سه شنبه 4ام اردیبهشت 1403

وحدت حوزه و دانشگاه یک باید است نه شاید

حوزه/ آنچه باید در وحدت حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد، این است که ما باید علم و دین را به هم نزدیک کنیم. – به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری حوزه ، مراسم شکوه وحدت به مناسبت گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با سخنرانی دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد […]

386 Views


حوزه/ آنچه باید در وحدت حوزه و دانشگاه مورد توجه قرار گیرد، این است که ما باید علم و دین را به هم نزدیک کنیم.

– به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری حوزه ، مراسم شکوه وحدت به مناسبت گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با سخنرانی دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این مراسم با تسلیت ایام وفات حضرت معصومه (س) و گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه شعاری است که تولد آن با نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، اما در چهل سال گذشته هنوز راهکار و اتفاق خاصی که باید در این راستا روی دهد، محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته نگاهی صورت گرایانه به حوزه علم داشتیم و این نگاه مانع تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بوده، اظهار داشت: این وحدت یک ریشه دارد که مقام معظم رهبری آن را به دقت بیان کرده و فرموده اند در نظام اسلامی، علم و دین پا به پا حرکت کنند.

هدف حوزه و دانشگاه یعنی دو شعبه از یک مؤسسه علم و دین.

مؤسسه علم و دین یک مؤسسه است و علم و دین با هم است.

این مؤسسه دو شعبه دارد، یک شعبه حوزه های علمیه و شعبه دیگر دانشگاه ها.

باید این دو با هم مرتبط بوده، با هم کار کنند از همدیگر جدا نشوند و از یکدیگر استفاده کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با این تعریف، وقتی می خواهیم به وحدت حوزه و دانشگاه بپردازیم، باید به وحدت حوزه علم و دین بپردازیم، البته وحدت علم و دین فقط مسئله ما نیست، بلکه در غرب هم از گذشته مطرح بوده، به طوری که مقالاتی در سال 1927 در این باب نوشته شد و بنیاد تمپلتون راه اندازی شد و ایان باربور در سال 1999 به خاطر پیشرفت هایی که برای دیالوگ میان جهان علم و جهان دین برقرار کرد، جایزه بنیاد تمپلتون را از آن خود کرد.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: ایان باربور در مقاله ای، چهار مفهوم تعارض، استقلال، گفت وگو و وحدت را برای علم و دین مطرح کرد.

پس می توان نتیجه گرفت که سؤال رابطه علم و دین، سؤال غرب هم بوده، اما نکته مهم این است که ما یک سابقه تمدنی گذشته و سابقه وحدت علم و دین را داریم.

وی با بیان اینکه اشکالی که چهل سال پیش داشتیم، این است که می خواستیم با یک نگاه دیگر به دانشگاه برآمده از مدرنیته و حوزه نگاه کنیم، تصریح کرد: امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیث ، ذیل حدیث پیامبر اکرم(ص) که می فرماید: إنّما العلم ثلاثه: آیه محکمه، أو فریضه عادله، أو سنّه قائمه و ما خلاهنّ فهو فضل ، نکاتی را بیان کردند که منشأ دیدگاه ایشان را نسبت به علم و دین نشان می دهد.

امام خمینی(ره) به عنوان عالمی برخاسته از حوزه پس از انقلاب اسلامی، از انحلال دانشگاه که نماد مدرنیته بود، جلوگیری کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وحدت کامل علم و دین در قرن پنجم هجری وجود داشت، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه شیعی با قوام هزار ساله در کنار دانشگاه برگرفته از رنسانس، به عنوان دو نهاد علمی در کنار هم قرار گرفتند.

سؤال اینجاست که وقتی صحبت از وحدت علم و دین می شود، منظور کدام علم و دین است؟ چرا که در غرب این موضوع مبتنی بر کلام مسیحیت و علم جدید است و با رویکرد علم و الهیات ما تفاوت دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علم جدید با تفکر جدید بنا نهاده شده که بستر این علم رنسانس است.

باید دقت داشته باشیم که این علم در آنجا شکل گرفت، قوام یافت و با تکنیک در هم آمیخته شد و آنچه در این علم وجود دارد، با آنچه در خلقت ما صورت گرفته، یکسان نیست، چرا که علوم بشری و علوم دینی اروپا از مفهوم قرآن محروم است.

روم و یونان، علم کهن را رقم زدند، اما هزار سال بود که پیشرفت علمی در آن رخ نمی داد، چرا که در آن دوره بشر مفتون علم خود شده و کار عملی را رها کرده بود، به طوری که پیشرفت علم به بن بست رسید، اما با ورود به اسلام و معجزه قرآن، یک تمدن جدید شکل گرفت، بنابراین یکی از مباحث در وحدت حوزه و دانشگاه، میراث گذشتگان ماست که متأثر از علم اسلامی است که تنها شارع نبودند، بلکه مبدع نیز بودند.

وی با اشاره به تأثیر علم شرق بر پیشرفت غربی ها، گفت: اگر کمک شرق پیشرفته در سال های 500 تا 1800 میلادی نبود، غرب هیچ گاه به مدرنیته نمی رسید، اما می بینیم که عباس میرزا نامه ای به سفیر انگلیس می نویسد و اینگونه بیان می کند که آفتابی که در سرزمین شما می تابد، چگونه است که ما عقب مانده ایم و شما پیشرفت کردید؟ دکتر طهرانچی با بیان اینکه شروع افتراق علم از دین را در دوره مدارس نظامیه می توان یافت، تصریح کرد: در دوره صفویه تلاشی برای بازگشت علم و دین به یکدیگر داشتیم، اما چندان موفق نبود.

برای این کار باید به میراث تاریخی خود رجوع کرده و چارچوب های ذهنی را بازتعریف کنیم، چرا که اکنون نیز طلبه هایی داریم که درس های دانشگاهی می خوانند، اما همان درس هایی را می خوانند که از غرب آمده و شخصیت حوزوی او با شخصیت دانشگاهی اش متفاوت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حوزه علوم انسانی سریع تر متوجه می شویم که استقلال علم و دین کارگشا نیست، اما آنچه وجود دارد، این است که ما هنوز به مدل وحدت علم و دین نرسیده ایم و خیلی از بحث هایی که در دانشگاه با آن مواجه هستیم، در مقام گفت وگو براساس نص صریح قرآن و کلام بزرگان است.

وحدت علم و دین باید در مبنا، موضوع و اهداف اتفاق بیفتد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری درباره وحدت حوزه و دانشگاه می فرمایند وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف.

هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو، ملت شاهد – ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرات پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عمل شان پیاده کنند – حرکت نمایند.

در این مسیر، قرآن کتاب هدایت ماست و یک مدل تربیت علمی دارد که می توان گفت بیش از 850 آیه قرآن یک مدل خاص و تربیتی برای بشر ترسیم می کند که ما در قرن دوم تا پنجم هجری با این نگاه توانستیم چارچوب نگاه بشری را تغییر دهیم و آیات قرآن نگاه علوم طبیعی را با علوم الهی متصل کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون در چهل سالگی انقلاب با باید مواجه هستیم نه شاید ، گفت: ما اکنون برای اداره حکومت به نظریه نیاز داریم؛ نظریه ای که مبتنی بر علم باشد که بتواند نظام را اداره کند و این نظریه حکمرانی از وحدت بین حوزه و دانشگاه خلق می شود.

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: دهه پنجم انقلاب اسلامی، دهه ای است که باید گام هایی بلند در این راستا برداشته شود و دانشگاه آزاد اسلامی بنا دارد در این دهه اتفاقات خوبی را در صحنه عمل رقم بزند.

کلید واژه ها: دانشگاه – وحدت – رییس دانشگاه آزاد اسلامی – دانشگاه آزاد اسلامی – رییس دانشگاه آزاد – اسلامی – دانشگاه آزاد – شورای عالی انقلاب فرهنگی – مقام معظم رهبری – انقلاب فرهنگی – خبرگزاری حوزه – جمهوری اسلامی – برگزار – دکتر – مدرسه علمیه – بنیاد – مراسم – دانشجویان – جهان – نظام – آزاد – خبرگزاری – سخنرانی – پیشرفت – فرهنگی – راهکار – جمهوری – معصومه – جایزه – امروز

لینک منبع

قالب وردپرس