جمعه 7ام اردیبهشت 1403

همایش «روز ملی صنعت» بیمه برگزار شد

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛حمیده قاسمی:در این مراسم که فعالان این صنعت حضور دارند،شخصیت هايي همچون اسحاق جهانگیری؛معاون اول رییس جمهور،فرهاد دژپسند؛وزیر اقتصاد و سلیمانی؛رییس کل بیمه مرکزی و نصرالله جهانگرد؛معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات به ایراد سخنرانی پرداختند.   راه توسعه اقتصاد کشور از مسیر رشد بیمه می گذرد…  در […]

465 Views


پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛حمیده قاسمی:در این مراسم که فعالان این صنعت حضور دارند،شخصیت هايي همچون اسحاق جهانگیری؛معاون اول رییس جمهور،فرهاد دژپسند؛وزیر اقتصاد و سلیمانی؛رییس کل بیمه مرکزی و نصرالله جهانگرد؛معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

راه توسعه اقتصاد کشور از مسیر رشد بیمه می گذرد… 


در این مراسم اسحاق جهانگیری،معاون اول رییس جمهور با اشاره به نقش پررنگ بیمه در توسعه اقتصاد کشور گفت:همواره باید توسعه پایدار کشور سرلوحه فعالیت های اقتصادی ما قرار گیرد،چراکه حرکت هايي که با هدف آسیب به کشور با عنوان تحریم اعمال می شود، اقتصاد را نشانه می رود.

وی با تاکید بر اهمیت ثبات در ایران به عنوان مهمترین کشور منطقه و خاورمیانه افزود:اگر کشور مهمی مانند ایران دچار بحران شود،خاورمیانه و خليج فارس نیز با مشکل مواجه می شود و از این مساله همه کشورها آسیب خواهند دید.

            

                     

جهانگیری با بیان این که باید برای حل مشکلات کشور به ایجاد «اقتصاد مقتدر» پرداخت خاطرنشان کرد:در حال حاضر جوانان بسیاری در مرحله اشتغال و توسعه و خلق ثروت هستند و به دلیل بیکاری نمی توانند به این امر تحقق دهند.از این رو باید برای رفع چالش ها و دغدغه های مردم به و دستیابی به ثبات اقتصادی است تلاش کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به صنعت بیمه،بورس و بانک به عنوان سه پایگاه مهم اقتصادی برای تحقق ثبات اقتصادی یادآور شد:این سه می توانند چه در شرایط عادی و چه در شرایط غیرعادی با پیگیری مسایل اقتصادی تاثیر بحران ها را کاهش داده و به توسعه اقتصاد کشور کمک کنند.

وی ادامه داد:در حال حاضر آمریکایی ها با وجود اینکه همواره داعیه اجرای مصوبات شورای امنیت را داشته اند و حتی به خاطر اجرای آن دست به جنگ و لشکرکشی می زده اند،دست به خروج از قطعنامه این شورا زده و تحریم های ظالمانه را علیه ایران اعمال کرده اند.اما اکنون آمریکا در سطح بین المللي تنها مانده است و چنانچه جلوي آمریکا ایستادگی نشود،می تواند به استقلال همه کشورها در قرن بیست و یکم آسیب بزند.

جهانگیری با اشاره به تجربه تحریم در ادوار گذشته و کشورهای دیگر گفت:روشن است که با اعمال تحریم اولین فشار تحریم به اقشار ضعیفی همچون بیماران،سالمندان و.. وارد می شود. بنابراین آمریکا هر چقدر هم بگوید،اما تحریم این کشور سبب فشار و آسیب به اقشار ضعیف شده و می شود و باید با برنامه ریزی این فشار را کاهش داد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر وجود ظرفیت ها و امکانات بالقوه در صنعت بیمه کشور افزود:چنانچه از این ظرفیت ها به خوبی استفاده شود،کشور می تواند با برنامه ریزی و اتکا به این ظرفیت ها از تحریم سربلند بیرون آید.

وی افزود:آمریکا با تحریم های خود فروش نفت،انتقال پول و مسایل این چنینی را نشانه رفته و رمز موفقيت ما این است که بر روی رفع همین موارد پافشاری کنیم.البته موضوع دیگری که دولت دنبال می کند صرفه جویی در دستگاههاي دولتی و کاهش نقش درآمد نفتی در بودجه ۹۸ تا میزان ۲۵ درصد است.بحث دیگر مساله حمل و نقل بین المللي ایران است که به دلیل گستردگی امکان آن وجود ندارد.

جهانگیری خاطرنشان کرد:مساله دیگر تحریم شرکت های بزرگ بیمه ای است که به خصوص صادرات و واردات ما را بیمه می کردند،اما به دلیل تحریم های آمریکا ناچار به خروج از ایران شدند.در این باره می گوییم که دولت در کنار شماست و نگران این مساله نباشید.

وی با تاکید بر این که هیچ کشور توسعه یافته ای در جهان وجود ندارد که توانسته باشد بدون توسعه و رشد صنعت بیمه پیشرفت کند یادآور شد:از طرفی امروزه هیچ توسعه ای نیز اتفاق نمی افتد، مگر با تکیه بر شرکت های دانش بنیان.طی سال های اخیر با ورود چند شرکت دانش بنیان به پروژه هايي در کشور، کارهایی طی دو تا سه سال انجام شده که با صرف هزینه و زمان بسیار نیز شاید به این نتایج نمی توانستیم دست یابیم.بنابراین ورود استارتاپ ها در صنعت بیمه نیز برای توسعه این صنعت اتفاق خواهد افتاد.

جهانگیری با تاکید بر اعتماد عمومی به عنوان اصلی ترین سرمایه کشور اظهار کرد:این مساله اکنون مهمترین مساله صنعت بیمه و کشور است و در مقابل ما باید برای حفاظت  این اعتماد برنامه ریزی کنیم.در این میان صنعت بیمه باید با فرهنگ سازی این پیام را به مردم بدهد که ما می توانیم زمانی به حمایت از شما بپردازیم که نیاز دارید.

وی با تاکید بر گستره وسیع فعالیت بیمه در کشور یادآور شد:بیمه می تواند پوشش های ریسک برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه،سرمایه گذاران در بازار ارز،کشاورزان و همه اقشار جامعه را در برگیرد و رسانه ها نیز باید به این مساله کمک کنند. انتظاری که امروز کشور و اقتصاد کشور از صنعت بیمه دارد بسیار سنگین است. این صنعت توان پاسخگویی لازم را دارد،دولت نیز در کنار بیمه است و کمک خواهد کرد.

 

سرمایه گذاران و تولیدگران؛نیازمند حمایت جدی بیمه ها در دوران تحریمند

فرهاد دژپسند؛وزیر اقتصاد با حضور در بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه گفت:بیمه در شرایط فعلی باید به دنبال پوشش دغدغه های موجود سرمایه گذاران و تولیدکنندگان باشد،چراکه این اقشار در شرایط فعلی با مخاطرات بسیاری همراه هستند.بنابراین باید با در نظرگیری شرایط فعلی نقش صنعت بیمه را در رشد و توسعه افزایش دهیم.

 

 

                                      

 

وی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاران و تولیدگران به عنوان رکن اصلی اقتصاد افزود:بیمه ها باید برای مواردی که غیرقابل پیش بینی هستند،برنامه ریزی و احساس امنیت ایجاد کنند.

دژپسند صدور “بیمه عدم النفع” را ضروری دانست و خاطرنشان کرد:ممکن است این بیمه، بیمه سودمندی برای شرکت‌ها نباشد، اما این محصول به سرمایه گذاران و تولیدگران کمک خواهد کرد،این یعنی نقش آفرینی بیمه در بازار اقتصاد کشور.

وزیر اقتصاد “بالا بردن ضریب نوآوری در صنعت بیمه” را یکی از موضوعات مهم در صنعت بیمه دانست و اظهار کرد:این در حالی است که بخش های تحقیق و توسعه بعد از مدتی به شرکت های اداری تبدیل می شوند و از رسالت خود دور می شوند.

وی در خصوص واگذاری بیمه ها و کاهش تصدی دولت در حوزه بیمه نیز گفت:من معتقدم که به جای واگذاری باید خصوصی سازی صورت بگیرد،باید موانع حضور و ورود بخش خصوصی را رفع کنیم که خوشبختانه دکتر سلیمانی هم این نظر را دارد.از این رو انتشار اوراق بیمه ای و خصوصی سازی نمونه بارز مردمی سازی اقتصاد است.

عالی ترین مقام وزارت اقتصاد دستیابی به ضریب نفوذ ۷ را هدف برنامه ششم توسعه عنوان کرد و افزود:این مهم فقط با اجباری کردن اتفاق نمی افتد،بلکه با تجهیز صنعت بیمه و کاهش هزینه ها ممکن می شود.این در حالی است که چنانچه دانشگاهها و بخش خصوصی را به خوبی در بیمه به کار گیریم، می توانیم امیدوار باشیم که به ضریب نفوذ مورد نظر برنامه ششم توسعه دست یابیم.

دژپسند با اشاره به مشکلات پیش روی توسعه صنعت بیمه تصریح کرد هر صنعتی که به مشکل برخورد می کند،اعتراض خود را بیان می کند.ولی در صنعت بیمه این امر اتفاق نمی افتد.به این دلیل است که هنوز جایگاه و حضور این صنعت با تمام مسایلی که بر دوش می کشد،به خوبی درک نشده است.

 

تفويض اختيار به تشكل هاي صنفي در دستور کار بیمه مرکزی است

 غلامرضا سلیمانی امیری؛رييس كل بیمه مرکزی با اشاره به رابطه دو سویه رشد صنعت بیمه با رشد اقتصادی کشور با ارائه برخی آمار گفت:مجموع حق بیمه در سال ۹۶ برابر ۳۴ هزار ميليارد تومان است که این رقم نسبت به سال ۹۶ با ۲۱ درصد رشد همراه بوده است.

 

                              

       

وی با تاکید بر افزایش اقبال بیمه های خصوصی طی سالهای اخیر افزود:ورود شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در هر صنعتی به رشد آن صنعت منجر شده و ورود این شرکت ها به صنعت بیمه نیز حامل نتایج خوبی است.

رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد:یکی از برنامه هايي که هنوز نتوانسته به دلایلی اجرایی شود،بحث “صندوق بیمه همگانی” است.این صندوق تکیه گاه مناسبی برای مواردی همچون خسارت های زلزله،سیل و… است و در کشور ترکیه تجربه خوبی را ایجاد کرده است و ما نیز باید با رفع موانع موجود به ایجاد و توسعه این مهم دست یابیم.

سلیمانی امیری درباره برنامه های پیش رو برای کاهش ریسک های صنعت بیمه و انتقال آن نیز افزود:به دنبال کاهش ریسک بیمه با ورود صنعت بیمه به بورس و انتشار اوراق ریسک هستیم که به خصوص در شرایط تحریم مثمر ثمر خواهد بود.

وی درباره روند طی شده برای اجرایی شدن این مهم اظهار کرد:تا به امروز در این خصوص مصوبات لازم انجام شده و کمیته فقهی بورس نیز نظر خود را ارایه کرده است و به زودی به مرحله انتشار این اوراق در بورس خواهیم رسید.

رییس کل بیمه مرکزی گسترش بیمه زندگی در کشور را حائز اهمیت بسیار دانست و یادآور شد:در شرایطی که با تورم مواجه هستیم،این بیمه می تواند با افزودن مشوق های دیگرزبه افزایش جذابیت آن کمک کنیم.ضمن این که تلاش بر این است که روستاییان و افراد تحت پوشش کمیته امداد،تحت پوشش بیمه های تکمیلی نیز قرار بگیرند.

سیلمانی از تفويض اختيار به تشكل هاي صنفي خبر داد و افزود:با ورود ١٤ شركت جديد به كنسرسيوم بيمه اي داخلي ؛ ٩٢٠ميليارد تومان به ظرفيت نگهداري داخل كشور اضافه شده است. بخشي از فعاليت هاي اجرايي خود را به بخش هاي سنديكايي واگذار مي كنيم و از آن پس بيمه مركزي در بخش رگولاتوري متمركز مي شود.

 

۶ انشورتک بیمه ای به صنعت بیمه راه یافتند

امیر صفری،رییس پژوهشکده بیمه در خصوص مهمترین برنامه های پیش روی این همایش یک روزه گفت:امسال بحث اینشورتک ها و کاربردهای آن در صنعت بیمه به عنوان مهمترین و جدیدترین مباحث مطرح شده در توسعه این صنعت مورد نظر است.

 

                  

               

وی در خصوص فرآیند پیگیری این مهم افزود:تعداد ۱۰۸ مقاله برای ارایه در پنل های این همایش انتخاب شده است که از میان آنها برترین مقالات برای ارائه در پنل ها انتخاب شده است.

رییس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد:سعی بر این بوده که بهترین مقالات از طریق کمیته علمی انتخاب شود،ضمن این که در مراسم پنل ها، از ۶ اینشورتک برگزیده در صنعت بیمه نیز رونمايي خواهد شد.

در ادامه این مراسم آیین رونمايي از محصولات اینشورتک ها با حضور معاون اول رییس جمهور،وزیر اقتصاد و رییس کل بیمه مرکزی برگزار شد.این ۶ انشورتک از بین ۱۴ اینشورتک ارایه شده،انتخاب شد که در پنل های همایش به جزییات آن پرداخته خواهد شد.         

برگزاری نمایشگاه آثار مکتوب صنعت بیمه کشور در حاشیه بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه برگزار شد.

                   

          

این همایش یک روزه پس از برگزاری پنل ها و ارائه مقالات عصر امروز به کار خود پایان می دهد.

لینک منبع

قالب وردپرس