آیفینک با توجه به سابقه شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه مالی و بانکی، به صورت اختصاصی در زمینه فینتک فعالیت میکند.
مرور اکوسیستم آیفینک در دومین برنامه شکلدهی و شتابدهی
کد خبر: ۲۸۴۳۲۶ آیفینک با توجه به سابقه شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه مالی و بانکی، به صورت اختصاصی در زمینه فینتک فعالیت میکند. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرکر نوآوری مالی خدمات انفورماتیک (آیفینک) پس از برگزاری موفق اولین برنامه شکلدهی و شتابدهی و پذیرش، رشد و توسعه 6 استارتاپ در این برنامه، […]
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرکر نوآوری مالی خدمات انفورماتیک (آیفینک) پس از برگزاری موفق اولین برنامه شکلدهی و شتابدهی و پذیرش، رشد و توسعه 6 استارتاپ در این برنامه، دومین برنامه شتابدهی خود را از آبان ماه 1400 آغاز کرده است.
در این برنامه، استارتاپهای حوزه فناوری مالی (فینتک) و فناوریهای نوین مرتبط، پذیرش خواهند شد و به آنها خدمات و امکاناتی از جمله آموزش و مشاوره، فضای کار مناسب، دسترسی به شبکه بانکی، تزریق سرمایه با توجه به نیاز استارتاپ و شاخصهای عملکردی پیشرفت تا سقف 230 میلیون تومان در طول برنامه ارائه خواهد شد.
در این مجال گزارشی از فعالیت این مرکز جهت آشنایی با برنامههای آن ارائه میشود.
شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی فناورانه بانک مرکزی و ارائهدهندۀ سامانههای حاکمیتی بانکی از قبیل شتاب، ساتنا، پایا، چکاوک و دهها محصول دیگر، در راستای رویکرد نوآوری باز و تلفیق تجربه و دانش نیروی انسانی خود با سایر صاحبان ایده در صنعت مالی و بانکی کشور، اقدام به راهاندازی مرکز نوآوری مالی آیفینک در سال 1398 نمود و راهبری آن را به شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گسترکیش واگذار کرد.
مأموریت این مرکز شناسایی استارتاپهای دارای راهحلهای نوآورانه و فناورانه در حوزه فینتک و حمایت این استارتاپها در مراحل اولیه مسیری است که در پیش رو دارند.
مسیری را که یک استارتاپ از ابتدا برای دستیابی به مرحله رشد و بلوغ طی میکند، میتوان به مراحل مختلفی تقسیم کرد که در هر یک از آنها، استارتاپ نیازها و شرایط متفاوتی دارد.
در اولین گام پس از کشف نیاز و تعریف مسئله، استارتاپ به تست فرضیههای کسبوکاری خود میپردازد. سپس در مرحله شکلگیری، با شناختی که از بازار و نیازهای مخاطبان خود کسب کرده است، مدل کسبوکاری خود را اصلاح کرده و کمینه محصول اولیه (MVP) را ایجاد میکند تا بتواند بازخورد واقعگرایانهای نسبت به ایده اولیه خود دریافت کرده و مشتری حداقلی جذب نماید.
در مراحل بعدی، تیم استارتاپی با تکمیل و بهبود محصول و کسبوکار خود تلاش میکند به بازار وارد شده و مشتریان واقعی را شناسایی و بتواند بین محصول ارائه شده و نیاز واقعی بازار تطابق ایجاد نماید.
پس از طی کردن این مراحل، استارتاپ نیاز به گسترش و توسعه بازار خود دارد که معمولا تیمها سعی میکنند با جذب منابع مالی از این مرحله عبور کنند. البته برخی از استارتاپها نیز بسته به جریان درآمدیشان، ترجیح میدهند با روش خودگردانی این مرحله را طی کنند.
در طی دوران شکلگیری و رشد تیم تا قبل از جذب سرمایه، آیفینک در کنار تیمهای استارتاپی قرار میگیرد تا با در اختیار گذاشتن سرمایههای دانشی، اقتصادی و اجتماعی، عبور از هر مرحله را برای آنها تسهیل کند.
به طور مثال بهمنظور تامین سرمایه اقتصادی، با اختصاص فضای کار مجهز و تزریق سرمایه در دو مرحله شکلدهی و شتابدهی به تیم استارتاپی، امکان رشد تیم را میسر میسازد. همچنین فضای اشتراکی که در اختیار تیم قرار میگیرد، به دلیل مجاورت با سایر تیمها و کارآفرینان، امکان همافزایی با اکوسیستم را ایجاد کرده و دورهمیهای تخصصی و ایجاد امکان حضور در رویدادهای متنوع، سرمایه اجتماعی مناسبی را در اختیار اعضای تیم قرار میدهد.
علاوه بر این بهمنظور تامین سرمایههای دانشی، این مرکز با برگزاری کارگاههای آموزشی عمومی و فینتکی، میکوشد تا به تیمهای مستقر کمک کرده مسیر پیش روی خود را با شناخت بهتری طی نمایند.
از سوی دیگر ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت شبکهسازی و ارتباط با بازیگران صنعت بانکی و پرداخت کشور، دسترسی به شبکه بانکی و دریافت خدمات مشاوره در حوزه رگولاتوری از جمله مزیتهای حضور در این مرکز برای استارتاپها است.
آیفینک با توجه به سابقه شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه مالی و بانکی، به صورت اختصاصی در زمینه فینتک فعالیت میکند. از جمله حوزههای مورد پذیرش در این شتابدهنده میتوان به فناوریهای پرداخت، قانونگذاری، مدیریت ثروت، نقل و انتقال ارزی، زنجیره بلوک، وامدهی، بیمه، بانکی و مدیریت مالی اشاره نمود.
در هریک از این حوزهها، استارتاپهای متنوعی در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت تا پاسخگوی نیاز مشتریان اعم از افراد حقیقی و یا کسبوکارهای کوچک و بزرگ باشند. هدف این است که در آینده، این استارتاپها بتوانند علاوه بر ارائه خدمات به مخاطبان خود، این خدمات را به یکدیگر نیز ارائه کنند تا از طریق این همافزایی، بهصورت متقابل میزان رشدشان بر روی سایر استارتاپهای آیفینک تاثیرگذار باشد و اکوسیستمی بین استارتاپهای آیفینک ایجاد گردد. انتخاب استارتاپها در هریک از این حوزهها، با توجه به نیاز بازار، تطابق مسئله و راهحل، تیم قوی و مدل کسبوکاری که استارتاپ ارائه میدهد، صورت میگیرد.
با همین مأموریت و هدف، در برنامه اول شکلدهی و شتابدهی مرکز آیفینک که از اسفند 1398 به مدت یکسال در محل کارخانه نوآوری آزادی و با همکاری شرکت همآوا برگزار شد، 6 استارتاپ فینتکی انتخاب شدند و با حضور در این مرکز در مدت اجرای برنامه از خدمات ذکر شده بهره بردند.
در این برنامه بالغ بر 210 ساعت دوره آموزشی تخصصی و 350 ساعت مشاوره و منتورینگ عمومی و تخصصی حوزه فینتک برای استارتاپها برگزار شده است. در پایان برنامه و هم اکنون این استارتاپها دارای محصول نهایی و فعال در بازار مالی هستند.
در حال حاضر، مرکز آیفینک فرآیند جذب استارتاپ برای دوره جدید شکلدهی و شتابدهی خود را آغاز کرده است. از موضوعات مورد توجه این دوره آیفینک، استفاده از فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی، کلان دادهها، رایانش ابری و اینترنت اشیاء در صنعت فینتک است.