لندو با انتشار گزارش سالانه خود به بررسی سهم ایران در دنیای لندتک پرداخته است. بر اساس این گزارش در شرایطی که سهم وامدهی آنلاین از بازار وام در دنیا 5 درصد است؛ این سهم در بازار ایران تنها یک دهم درصد است.
سهم یک دهم درصدی صنعت لندتک در بازار ایران
گزارش سال ۱۴۰۰ لندو منتشر شد کد خبر: ۲۹۰۲۹۰ لندو با انتشار گزارش سالانه خود به بررسی سهم ایران در دنیای لندتک پرداخته است. بر اساس این گزارش در شرایطی که سهم وامدهی آنلاین از بازار وام در دنیا 5 درصد است؛ این سهم در بازار ایران تنها یک دهم درصد است. به گزارش پایگاه […]
![](https://bankdaripress.ir/wp-content/uploads/2022/04/at-1650095282150.jpg)
گزارش سال ۱۴۰۰ لندو منتشر شد
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گزارش سالانه لندو بیانگر آن است که تعداد کاربران این لندتک ایرانی در سال گذشته بیش از 200 درصد رشد داشته و این مجموعه در سال 1400 بیش از 6 برابر سال 1399 به مشتریان خود وام داده است. اما حتی این میزان از رشد، روند رشد و توسعه صنعت لندتک کشور را آنقدرها هم جابجا نکرده است.
لندتک، یکی از شاخههای فناوریهای مالی بعد از انقلاب صنعتی چهارم است که اخیرا در ایران هم با اقبال مواجه شده است. اما این صنعت هم به مانند دیگر شاخههای فناوریهای مالی همچنان پر از چالش است.
لندو با انتشار گزارش سالانه خود به بررسی سهم ایران در دنیای لندتک پرداخته و با تمرکز بیشتر عملکرد یک سال گذشته خود را به عنوان یکی از مجموعههایی که در راستای توسعه این حوزه تلاش کرده واکاوی کرده است.
رشد 200 درصدی تعداد کاربران در یک سال با رشد ۶ برابری وامدهی
نمودار زیر که نمایی از سهم بازار لندتک در بازار وام دنیا و ایران را نشان میدهد، در نگاه اول نگران کننده است. بر اساس این نمودار در شرایطی که سهم وامدهی آنلاین از بازار وام در دنیا 5 درصد است؛ این سهم در بازار ایران تنها یک دهم درصد است.
بررسیهای بیشتر اما نشان میدهد که این موضوع آنقدرها هم نگران کننده نیست. صنعت لندتک، صنعتی نوپا در ایران است و بر این اساس میتوان امیدوار بود که بازاری دست نخورده و آماده رشد در اختیار حال و آینده این شاخه از فناوریهای مالی قرار دارد.
لندو در گزارش سالانه خود بر این موضوع تاکید دارد که 6 برابر بیشتر از سال گذشته به کاربران خود وام داده است. این لندتک در بهمن ماه سال 1400 با حدود 700 میلیارد تومان درخواست وام مواجه بوده است. بر همین اساس و همانطور که نمودار زیر هم نشان میدهد، این افزایش درخواست وام به 524 درصد رشد نسبت به سال قبل رسیده است.
اما نکته جالب توجه این است که در ماههای پایانی سال 1400 این لندتک با اقبال بیشتری مواجه شده است. البته این امکان وجد دارد که دلیل این رشد اقبال هم به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایان سال و تغییر روند خرید کاربران باشد. در این یک سال کاربران لندو بر اساس رشدی 200 درصدی افزایش یافتند.
همچنین در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به افزایش سقف وام لندو، بر افزایش 540 درصدی رشد میزان وام از سال 1397 تا پایان 1400 نیز اشاره شده است. بر همین اساس در سال 1400 مبلغ 16 میلیون تومان بیشترین وامی بوده است که مشتریان لندو امکان دریافت آن را داشتهاند.
جنسیت، شغل و تحصیلات در جریان دریافت وام
مردان بیشتر از زنان خرید اقساطی را انتخاب میکنند. بخشی از گزارش سالانه لندو بیانگر آن است که 79 درصد از مشتریان آن را مردان و 21 درصد دیگر را زنان تشکیل دادهاند.
بعد از بررسی جنسیت متقاضیان دریافت وام از لندو، جالب است بدانید جوانترین مشتری لندو در سال گذشته 18 ساله و مسنترین مشتری هم 87 ساله بوده است. در این بین سهم اصلی مشتریان لندو را افراد بین 31 تا 40 سال به خود اختصاص دادهاند و افراد بالای 70 سال فقط یک دهم درصد تعداد کل مشتریان لندو هستد.
اما شغل؛ به هر روی شغل تاثیر قابل توجهی در جریان برنامهریزی به منظور بازپرداخت اقساط دارد و در همین راستا هم بررسی شغل افرادی که از لندو وام دریافت کردهاند موضوع مهمی است. 45 درصد از این افراد کارمند شرکتهای خصوصی بودهاند که بیشترین سهم دریافت کنندگان وام را هم به خود اختصاص دادهاند.
از طرف دیگر دانشجویان یک رتبه پیش از سایر مشاغل با سهم 7 دهم درصدی کمترین میزان دریافت وام را به خود اختصاص دادهاند. اما جالب است که ازدواج تاثیر قابل توجهی در میزان دریافت وام از لندو نداشته و افراد متاهل و مجرد، تقریبا سهمی برابر از دریافت وام را به خود اختصاص دادهاند.
هیچ فکت علمی و پژوهشی درباره اینکه تحصیلات چه تاثیری در جریان دریافت وام یا یه طور دقیقتر بگوییم وام خرد از جمله وامهایی که لندتکها فعلا در ایران پرداخت میکنند دارد، در گزارش سالانه لندو منتشر نشده است. اما بخشی از تحلیل رفتار مشتریان توسط لندو بیانگر آن است که افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم بیشترین مشتری آنها هستند.
همچنین نمودار زیر بیانگر آن است که نرخ نکول در لندو فقط 5 دهم درصد بوده است که این آمار، بیانگر شرایط مناسبی در یک لندتک است. این موضوع در حالی است که نرخ نکول در لندو سال 1399 برابر با یک و 78 صدم درصد بوده است.
البته نکته قابل توجه در چنین روندی این است که کاهش قابل توجه نرخ نکول بر اساس گزارش سالانه لندو حاصل رتبهبندی اعتباری مشتریان این لندتک بر اساس هوش مصنوعی بوده است. استفاده هوشمندانه از فناوری AI خود یکی از تصمیمات مهم در روند اعتبار سنجی است.
اعتبار سنجی در لندو
اعتبار سنجی در جریان پرداخت اعتبار به مشتریان از پیچیدهترین، حساسترین و البته مهمترین بخشهایی است که در صنعت لندتک میتوان با استفاده از فناوریهای نوین بهترین نتیجه را از آن گرفت.
این موضوع در لندو با شاخصی با عنوان نمره اعتباری مورد بررسی قرار میگیرد. نمره اعتباری شاخصی است که بر اساس آن مشتریان لندو رتبه بندی میشوند. بر این اساس مشتریانی که پرداخت اقساطشان با تاخیر بوده نمره کمتری دریافت میکنند. از طرفی خوش حسابی منجر به نمره بیشتر و حتی جوایز نقدی خواهد شد.
بر اساس گزارش سالانه لندو بیش از 50 درصد از مشتریان این لندتک مشتری خوب محسوب میشوند و بیش از 20 درصد آنها مشتری ویژه هستند.
در نهایت هم فقط 6 درصد از مشتریان لندو هیچ امتیازی دریافت نکردهاند و مشتری مردود محسوب میشوند. این افراد در مراحل بعدی امکان دریافت وام نخواهند داشت.
خطرپذیری مشتریان بر اساس جنسیت، سن و شغل
میزان ریسک عدم پرداخت اقساط هر مشتری در مقیاس استاندارد بین صفر و یک، شاخصی دارد تحت عنوان نرمالایز. بررسی عملکرد مشتریان لندو بیانگر آن است که زنان، افراد21 تا 30 ساله و همچنین دانشجویان در بازپردات اقساط خوشقولتر، بودهاند.
لندتک یا بانک
دریافت وام از لندتکها تفاوت قابل توجهی با بانک دارد. نخست اینکه لندتک در ایران هنوز به جریان وامهای کلان ورود نکرده و فقط میتوان وامهای خرد را از آنها دریافت کرد.
این موضوع دقیقا نقطه قوتی است که اتفاقا در جریان دریافت وام از بانک افراد را دچار چالش و حتی سردرگمی کرده است.
بر اساس نمودار بالا که در گزارش سالانه لندو آمده است، 17 درصد از مشتریان این لندتک ایرانی درخواست وام خود را در بازه زمانی 12 شب تا 7 صبح ثبت کردهاند. این موضوع هم یکی دیگر از نکات قوت لندتکها است.
دسترسی 24 ساعته به سایت لندو و همچنین پشتیبانی تلفنی از ساعت 8 صبح تا 24 یکی دیگر از دلایلی است که مشتریان را برای دریافت وام های خرد به سمتی پیش میبرد که لندتک را در نهایت به بانک ترجیح دهند.