به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسن غلامی مدیر گروه اقتصاد و معیشت مؤسّسه متا در همایش تخصصی پولطلا اظهار کرد: از جمله ابهامات در مورد پولطلا، حجم طلای مورد نیاز برای اجرای پولطلا در کشور، جابجایی مجازی و الکترونیک اعتبار طلا و عدم خیانت مجدد در این صورت، نحوه تأمین اعتبار پروژههای بزرگ و ملی، چگونگی جلوگیری از جعل پولطلا و … است.
لزوم جلوگیری از سرقت سیستمی از اموال مردم که طبق روایات در حکم جان آنان هست، مهمترین دلیل ایجاد شکاف طبقاتی و اصلیترین تهدید کنندهی کلان عدالت در جامعه، چالش جدی در اجرای احکام مانند دیه، خمس، اجاره و … برچیده شدن اساس قرض الحسنه ازجامعه به دلیل کاهش دائمی ارزش پول اعتباری و برچیده شدن اساس زکات در نقدین به عنوان مهمترین چالشها و مبانی فقهی پولطلا در این نوبت مورد بحث قرار گرفت.
همچنین محمد جوادی مترجم کتاب خصوصی سازی پول و فعال و تحلیلگر اقتصادی ضمن ایراد نکاتی در خصوص پولطلا به عنوان یکی از پرطرفدارترین پولهای خصوصی، گفت: این توهم که مقدار طلا برای جایگزینی با پول موجود کافی نیست به طور کل از نظر علمی بی پایه است و چه در خصوص طلا و چه هر پول دیگری که مردم بر آن توافق کنند و از آن استفاده بکنند با ارزش گذاری طبیعی و سرعت انتقالی که برای آن پول رقم میخورد میتوان نظام پولی را دگرگون کرد.
وی افزود: پولطلا یک ایدهی تمدنی است که به تغییرات گستردهی اجتماعی ختم خواهد شد.
در بخش دیگری از این همایش حجت الاسلام معصومی نیا عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به بیان نکاتی در خصوص تحول ریل گذاری اقتصادی کشور در این دوره پرداخت و گفت: بازنگری فوری و جدی در بحث پول و اعتبار و تحول در نظام پولی بانکی موجود در کشور الزامی است.
وی ادامه داد: در صورت استنکاف از یک تحول جدی در این حوزه، خلق پول ویرانگر بانکی که با افسارگسیختگی بیشتر در خصوص بانکهای خصوصی نیز در جریان است که دورهی دولت آقای رئیسی را به شدت ناکارآمد و پرآشوب خواهد کرد.
همچنین محمد گلیج مدیر و مؤسس جنبش احیای زکات در بخش دیگری از همایش با اشاره به اهمیّت فوق العاده زکات و هم ارزی آن با نماز در قرآن و ایجاد چالش جدی پس از رواج و پایه گیری پول اعتباری در این خصوص به بیان ۴ دیدگاه پرداخت و گفت: علت این چالش جدی در مهمترین دستور اقتصادی اسلام، نه قدرت اجتهاد و تطبیق پایین مجتهدان است، نه حکومتی بودن و مقطعی بودن حکم مهم زکات است و نه میتوان نسبت به برچیده شدن زکات نقدین بی تفاوت بود بلکه پس از تحلیل و بیان دلایل خود این نتیجه گیری را کردند که این فاجعهی بزرگ یعنی ترک زکات نقدین تنها به دلیل پذیرفتن نظام پولی معیوب یعنی پول اعتباری به وجود آمده است و تنها راه احیای زکات، احیای نظام پولی مبتنی بر نقدین است.
رسول بخشی دستجردی مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز با اشاره به به نکاتی پیرامون مکتب پول کالایی، اظهار کرد: علت اصلی مقاومت در برابر پول کالایی و ناکارآمد شمردن آن، بر خلاف آن چه که ادعا میشود نه کند شدن رشد و پیشرفت اقتصادی بلکه عدم امکان اجرای ربا و بهره کلان وسیستمی بر بستر این نوع از پول است.
همچنین حجت الاسلام علی نعمتی دکترای اقتصاد و سطح سوم حوزه علمیه از مشهد، با اشاره به برداشت غلط برخی از نواندیشان دینی از مقالهی اعتباریات علامه طباطبایی پس از بیان ادلهی خود به این نتیجه رسید که پول و واسطهی کالا وخدمات نباید اعتباری باشد.
عبدالحسن آل نجف از کشور عراق که به صورت ویدئو کنفرانس در این همایش شرکت کرد نیز با اشاره به پیمان برتون وودز و نقض عهد ایالات متحده پس از جهانی کردن پول خود، پول اعتباری را نه به عنوان یک روند طبیعی و علمی که یک خدعه و نیرنگ از جانب صهیونیزم و سرمایه سالاران آن خطاب کرد.
از دیگر مدعوین این همایش سکینه عبدالواحد الحسنی عضو گروه اقتصاد دانشگاه کوفه بود که به بیان نکاتی در خصوص اهمیّت اجرایی شدن پولطلا به عنوان پول واحد جهان اسلام پرداخت و در خصوص پولطلا، گفت: مقولهی پولطلا باید در دو سطح از بالا به پایین توسط علمای اسلام و از پایین به بالا توسط خود مردم پیگیری شود و به همراهی دولتها متوقف نشود.
در مراسم اختتامیه این همایش توسط مدیرمسئول مؤسّسه تحقیقات راهبردی تمدّن اسلامی (متا) از فصلنامهی تخصّصی پولطلا نیز رونمایی شد و پایه گذاری مجمع جهانی پولطلا اعلام رسمی شد.