نئوبانک ها چگونه سناریوی خدمات مالی را تغییر می دهند؟
کد خبر: ۲۹۲۱۲۴ در خرداد 1, 1401 0 هر فرآیند بانکی مانند تایید یا افتتاح حساب در مورد بانک های سنتی طولانی است زیرا به صورت دستی انجام میشود اما نئوبانک ها خدمات خود را به صورت اتوماتیک و با سرعت زیادی انجام میدهند. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در چند سال گذشته نئوبانک […]
هر فرآیند بانکی مانند تایید یا افتتاح حساب در مورد بانک های سنتی طولانی است زیرا به صورت دستی انجام میشود اما نئوبانک ها خدمات خود را به صورت اتوماتیک و با سرعت زیادی انجام میدهند.
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در چند سال گذشته نئوبانک هم مانند بسیاری از موضوعات نظام بانکی به گرایشی قابل دسترس و البته جذاب تبدیل شد.
رخدادی که همچنان گویا در بدنه کارشناسی و مدیران بانک ها بر سر تعریف دقیق مدل کسب و کار آن مناقشاتی وجود دارد.
برخی معتقدند که بانک های بزرگ پیش از تبدیل شدن به بانک دیجیتال میتوانند با ارایه خدمات بانکی بر بستر تماما دیجیتالی در مقیاسی کوچکتر به مشتریان خود، مسیر خود را در دراز مدت تغییر داده و تبدیل به یک بانک بزرگ دیجیتال شوند.
برخی دیگر اما تصور میکنند که بانکها باید با ارایه سرویسهای جذاب در کنار سرعت عمل و ارایه تمامی خدمات به صورت غیرحضوری نسل جدید را به خود جذب کنند.
ارائه سرویس های نوآورانه نیاز صنعت بانکداری
در همین راستا، امین رضا ریاضتی، مدیرعامل شرکت آرمان وفاداری آریا در خصوص خدمات نئوبانک ها در کشور گفت: به خدمات چند نئوبانکی که در حال حاضر اقدام به ارایه سرویس کردهاند نگاهی بیاندازید، تفاوت چندانی از حیث ارایه خدمت بین آنها و بانکهای سنتی فعلی وجود ندارد. تنها تفاوت آنها که به چشم میآید افتتاح حساب غیرحضوری و ارایه خدمات محدود وام خرد، آن هم برای دستهای خاص از مشتریان است که قطعا کامل نیست و چنانچه بخواهند فاصله معنا داری با بانکداران فعلی داشته باشند، باید هر چه سریعتر اقدام به ارایه سرویس های نوآورانه کنند.
ریاضتی معتقد است مسیر جذابتری برای تغییر این پارادایم وجود دارد و آن اینکه بانکها به جای اینکه خود اقدام به ارایه سرویسهای تخصصی در حوزههایی که خود توان و چابکی لازم آن را ندارند با مشارکت با صنایع بیرونی و فراهم کردن بستر ارایه خدمات بانکی اقدام به سرویس دهی کنند.
به عنوان مثال اگر بانک در مشارکت با یک صنعت فقط اقدام به ارایه زیرساختهای مالی و ارتباطی شبکه بانکی کند و مدیران صنایع هم با توجه به شناختی که از مشتریان خود دارند، اقدام به شخصی سازی سرویسهای بانکی برای مشتریان خود کنند قطعا مسیر موفقیت دور از دسترس نیست.
ریسک های پیش روی فعالان حوزه نئوبانک
چرا که آنها سالهاست با مشتریان خود در ارتباطند و داده هایی ارزشمند از رفتار کاربران خود دارند و با یک تحلیل درست و به موقع میتوانند با ارایه پیشنهادات دقیق به مشتریان، تجربهای متفاوت را در ارایه خدمت به کاربر را خلق کنند.
مدیرعامل شرکت آرمان وفاداری آریا (آوا) شرایط حال حاضر را یک ریسک بزرگ برای فعالان حوزه نئوبانک دانست و افزود: هنوز رگولاتور بانکی در این حوزه موضع دقیق و شفافی نگرفته است و بسیاری همچنان منتظرند تا سیاستهای این حوزه مشخص شود.
البته که در وضعیت کنونی رگولاتور به درستی مسوولیت ارایه سرویس این حوزه را به بانکها داده است و آنها هستند که باید در آینده در صورت بروز مشکل، پاسخگو باشند. ولی اینکه این موضوع به صراحت از سوی بانک مرکزی اعلام شود، موضوعی است که همچنان برای بسیاری ریسک ورود به این حوزه را بالا نگه داشته است.
تجربه جهانی نشان داده رگولاتورها چارچوبها و مقررات را تبیین میکنند و با در نظر گرفتن سختترین جریمهها همزمان با نظارت سیستماتیک از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری میکنند.
ریاضتی در پایان خاطر نشان کرد: در هر حال آنچه که تاکنون به نام نئوبانک در ایران در حال ارایه سرویس است، با آنچه که باید باشد فاصله معنا داری دارد.
امیدواریم با روشن شدن وضعیت از سوی بانک مرکزی شاهد ارایه سرویسهای شخصی سازی شده برای هر فرد باشیم. زمانی ما میتوانیم مدعی شویم که خدمات نئوبانک را در کشور ارایه میدهیم که به جای فراهم کردن بستر مالی به تمامی مشتریان از هر قشری در هر سطحی بتوانیم خدمات مشاوره مالی بدهیم تا نه تنها از سرمایه آنها محافظت کنیم، بلکه با استفاده از این منابع مالی در مسیر درست باعث رشد سرمایه مشتریان و اقتصاد کلان کشور شویم.