سعید رسولی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره میزان خسارات وارده به شرکتهای ریلی بر اثر کرونا اظهار داشت: خسارات متعددی به شرکتهای ریلی وارد شده که بر اقتصاد شرکتهای ریلی اثر معکوس گذاشته است. نه تنها شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری، بلکه شرکتهای ریلی باری و خدماتی نیز از این موضوع خسارت دیده اند.
وی افزود: در دو ماه گذشته و ایام پیش رو شرکتهای حمل و نقل ریلی با تعداد قطار کمتری فعالیت کرده و خواهند کرد اما حقوق تمام پرسنل خود را باید به موقع پرداخت کنند.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بابت استرداد بلیتهای مسافری از سوی شرکتهای ریلی مسافری بابت فروش بلیت سفرهای نوروزی به مردم پرداخت شده است؛ اما در مجموع میزان خسارات وارده به شرکتها و راه آهن بسیار بیشتر از این است.
وی در خصوص نحوه حمایت از شرکتهای ریلی تصریح کرد: بستهای برای حمایت از شرکتهای ریلی دیده شده است از جمله تسهیلات کم بهره به بنگاهها که البته کمکهای دیگری نیز برای کمک به آنها در نظر و مورد پیگیری است؛ ضمن اینکه ماهیت رفتاری کرونا از آنجایی که غیر قابل پیش بینی است، آثار اقتصادی آن هم به صورت خطی قابل پیش بینی نیست که بتوانیم بر اساس خساراتی که در دو ماه اخیر به شرکتهای ریلی وارد شده، میزان خسارات احتمالی در ماههای آتی را هم پیش بینی کنیم.
رسولی یادآور شد: از اوایل اسفند ماه جلسات مستمر با شرکتهای ریلی داشته ایم و اعلام کردیم در کنار آنها هستیم؛ اما از این شرکتها خواسته ایم به هیچ عنوان سراغ تعدیل نیرو نروند و سعی کنند تا بدون تعدیل نیرو با کمک هم از این بحران عبور کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر زمان که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند، فعالیت قطارهای مسافری از سر گرفته میشود.
رسولی درباره انتشار شایعاتی در خصوص تعدیل گسترده نیرو در شرکتهای ریلی خاطرنشان کرد: تنها یکی از شرکتهای ریلی تصمیم به تعدیل نیرو گرفته بود که با مدیرعامل آن شرکت درباره انصراف از این تصمیم مذاکره کردیم؛ تا کنون هم گزارشی از اینکه این اتفاق رخ داده باشد، دریافت نکرده ام.
وی یکی از اقدامات حمایتی را در اختیار شرکتهای ریلی قرار دادن تسهیلات با بهره پایین و با دوره تنفس مناسب از محل منابع تسهیلات حمایتی کرونا عنوان و اظهار کرد: ما قرار نیست صرفاً حفظ وضع موجود کنیم؛ بلکه قصد داریم در سال جهش تولید، اقداماتی که سال گذشته در حوزه حمایت از تولید ناوگان ریلی داشتیم را تشدید کنیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: شرکتهای داخلی تولیدکننده واگن امسال با سرعت بیشتری فعالیت خواهند کرد؛ از سال ۹۹ حداکثر استفاده را برای ایجاد تحول در حمل و نقل ریلی خواهیم برد.