پنج شنبه 6ام اردیبهشت 1403

شورای حقوق بشر سازمان ملل، باشگاه ناقضان حقوق بشر/ تحلیل

پارس تودی- «علی الاسود» نماینده پیشین مجلس بحرین یکشنبه شب در توییتر با بیان اینکه این کشور قتلگاه حقوق بشر است؛ نوشت، رژیم آل خلیفه از ورود گزارشگران حقوق بشر به بحرین جلوگیری می کند. – خبرگزاری آریا – علی الاسود نماینده پیشین مجلس بحرین یکشنبه شب در توییتر با بیان اینکه این کشور قتلگاه […]

460 Views


پارس تودی- «علی الاسود» نماینده پیشین مجلس بحرین یکشنبه شب در توییتر با بیان اینکه این کشور قتلگاه حقوق بشر است؛ نوشت، رژیم آل خلیفه از ورود گزارشگران حقوق بشر به بحرین جلوگیری می کند.

– خبرگزاری آریا – علی الاسود نماینده پیشین مجلس بحرین یکشنبه شب در توییتر با بیان اینکه این کشور قتلگاه حقوق بشر است؛ نوشت، رژیم آل خلیفه از ورود گزارشگران حقوق بشر به بحرین جلوگیری می کند.

علی الاسود به انتخاب بحرین به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اشاره و تصریح کرد، این عضویت با باج دهی رژیم آل خلیفه صورت گرفته است.

بحرین روز جمعه در یک رای گیری به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درآمد.

از آنجا که بحرین کارنامه سیاهی در زمینه حقوق بشر دارد این انتخاب، با انتقادات گسترده ای روبرو شده است.

بحرین از 14 فوریه 2011 شاهد انقلاب مردمی ضد رژیم آل خلیفه است.

مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند؛ اما رژیم آل خلیفه با کمک نظامیان سعودی و مأموران امنیتی امارات که در قالب نیروهای سپر جزیره در بحرین مستقر شده اند، اعتراض های مردمی در این کشور را به شدت سرکوب می کند.

بحرین دارای بیشترین زندانی سیاسیبحرین به عنوان کوچکترین کشور غرب آسیا بنا بر اعلام منابع حقوق بشری دارای بیشترین زندانی سیاسی است.

چنین وضعیتی این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که چگونه برخی کشورها که مشکل حقوق بشری دارند، به عضویت این شورا در آمده اند.

در این بین عضویت کشوری همچون بحرین در شورای حقوق بشر سازمان ملل که تا کنون هیچگاه دمکراسی در آن حاکم نبوده و سیستم سیاسی آن را نظام فرسوده پادشاهی تشکیل داده است، بیش از بقیه کشورها تعجب برانگیز بود.

این کشور که جایگزین امارات متحده عربی خواهد شد در گروهی قرار دارد که عربستان سعودی هم در آن عضو است و همدستی آنها برای حمله به زنان و کودکان یمنی با استفاده از سلاح های ساخت آمریکا بر کسی پوشیده نیست.

عربستان نیز در حالی برای دومین بار در شورای حقوق بشر سازمان ملل عضویت دارد که همچنان اعدام و زندانی کردن مفقود ساختن فعالان مدنی و رسانه ای را دستور کار خود دارد.

در این میان موضوع ناپدید شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستانی که به کنسولگری این کشور در ترکیه مراجعه کرده بود، نمونه ای از بی صلاحیتی پادشاهی های ترور در شورای حقوق بشر است.

سازمان دیده بان حقوق بشر با توجه به وضعیت وخیم حقوق بشر در بحرین عضویت آن را در شورای حقوق بشر سازمان ملل مضحک خوانده است در این رابطه، تشکل 14 فوریه بحرین با انتشار بیانیه ای خواستار آن شده بود تا به جای عضویت رژیم آل خلیفه در این شورا پرونده های نقض حقوق بشر را در این کشور باز کنند و رژیم آل خلیفه را که در نقض های روزانه حقوق ملت دست دارند، محکوم کنند.

علیرغم مطرح شدن چنین درخواست هایی از سوی افکارعمومی سرانجام بحرین در سایه دلارهای خود و سایر حکام عربی بویژه عربستان و فضاسازی های غرب و در پی زد و بندهای مافیایی به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل در آمد.

در چارچوب این فضاسازی ها در سالهای اخیر می توان به اقدام نمایندگی اتحادیه اروپا در ریاض اشاره کرد که جایزه موسوم به شاو برای تقویت حقوق بشر در منطقه خلیج فارس در سال 2014 را به موسسه ملی حقوق بشر وابسته به وزارت کشور بحرین اعطا کرد.

حمایتهای غرب از آل خلیفه و انفعال و سکوت برخی از کشورها در برابر حکام عربی جهت بهره مندی از ثروت آنان موجب رقم خوردن طنز تلخ تاریخ یعنی عضویت حکام عربی در شورای حقوق بشر و تبدیل این شورا به باشگاه ناقضان حقوق بشر شده است.

کلید واژه ها: حقوق بشر – شورای حقوق بشر – بحرین – حقوق – سازمان ملل – کشور – شورای – شورا – عربستان – رژیم – زندانی – حقوق بشری – امارات متحده عربی – سیاسی – سازمان ملل متحد – کوچکترین کشور – عربستان سعودی – یکشنبه – امارات – نظام – مردم – توییتر – انتخاب – روزنامه نگار – سعودی – نظامی – خبرگزاری – کوچکترین – مجلس – روزنامه

لینک منبع

قالب وردپرس