پنج شنبه 6ام اردیبهشت 1403

«کراود فاندینگ»؛راهکار ایجاد پشتوانه مالی استارتاپ ها بر پایه پول خرد مردم

در پنل بررسی تاثیرات تامین مالی جمعی بر توسعه سرمایه گذاری که در ITE 2018 برگزار شد، بر لزوم افزایش اعتماد عمومی نسبت به موضوع تامین مالی جمعی هم در میان سرمایه گذاران و هم در اکوسیستم استارتاپ ها تاکید شد. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پنل تخصصی بررسی تاثیرات تامین مالی جمعی بر […]

448 Views



در پنل بررسی تاثیرات تامین مالی جمعی بر توسعه سرمایه گذاری که در ITE 2018 برگزار شد، بر لزوم افزایش اعتماد عمومی نسبت به موضوع تامین مالی جمعی هم در میان سرمایه گذاران و هم در اکوسیستم استارتاپ ها تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پنل تخصصی بررسی تاثیرات تامین مالی جمعی بر توسعه سرمایه گذاری با حضور علی عمیدی، عضو هیئت مدیره و مدیر عامل سامانه تامین مالی کارن کراد به عنوان دبیر اجرایی پنل و نیز شایان شلیله عضو هیئت مدیره مجموعه پارس فاندینگ، کمیل شاعری از مجموعه تامین سرمایه ملت و مهشاد سبحانی مدیرعامل و بنیانگذار مجموعه ایده هاب در حاشیه نخستین روز از نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد.

 

در این جلسه علی عمیدی دبیر اجرایی این پنل، با تاکید بر اینکه هدف این برنامه بررسی تاثیرات کراود فاندینگ و موضوع تامین مالی جمعی بر اکو سیستم فین تک ها است، گفت: با توجه به اینکه این موضوع بحث جدید و در عین حال مهمی است، باید بررسی شود کراود فاندینگ و این پلتفرمها چه کمکی به اکوسیستم و محیط کسب و کار فین تک ها در حوزه سرمایه گذاری می کنند.

 

شایان شلیله با ارائه تعریفی از کراود فاندینگ بحث را آغاز نموده و تاکید کرد: کراود فاندینگ تجربه ای برگرفته از مدل‌های اقتصادی موفق در دنیاست که بر این اصل تاکید دارد که وقتی برای راه اندازی بک کسب و کار نو به سرمایه نیاز است می توان افراد مختلف را به عنوان سرمایه گذار در سطوح خرد وارد بحث تامین سرمایه برای آغاز و گسترش یک کسب و کار کرد. به طور ویژه در حوزه استارتاپ ها این موضوع به طور خلاصه به فرآیند جذب سرمایه به طور جمعی و از سرمایه های خرد برای فین تک‌هایی که نیاز به سرمایه دارند اطلاق می‌شود.

 
 

مزیت کراود فاندینگ برای استارتاپ‌ها


 

عمیدی در ادامه با تاکید بر این نکته که کراود فاندینگ کمک می کند که پول های خرد مردم وارد حوزه استارتاپ ها شوند ادامه داد: وقتی یک استارتاپی نیاز به گسترش فعالیت و یا عرضه دارد، این بحث کمک خواهد کرد که استارتاپ ها بتوانند سرمایه های خرد مردمی را وارد کسب و کار نمایند که البته تا پیش از این پلتفرم و سازو کاری برای این موضوع وجود نداشته است اما در این جریانی که افراد بخواهند سرمایه های خرد خود را در حوزه استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند، عوامل موثری تاثر گذار خواهد بود که پلتفرم ها بتوانند از این شرایط بهره ببرند و از این سرمایه ها استفاده کنند. چرا که این موضوع جنبه های متعددی دارد و ممکن است به همان اندازه که مفید و موثر است در صورت عدم شناخت و آگاهی صحیح از شرایط مشکلات و مسایل گوناگونی نیز برای هر دو طرف ایجاد کند.

 

در ادامه کمیل شاعری به اهمیت و لزوم بسترسازی فرهنگی برای فراهم شدن موضوع تامین مالی جمعی اشاره کرد و افزود: به اعتقاد من باید در این حوزه دانش عمومی ایجاد شود. باید فرهنگ و دانش عمومی را در این زمینه گسترش داد که یکی از این اقدامات میتواند دعوت از بزرگان و استارتاپهای موفق برای حضور در این عرصه است تا بتوان این بخش را معرفی و فرهنگ سازی نموده و برای سرمایه گذاران ایجاد اعتماد کرد. یعنی استارتاپ هایی که قبلا وارد فعالیت شده اند و توانسته اند اعتماد عمومی را نسبت به کسب و کار خود جلب نمایند اگر در این عرصه لیدر باشند قطعا می توان به ایجاد این دانش و فرهنگ و گسترش موضوع تامین مالی جمعی در حوزه استارتاپ ها بسیار خوشبین تر بود.

 

در ادامه عمیدی با تاکید بر این جنبه که موضوع تامین مالی علاوه بر جنبه افراد و سرمایه گذاران در جنبه استارتاپ ها نیز نیاز به توجه، آموزش و فرهنگ سازی دارد، گفت: باید دید عوامل فرهنگی تاثیرگذار بر یک استارتاپ در حوزه سرمایه گذاری چیست و اساسا چقدر یک تیم استارتاپی مایل به ورود به فرآیند تامین مالی جمعی است و از این زاویه چه مسائلی مطرح است.

 
لزوم فرهنگ سازی در زمینه تامین مالی جمعی

 

شاعری در پاسخ اظهار داشت: به اعتقاد من در این زمینه دوراهکار وجود دارد، نخست اینکه استارتاپ هایی که خروجی و محصول قابل لمس و قابل ارائه ای دارند و می توانند برای سرمایه گذار ذهنیت ملموس و قابل اعتماد دارند را وارد این سیستم نمود. دیگر اینکه چنانچه استارتاپ های مطرح و شناخته شده برای نخستین بار به چنین مدلی ورود کنند، قطعا به فرهنگ سازی و ارائه درست این مفهوم به سایر استارتاپ ها نیز کمک موثری خواهد بود و زمینه ساز مناسبی برای ایجاد این فرهنگ در اکوسیستم فین تکی می گردد.

 

همچنین خانم سبحانی در ادامه این بحث افزود: موضوع آموزش در این حوزه فرهنگ سازی بحث بسیار مهمی است، هم برای سرمایه گذار و هم برای خود استارتاپ ها. زیرا اگر فرایند تامین مالی جمعی به طور اصولی انجام نگیرد و افراد با شناخت و آگاهی دقیق وارد این حوزه نشوند، بی شک معایب آن بیش از فوایدش خواهد بود.

 

همچنین در ادامه سبحانی افزود: این موضوع گسترش و فراوانی موضوع کراودفاندینگ در نهایت به سود مصرف کننده است، چه از نگاه استارتاپی که به تامین سرمایه نیاز دارد چه از جنبه سرمایه گذاری که برای سودآوری وارد یک پروژه می شود، اما باید به این موضع از نگاه بلندمدت نگریست، چون ذات این موضوع اصلا و اساسا یک موضوع زودبازده نیست.

 

در ادامه عمیدی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که همواره در کشور مطرح بوده و تاثیر گذاری فراوانی بر اینکه یک کسب و کار بتواند رشد کند و ادامه فعالیت بدهد، مسائل حقوقی است، بحث حقوقی تاثیرگذار بر موفقیت پلتفرم ها را مورد توجه قرار داده و در این زمینه دستورالعمل شرکت فرابورس ایران را مورد ارزیابی قرار داد.

 

همچنین در این رابطه شایان شلیله ضمن بررسی مسائل حقوقی و برشمردن ویژگی چهارچوب ها و مشخصات ناظر فنی در موضوع تامین مالی اظهار داشت: این آیین نامه به هر حال ساختاری به موضوع داده اما ساختار حقوقی شرکت داری را هیچ تغییری نداده است. با توجه به مسائلی که در این دستورالعمل مطرح است شاید بتوان گفت که صرفا می تواند کمک بزرگی برای نظارت در فرابورس برای اعتماد عمومی نماید، وگرنه ما معضلات قانونی در این بحث نداشته ایم، معضلات اصلی به دغدغه هایی می پردازد که به عنوان مثال اگر یک استارتاپ ، بعد از جمع آوری سرمایه موفق نبود، چطور باید به شبهات و سازوکارهای مالی موضوع پرداخت و این دستورالعمل گپ هایی دارد.

 

در پایان اعضای این پنل با تاکید بر لزوم افزایش اعتماد عمومی نسبت به موضوع تامین مالی جمعی هم در میان سرمایه گذاران و هم در اکوسیستم استارتاپ ها تاکید نمودند.

 

 

منبع:فابانیوز

لینک منبع

قالب وردپرس