یکی از چالشهای منحصربهفرد در سال ۲۰۲۲، پایان عصر کوکیها است. برای مقابله با این چالشها، بازاریابان ابزارهای زیادی در اختیار خواهند داشت که توسط هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته تقویت میشود.
واقعیت های بازاریابی دیجیتالی در سال ۲۰۲۲
کد خبر: ۲۹۰۲۰۶ یکی از چالشهای منحصربهفرد در سال ۲۰۲۲، پایان عصر کوکیها است. برای مقابله با این چالشها، بازاریابان ابزارهای زیادی در اختیار خواهند داشت که توسط هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته تقویت میشود. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، همهگیری کووید-۱۹ همچنان در سال ۲۰۲۲ به جذب فناوری دیجیتال و ابری […]
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، همهگیری کووید-۱۹ همچنان در سال ۲۰۲۲ به جذب فناوری دیجیتال و ابری در تمامی فعالیتهای تجاری کمک میکند و بدون شک بازاریابی «مارکتینگ» نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازاریابان همیشه مشتاقان اولیه هر گرایش فناوری جدید از تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ گرفته تا رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی هستند. این روند در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
بازاریابان به استقرار راهحلهای فناوری برای انطباق با شیوه زندگی آنلاین و دیجیتالی ادامه خواهند داد. برندها و سازمانها با چالشهای اندازهگیری و واکنش به تغییرات رفتار مصرفکننده در تعداد روزافزون کانالها سازگار میشوند. یکی از چالشهای منحصربهفرد در سال ۲۰۲۲، پایان عصر کوکیها است. برای مقابله با این چالشها، بازاریابان ابزارهای زیادی در اختیار خواهند داشت که توسط هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته تقویت میشود. در همین راستا مجله فوربس در گزارشی به مهمترین ترندهای بازاریابی در سال ۲۰۲۲ پرداخته است.
راهحلهای بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی: کافی است به تبلیغات فیسبوک، گوگل یا هر یک از هزاران سرویس دیگر که از الگوریتمهای هوشمند برای ارائه تبلیغات به مشتریان بالقوه استفاده میکنند، نگاه کنید تا متوجه نفوذ هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی شوید. همچنین میتوان در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد استفاده از راهحلهای پردازش زبان طبیعی (NLP) باشیم که برای ایجاد نسخههای بازاریابی طراحی شدهاند تا مخاطبان را به خود جذب کنند.
این فناوری مشخص میکند که محصولات و خدمات در کدامیک از رسانههای اجتماعی مورد بحث قرار گیرند. بدیهی است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهطور فزایندهای برای ارائه «دیدگاه ۳۶۰ درجه مشتری» که بازاریابان مدتهاست به صورت خودکار و هدفمند برای رسیدن به آن تلاش کردهاند، استفاده میشود. هر چه بیشتر بازاریابان به ارزشی که هوش مصنوعی برای فرآیندهای بازاریابی به ارمغان میآورد اعتماد کنند، مقدار ارزشی که این هوش مصنوعی ایجاد میکند افزایش پیدا میکند.
بهطور کلی، باارزشترین کاربرد استفاده از هوش مصنوعی، در سازمانهایی است که بهطور فزایندهای به منابع داده شخص ثالث و خارجی نگاه میکنند تا بینشهایی را بیابند که به عرضه محصولات و خدمات به بازار کمک میکند. روشن است که بخش بزرگی از این حجم دادهها مربوط به اطلاعات شخصی مشتریان خواهد بود.
واقعیت ترکیبی (MR) و متاورس: همچنان بازاریابان تصمیم خود را در مورد چگونگی مقابله با متاورژن نگرفتهاند. ایده بزرگ واقعیتهای دیجیتالی به هم پیوسته و پایدار که در آن هر جنبه از زندگی ما میتواند به صورت آنلاین انجام شود، هنوز کمی دور از واقعیت است. با این حال، برای برخی از بلوکهای سازنده اصلی آن، مانند واقعیت توسعهیافته شامل واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی (VR/ AR/ MR)، گام بلندی برداشته شده است.
در بسیاری از استراتژیهای بازاریابی، واقعیت افزوده (AR) نقش مهمی برای بازنماییهای مجازی محصولات واقعی، از لباس گرفته تا اثاثیه منزل در محیطهای واقعی دارد. این فناوری نه تنها بهطور بالقوه نرخ بازدهی را افزایش میدهد، بلکه به مشتریان اجازه میدهد محصولات را در خانههایشان ببینند و تجارب خرید دیجیتالی فراگیرتر و تجربیتری را کسب کنند. همچنین محققان ثابت کردند که (AR) باعث ایجاد تعامل و وفاداری به برند میشود.
از سوی دیگر واقعیت مجازی (VR) نیز میتواند به عنوان یک ابزار بازاریابی در سال ۲۰۲۲ با در دسترس بودن هدست مقرونبهصرفه مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری، نمایشگاههای محصولات مجازی و حتی مراکز خرید را برای برندهایی که به دنبال نمایش محصولات خود به روشهای فراگیرتر هستند، امکانپذیر میکند. همچنین از این تکنولوژی در بازاریابی املاک و مستغلات برای اجازه دادن به خریداران بالقوه برای گشتوگذار و مشاهده املاک موردعلاقهشان استفاده میشود. احتمال میرود که متاورس با حمایتهای مالی و فرصتهای فراوانی که برای بازاریابان فراهم میکند، شاهد شروع واقعیتهای دیجیتالی در سال ۲۰۲۲ خواهیم بود.
بازاریابی Micro-moments: با فراگیرشدن تلفنهای هوشمند، بازاریابی موسوم به (Micro-moments) میتواند به خواستههای مشتریان خود در هر زمان و مکانی پاسخ دهد. اکنون این نوع بازاریابی به لطف ابزارهای پیچیده موجود برای اندازهگیری و پیشبینی رفتار مشتری توسط برندها قابل شناسایی هستند. توسعه توانایی تشخیص و پاسخگویی به این لحظات با رویکردهای بازاریابی شخصی، اولویت کلیدی برای بسیاری از بازاریابان در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. امروزه، مصرفکنندگان از برندها انتظار دارند که نیازهای خود را به عنوان یک فرد درک کنند و به آنها پاسخ دهند و در نهایت محصولی منحصربهفرد به آنها ارائه دهند.
به عنوان مثال شرکتی مانند Expedia یا TripAdvisor تشخیص میدهد که مشتری بالقوه چه زمانی به یک شهر جدید وارد شده است تا توصیههای هتل یا رستوران را به آنها ارائه دهد. فناوری، از جمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، میتواند برای شناسایی این لحظات و ایجاد رویکردهای شخصیسازی شده برای هدایت مصرفکنندگان به سمت کالاها یا خدمات استفاده شود. در نمونهای دیگر، فناوری یادگیری ماشینی که توسط Exit Bee توسعه یافته است، از الگوریتمهای تشخیص رفتار استفاده میکند تا تشخیص دهد چه زمانی کاربران با محتوا درگیر و آماده دریافت مطالب تبلیغاتی هدفمند هستند.
زندگی بعد از کوکیها: به لطف آگاهی روزافزون از مسائل مربوط به حریم خصوصی آنلاین، عصر کوکیها – کدی که توسط وبسایتها برای ردیابی رفتار ما روی رایانههای ما تعبیه شده است – رو به پایان است. تا پایان سال ۲۰۲۲، گوگل کروم به سایر مرورگرهای محبوب از جمله فایرفاکس و اپرا ملحق خواهد شد تا پشتیبانی از کوکیهای شخص ثالث را لغو کند. این به آن معناست که جستوجوی روشهای جایگزین برای ردیابی و درک رفتار کاربر یکی از دغدغههای اصلی بازاریابان در سال آینده خواهد بود.
با توجه به گزارش Hubspot، شرکت توسعهدهنده نرمافزار، ۴۴درصد از بازاریابان اذعان کردند که این تغییر منجر به افزایش قابلتوجه هزینهها برای دستیابی به نتایج مشابه در سال ۲۰۲۱ خواهد شد. یکی از عناصر مهم در راستای این تحول را میتوان تغییر تمرکز به سمت جمعآوری دادههای شخص اول به جای تکیه بر دادههای شخص ثالث ارائه شده توسط کوکیها دانست. شاید بتوان مهمترین بخش را کنار گذاشتن توانایی تکیه بر کوکیهای شخص ثالث برای اندازهگیری رفتار کاربر در نظر گرفت و این یک هشدار مهم به بازاریابان است که بیش از حد به فناوری یا ابزار دیجیتالی وابسته نشوند.
رویدادهای ترکیبی بازاریابی: برای نخستین بار، نمایشگاه CES ۲۰۲۲ به عنوان رویدادهای ترکیبی بازاریابی (Hybrid Events) برگزار شد که شرکتکنندگان میتوانستند به صورت حضوری یا غیرحضوری از آن بازدید کنند. رویدادهای ترکیبی بازاریابی میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند، اما در ابتداییترین حالت شامل تکرار یا دسترسی به محتوای رویداد مانند ارائهها، سخنرانیها، اجراها یا فرصتهای شبکه از راه دور هستند. در حالت پیچیدهتر، میتواند شامل استقرار فناوریهایی مانند VR یا AR باشند تا به مخاطبان از راه دور اجازه دهد تا به کاوش و تعامل با یک رویداد به گونهای که گویی روی زمین هستند، بپردازند یا به شرکتکنندگان حضوری اجازه دهد تا با عناصر دیجیتال یا مجازی درگیر شوند.