پنج شنبه 1ام آذر 1403

کرونا به داد بازارخودرو رسید/استخدام کاربر برای قیمت‌سازی در سایت

به گزارش خبرنگار مهر، کرونا اگرچه معاملات بازار خودرو را نیز آن هم در آستانه نوروزکاهش داده، اما به هرحال هنوز هم این بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب می‌دانند؛ تا جایی که افرادی را استخدام می‌کنند تا پای سایت‌های سفارشگذاری آگهی خودرو بنشینند و نرخ بسازند. در […]

406 Views


به گزارش خبرنگار مهر، کرونا اگرچه معاملات بازار خودرو را نیز آن هم در آستانه نوروزکاهش داده، اما به هرحال هنوز هم این بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب می‌دانند؛ تا جایی که افرادی را استخدام می‌کنند تا پای سایت‌های سفارشگذاری آگهی خودرو بنشینند و نرخ بسازند. در این میان ظرف روزهای گذشته، علاوه بر اینکه معاملات خودرو در بازار علیرغم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با افت مواجه بوده است، بلکه خبرهای حکایت از آن دارد که مراجعات به مرکز شماره‌گذاری نیز با افت شدیدی مواجه بوده است.

تا قبل از وضعیت کنونی که ناشی از شیوع کرونا بر بازار خودرو نیز حاکم شده است، قیمت‌ها به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش نهاده بود و بازار خودرو در ادامه روند چند ماهه گذشته، به رشد قیمت غیرمنطقی خود ادامه می‌داد؛ اما اکنون بالغ بر یک هفته است که معاملات با افت شدید مواجه شده است.

در این میان برخی از دلالان هنوز تلاش می‌کنند که در این فضای کنونی نیز، از آب گل آلوده ماهی گرفته و بازار را تحریک به افزایش قیمت کنند؛ به نحوی که بررسی‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز نشان می‌دهد که برخی از سایت‌ها، قیمت‌های غیرواقعی ارائه می‌دهند و همین قیمت‌سازی‌هایی که صورت می‌دهند، باعث می‌شود که جو بازار بر هم بریزد؛ در غیر این صورت معاملات در فضای واقعی، جو بازار را به هم بریزند.

البته باید به همه اینها عملکرد خودروسازان را نیز اضافه کرد؛ خودروسازانی که هنوز نتوانسته‌اند بعد از گذشت چند ماه از آشفتگی بازار خودرو، صنعت خود را جمع و جور کرده و ساماندهی کنند؛ به نحوی که نوع عملکرد نمایندگی‌ها و ادارات فروش آنها حکایت از آن دارد که در جمع و جور کردن صنعت خود، تاکنون ناتوان بوده‌اند. هم اکنون دو خودروسازی که در بازار خودرو نقش آفرینی می‌کنند؛ به هیچ عنوان در ساماندهی بازار محصولاتشان موفق نبوده و این نشانگر آن است که آنها تولیدکنندگان خوبی هستند، اما به طور قطع فروشندگان خوبی به شمار نمی‌روند.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که هیچیک از مشتریان واقعی و نه سوداگران بازار خودرو، اکنون دسترسی راحتی برای ثبت نام خودرو در قالب سامانه طراحی شده برای فروش‌های خودرو ندارند و معمولاً این دلالان هستند که دستشان به خودروهای موجود در طرح‌های فروش فوری و اقساطی خودروسازان می‌رسند و باز هم مشتریان واقعی دست خالی از این فروش‌ها خارج می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که روند قیمتی در بازار طی هفته‌های آینده کاهشی بوده و کرونا تأثیر خود را بر رکود این بازار هم به جای بگذارد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در این رابطه می‌گوید: برخی قیمت‌هایی در سایت‌های فروش خودرو اعلام می‌کنند که هیچ مبنای واقعی ندارد و بیشتر به سمت قیمت سازی پیش می‌روند.

وی می‌افزاید: به هر حال طی روزهای گذشته شیوع ویروس کرونا توانسته بسیاری از بازارها را تحت تأثیر خود قرار دهد که بازار خودرو نیز از آن مستثنی نبوده است؛ بنابراین پیش بینی ما این است که ظرف روزهای آینده، این رکود همچنان با بازار خودرو همراه باشد.

به گفته موتمنی، دولت باید نظارت بیشتری بر فضای مجازی داشته باشد که به نظر هم می‌رسد این کار در حال انجام است؛ اما به هر حال هنوز هم باید مراقبت‌های لازم را صورت داده تا اعلام قیمت‌های دید خودرو از سوی عده‌ای در فضای مجازی، باعث تشویش بازار نشود.

وی اظهار داشت: به هر حال تقاضا همچنان در بازار خودرو بالا است و عرضه هم باید همپای آن پیش رود؛ اما از همه مهمتر آن است که نباید با اعلام نرخ‌های غیرواقعی، زمینه را برای بر هم زدن بازار در شرایط کنونی فراهم نماید.

لینک منبع

قالب وردپرس