چهارشنبه 5ام اردیبهشت 1403

چرا برخی مادران سلامت فرزندشان را فدای تاریخ لاکچری می کنند

در دو سه سال اخیر چالش فرهنگی در کشور رایج شده است که طی آن برخی والدین دوست دارند فرزندشان در روزهایی به اصطلاح لاکچری و شیک به دنیا بیاید و این مساله موجب شده است تا سلامت نوزادان خود را فدای این تاریخ ها کنند، – فرهنگی که به گفته سعید خراطها، آسیب شناس […]

414 Views


در دو سه سال اخیر چالش فرهنگی در کشور رایج شده است که طی آن برخی والدین دوست دارند فرزندشان در روزهایی به اصطلاح لاکچری و شیک به دنیا بیاید و این مساله موجب شده است تا سلامت نوزادان خود را فدای این تاریخ ها کنند، – فرهنگی که به گفته سعید خراطها، آسیب شناس اجتماعی چالش جدیدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سزارین اختیاری در جامعه رواج پیدا کرده است و بسیاری از مادران به دنبال سزارین انتخابی هستند زیرا دوست دارند نوزادشان در روز ازدواجشان یا تاریخ هایی ویژه مثل روز گذشته (97.

7.

7) به دنیا بیاید و تاریخ سزارین را بر اساس آن انتخاب می کنند اما نمی دانند که با این کار سلامت نوزادشان را به خطر می اندازند؛ این در حالی است که دوران بارداری 40 هفته است و همه هفته ها و روزها روی تکامل جنین تأثیرگذار است و نباید جنین را از تکامل طبیعی محروم کرد و باید توجه کرد که دستکاری در تاریخ زایمان ها، میزان بستری نوزاد در NICU و حتی مرگ نوزادان را افزایش می دهد.

سعید خراطها، آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه گرایش به رفتارهایی اینچنینی را نمی توان یک آسیب اجتماعی تلقی کرد، به پانا گفت: در موقعیت کنونی از آنجا که رشد جمعیت رو به کاهش است و فرزندآوری به ویژه در شهرهای بزرگ به یک آرزو تبدیل شده است، خانواده ها به جنسیت و تاریخ تولد نوزادان خود بسیار اهمیت می دهند و این موضوع به فرهنگ جدیدی در میان بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است.

این آسیب شناس اجتماعی افزود: امروزه خانواده ها علاوه بر اینکه به سلامت نوزاد به هنگام بارداری مادر توجه بیشتری می کنند به تاریخ زایمان و اینکه در چه فصلی به دنیا بیاید نیز اهمیت می دهند.

او درباره علل گرایش برخی مادران به دستکاری در تاریخ زایمان خود گفت: اگر از منظر دیگری بخواهیم این موضوع را مورد توجه قرار دهیم، می توان گفت این اعداد خرافه محسوب می شود و گرایش برخی خانواده ها همچنان به این خرافه ها وجود دارد.

این رفتارها بیشتر به عنوان یک ژست اجتماعی محسوب می شود که می تواند بازتاب اجتماعی نیز داشته باشد.

خراطها درباره چرایی به خطر انداختن سلامت نوزاد از سوی مادرانی که به دنبال تاریخ تولد لاکچری هستند، گفت: البته از نظر علم پزشکی، برای تعداد روزهای دوران بارداری نیز محدودیت هایی وجود دارد و نمی توان بیش از چند روز در آن دستکاری کرد.

پزشکان حتما به این نکته توجه دارند چون نمی توانند چندروز بیشتر موعد زایمان را دستکاری کنند چرا که سلامت نوزاد بسیار اهمیت دارد.

این آسیب شناس اجتماعی در پاسخ به اینکه چه قشری از جامعه به دنبال این گونه رفتارها هستند، بیان کرد: هزیه زایمان برای تمامی اقشار جامعه وجود دارد اما به نظر می رسد اینگونه رفتارها در اقشار جامعه با درآمد پایین به گونه ای متفاوت از اقشار با درآمد بالا است، به طوری که اقشار فرودست جامعه به دلیل خرافاتی بودن و خوش یمن بودن برخی روزها و عددها به این رفتار گرایش دارند و اقشاری که درآمد بالایی دارند به دلیل ژست و نمایش دادن دنبال چنین رفتارهایی هستند و به نظر می رسد طبقه متوسط جامعه مصون ترین قشر از نظر گرایش به این مدها و رفتارهای اجتماعی است.

کلید واژه ها: سلامت نوزاد – اجتماعی – نوزاد – تاریخ – سلامت – خانواده – دوران بارداری – زایمان – بارداری – نوزادان – مادر – سزارین – هایی – فرهنگ – اهمیت – انتخاب – فرهنگی – جامعه – تکامل – رشد جمعیت – تولد – سعید – انتخابی – پزشکان – افزایش – والدین – بازتاب – میزان – محروم – طبیعی

لینک منبع

قالب وردپرس