یکشنبه 1ام مهر 1403

مسیح علی نژاد با دردهای مردم کاسبی می کند

ایرناپلاس- خبر مربوط به کودک آزاری در شوشتر اگرچه به اندازه کافی بهت آور و تکان دهنده بود اما آنچه آن را بیش از پیش دردآور کرد، انتشار غیرحرفه ای عکس متجاوز و قربانیان توسط برخی افراد پرمدعا بود. – واکنش کامبیز نوروزی به انتشار غیرحرفه ای اخبار تجاوز به کودکان مسیح علی نژاد با […]

428 Views


ایرناپلاس- خبر مربوط به کودک آزاری در شوشتر اگرچه به اندازه کافی بهت آور و تکان دهنده بود اما آنچه آن را بیش از پیش دردآور کرد، انتشار غیرحرفه ای عکس متجاوز و قربانیان توسط برخی افراد پرمدعا بود.

– واکنش کامبیز نوروزی به انتشار غیرحرفه ای اخبار تجاوز به کودکان مسیح علی نژاد با دردهای مردم کاسبی می کند تهران- ایرناپلاس- خبر مربوط به کودک آزاری در شوشتر اگرچه به اندازه کافی بهت آور و تکان دهنده بود اما آنچه آن را بیش از پیش دردآور کرد، انتشار غیرحرفه ای عکس متجاوز و قربانیان توسط برخی افراد پرمدعا بود.

انتشار اخبار و عکس متجاوز و قربانیان مربوط به کودک آزاری در شوشتر در فضای مجازی واکنش های بسیاری به همراه داشته است.

تنها در یک مورد که این عکس ها از سوی مسیح علی نژاد در اینستاگرام منتشر شد، حتی این شبکه اجتماعی خارجی، این عکس را به دلیل انتشار محتوای غیراخلاقی حذف کرد.

انتشار اخبار و عکس های مرتبط با این کودک آزاری و رویکرد غیرحرفه ای در انتشار این اخبار موجب شد تا در گفت وگویی با کامبیز نوروزی، کارشناس حقوق رسانه، ابعاد و عواقب مخرب چنین اقداماتی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

**اخبار مرتبط با مسائل اخلاق عمومی باید با رعایت جوانب منتشر شوداین حقوق دان و روزنامه نگار در گفت وگو با ایرناپلاس درباره نحوه رویکرد صحیح رسانه برای انتشار اخبار مرتبط با کودک آزاری و جرایم مشابه گفت: موضوع خیلی مهم و حساسی است.

به طور کلی اخباری که مربوط به مسائل مهم اخلاق عمومی است و سوژه آن اشخاص آسیب پذیر هستند باید با احتیاط و معیارهای خاص و استثنایی در رسانه ها مطرح شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که مصداق مهم این صحبت است، مسائل مربوط به تجاوزهای جنسی به کودکان و زنان است و در اینجا بحث بر کودکان متمرکز است .

در این قبیل اخبار قربانی فردی است که به شدت آسیب پذیر است و قابلیت دفاع از خود ندارد.

**قربانی مورد قضاوت های عمومی قرار می گیردنوروزی درباره آسیب ها انتشار این اخبار گفت: سوژه چنین اخباری موضوعاتی است که منجر به اشتهار فرد می شود و قربانی مورد قضاوت های عمومی قرار می گیرد، اصطلاحاً انگشت نما می شود و برچسب می خورد.

زندگی این فرد به ویژه در محیط پیرامونی خودش دچار اختلال می شود، اعم از گروه همسالان، فامیل، مدرسه، بچه محل ها یا دیگران.

این قبیل کودکان بر اثر جرمی که علیه آن ها اتفاق افتاده، آسیب های روحی شدیدی دیده اند و این نوع واکنش های اجتماعی، می تواند آسیب های روحی را تشدید کند.

وی افزود: گاهی اوقات ممکن است کسانی که مرتکب این نوع جرائم مثل تجاوز به کودکان می شوند دچار اختلال روحی و روانی خاصی باشند و اگر از دید روانشناسی کیفری به آن ها نگاه کنیم جزو این تیپ افراد باشند که اصولاً اشتهار به چنین جرائمی را دوست دارند، این نوع اخبار حتی ممکن است به منزله نوعی پاداش برای رفتار مجرمانه شان تلقی شود و برای آن ها خوشایند باشد.

**اصول حرفه ای در انتشار اخبار مرتبط با کودک آزاری و موارد مشابهاین حقوق دان و روزنامه نگار با ذکر دلایل فوق، مواردی که رسانه ها در انتشار این اخبار باید رعایت کنند را چنین برشمرد: رسانه ها در انتشار این نوع اخبار چند مورد را باید رعایت کنند، یکی آن که از ذکر نام و عکس قربانیان جرم و مجرم به شدت پرهیز کنند.

حتی از انتشار علامت ها یا نشانه هایی که می تواند برای محیط پیرامونی این افراد قابل شناسایی باشد، باید پرهیز شود.

وی افزود: در تنظیم خبر باید به چند مورد پیچیده دقت شود، یکی آن که خبر به شکلی نباشد که موجب بروز خشم و هیجان عمومی شود.

خشم و هیجان عمومی سبب، واکنش هایی در جامعه می شود که به توسعه انواع و اقسام حدس، گمان ، شایعات و حتی واکنش های خشونت آمیز در جامعه منجر شود.

این هیجانات و حدس و گمان ها هم بر محاکمه اثر منفی می گذارد و اجرای عدالت را دشوار می کند و هم آنکه باعث آسیب ها روح و روانی بیشتری بر قربانی و خانواده او می شود.

هر خبری هیجان مخصوص به خود را دارد، اما افزودن هیجان آن الزما کار درستی نیست و ممکن است نتایج معکوس دهد.

**در ایران قانونی برای مجازات رسانه هایی که اصول حرفه ای را رعایت نمی کنند نداریمنوروزی در مورد عواقب حقوقی انتشار چنین خبری از سوی مسیح علی نژاد و مواجهه اینستاگرام با آن گفت: در ایران هنوز قانون مشخصی برای مجازات خبرنگاران و یا رسانه هایی که بدون رعایت اصول حرفه ای این قبیل اخبار را منتشر می کنند، نداریم.

بحثی که اشاره کردم، به حوزه اصول اخبار حرفه ای روزنامه نگاری مربوط می شود.

خبری که در مورد شهرستان شوشتر اشاره کردید، اولین بار خانمی منتشر کرد که سال هاست کاری با اخلاق حرفه ای ندارد و به طور مکرر رفتارهایی می کند که آشکارا نقض ساده ترین و ابتدایی ترین اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری است.

البته در حال حاضر ایشان را فقط جزء کاسبان حقوق بشر طبقه بندی می کنم.

**کاسب حقوق بشر که از این اخبار کسب درآمد می کندوی افزود: الان کاسبی زیاد است، عده ای در داخل داریم که کاسبان تحریم هستند، از آن طرف عده ای هم کاسب حقوق بشر هستند.

این خانم به طور کلی رویه نقض اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری دارد و از این قبیل اخبار بیشتر برای کسب درآمد استفاده می کند.

متأسفانه چند مورد این رفتار تکرار شده که آخرین آن همین مورد کودک آزاری بوده و عکس هایی که منتشر کرده فوق العاده زشت، ناپسند و غیراخلاقی بودند.

این عکس ها نه تنها کمکی به کودکان آسیب دیده نمی کنند، بلکه می تواند زندگی آن ها را با مشکل مواجه کند.

غیراخلاقی ترین کار ممکن از طرف این شخص انجام گرفته و در اینجا جز اینکه متأسف باشیم از چنین کارهای زشتی که به نام روزنامه نگاری انجام می شود، کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم.

**اگر خبر به موقع و به شکل اصولی منتشر می شد مسائل بعدی پیش نمی آمداین حقوق دان در مورد انتشار حرفه ای این اخبار از سوی رسانه های داخلی و مسئولان گفت: بخشی از تقصیر به عهده مقامات مسئول کشوری در دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است.

اگر این دستگاه ها توجه کنند که در جامعه امروز خبر پنهان نمانده و منتشر می شود، درنتیجه این گونه اخبار را با درایت، هوشمندانه و با رعایت قانون و اخلاق، به موقع منتشر کنند، جا برای سوءاستفاده بسته می شود.

همین خبر اگر به وقت خودش از طرف مراجع رسمی و شکل اصولی از طرف مراجع رسمی منتشر می شد، خیلی از مسائل بعدی شاید پی نمی آمد.

کلید واژه ها: اخبار – کودک آزاری – کودک – مسیح علی نژاد – قربانی – تجاوز – کودکان – قربانیان – نوروزی – شوشتر – واکنش – رسانه – اجتماعی – روزنامه نگار – شبکه اجتماعی – اینستاگرام – منتشر – فضای مجازی – مردم – حقوق – کارشناس – روزنامه – اختلال – جرایم – مجازی – جرائم – همراه – انگشت – زندگی – شبکه

لینک منبع

قالب وردپرس