فساد و رانت، تنها نتیجه دو نرخی شدن بنزین
دو نرخی شدن بنزنی مسئله ای است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. صحبت های مختلفی در این زمینه انجام شده اما همچنان به نتیجه مشخصی دست یافته نشده است. – در گفت وگوی گسترش نیوز با رییس کانون کارفرمایان جایگاه سوخت مطرح شد: فساد و رانت، تنها نتیجه دو نرخی شدن […]
دو نرخی شدن بنزنی مسئله ای است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
صحبت های مختلفی در این زمینه انجام شده اما همچنان به نتیجه مشخصی دست یافته نشده است.
– در گفت وگوی گسترش نیوز با رییس کانون کارفرمایان جایگاه سوخت مطرح شد: فساد و رانت، تنها نتیجه دو نرخی شدن بنزین دو نرخی شدن بنزنی مسئله ای است که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
صحبت های مختلفی در این زمینه انجام شده اما همچنان به نتیجه مشخصی دست یافته نشده است.
گسترش نیوز: از سال گذشته تا کنون خبرهای مختلفی در زمینه سهمیه بندی و استفاده مجدد از کارت سوخت اعلام شده است.
با این وجود همچنان تصمیم قطعی در مورد این موضوع گرفته نشده است و ابهامات مختلفی در این زمینه وجود دارد.
عده ای یکی از عمده ترین دلیل استفاده مجدد از کارت سوخت و سهمیه بندی را جلوگیری از قاچاق سوخت اعلام کرده اند.
همچنین به گفته برخی از مسئولان اعلام شده بود سهمیه بندی بنزین پس از اربعین حسینی اعمال خواهد شد اما تا کنون اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.
در ادامه گفت و گویی توسط خبرنگار گسترش نیوز با ناصر رییسی فر، رییس کانون کارفرمایان جایگاه سوخت صورت گرفته است.
زمان دو نرخی شدن بنزین مشخص است؟ ناصر رییسی فر در ابتدا در رابطه با مسئله دو نرخی شدن بنزین به این مورد اشاره کرد: همچنان اطلاع دقیقی از زمان دو نرخی شدن بنزین در دسترس نداریم ضمن این که مسئولان نیز احتمالا به تصمیم گیری مشخصی در مورد زمان انجام این کار نرسیده اند.
از ابتدا نیز بنده به این موضوع اشاره کرده ام که به طور قطع با مسئله دو نرخی شدن بنزین مخالف هستم.
طرح جایگزین رییس فر در ادامه در مورد طرح های پیشنهادی افزود: لازم به ذکر است که در این زمینه طرح های مختلفی نیز به وزارت نفت ارائه کرده ایم.
یکی از طرح هایی که ارائه داده ایم این است که با حذف کارت سوخت، نحوه و میزان سوخت گیری از طریق دستگاه های pos پیگیری شود در نتیجه آمار مختلف سوخت گیری نیز قابل مشاهده خواهد بود.
ضمن این که با حذف کارت سوخت و پیگیری از این طریق دیگر شاهد مواردی نظیر خرید و فروش کارت های سوخت نخواهیم بود.
با این وجود این امکان وجود دارد که برخی از افراد بخواهند مبلغ را به صورت نقدی پرداخت کنند و برای آن نیز راه حل هایی در نظر گرفته خواهد شد.
تبعات دو نرخی شدن بنزین چیست؟ وی در ادامه به تبعات دو نرخی شدن بنزین اشاره کرد: دو نرخی شدن بنزین در صورتی که به وقوع بپیوندد مسئله ای است که به جز رانت و فساد در این زمینه نتیجه دیگری نخواهد داشت.
ضمن این که فشار اجتماعی زیادی به افراد مختلف جامعه اعمال خواهد شد.
بنزین یک کالا استراتژیک مصرفی است و نمی توان آن را به عنوان یک کالای سرمایه ای در نظر گرفت.
نفت کالایی سرمایه ای است و نمی توان آن را با بنزین مقایسه کرد؛ هر فردی می تواند متناسب با نیاز خود بنزین مصرف کند و در ازای آن مبلغی را بپردازد.
در صورتی که مواردی مانند سهمیه بندی اعمال شود راه های انحرافی برای دور زدن این مورد نیز به وجود خواهد آمد.
آیا قاچاق سوخت عامل اصلی دو نرخی شدن است؟ رییسی فرد در مورد قاچاق سوخت اظهار کرد: بسیاری از افراد عامل اصلی دو نرخی شدن بنزین و استفاده مجدد از کارت سوخت را جلوگیری از قاچاق سوخت می دانند.
در این رابطه باید گفت که قاچاق سوخت توسط جایگاه ها به صورت گسترده انجام نمی شود ضمن این که اگر دو نرخی و یا سهمیه بندی شود قاچاق سوخت نیز همچنان ادامه خواهد داشت.
در این زمینه قاچاقچیان به سادگی کارت های دارای سهمیه را از شهرهای کوچک خریداری می کنند و به فعالیت خود ادامه می دهند.
وی در انتها در مورد کارت سوخت اظهار کرد: در چند سال اخیر بسیاری از خودروها فاقد کارت سوخت بودند همچنین عده ای نیز که صاحب کارت سوخت بودند ممکن است کارت های خود را گم یا رمز آن را فراموش کرده باشند.
در نتیجه در صورتی که دو نرخی شدن بنزین بخواهد عملی شود ابتدا باید مسئله چنین کارت های سوختی مشخص شود و درباره آن ها تصمیماتی اتخاذ شود.
کلید واژه ها: بنزین – کارت سوخت – کارفرمایان – سهمیه بندی بنزین – سهمیه – مسئولان – کارت های سوخت – نیوز – رانت – صورت – فساد – اربعین حسینی – خرید و فروش – تصمیم – تصمیم گیری – هایی – خبرنگار – اجتماعی – اربعین – صورتی – رابطه – اطلاع – حسینی – وزارت – میزان – جامعه – قاچاق – نقدی – فروش – آمار