برخوردهای مختلف را می دهند.
وی ادامه داد: خود من هیچ گاه در چنین شرایطی بلافاصله و خیلی واضح واکنش نشان نداده ام و بعدها بحران و مشکلات جامعه را به یک صورت دیگر در کارهایم نشان داده ام.
این نقاش در بخش پایانی صحبت های خود درباره خانه کاریکاتور گفت: تقریبا مدت دو سال است که از خانه کاریکاتور خبری ندارم و همچنان این انجمن را با نام مسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست به یاد می آورم.
در زمان آغاز فعالیت های خانه کاریکاتور افراد زیادی در این حوزه فعالیت می کردند و به آن علاقه مند بودند.
در حال حاضر نیز کاریکاتوریست های خیلی خوبی داریم که می توان با جمع کردن این هنرمندان در کنار یکدیگر و از سرگیری فعالیت خانه کاریکاتور خیلی از مشکلات آنها را حل کرد و در شکل دهی یکسری جریانات و فعالیت های مربوط به کاریکاتور مفید واقع شد.
بنی اسدی در پایان اعلام کرد که احتمالا سال آینده یک نمایشگاه برگزار کند.
انتهای پیام
کلید واژه ها: هنرمند – هنرمندان – هنری – آثار هنری – بزرگ – زندگی – متفاوت – کاریکاتوریست – پابلو پیکاسو – نمایش – اسپانیایی – شناسنامه – انتظار – انتقاد – برداشت – پیکاسو – ایسنا – پیاده – مخاطب – حاشیه – همراه – صادقی – رسانه – پنجره – پوستر – مجسمه – رفتار – هایی – درست – جهان