شنبه 3ام آذر 1403

سایه سنگین دلال ها روی فوتبال ایران/ لزوم اشراف مدیران به علم مارکتینگ/ بازیکنان بی کیفیت خارجی، استعدادهای وطنی را می سوزانند

آنچه که بسیاری از هواداران فوتبال را ناراحت می کند این است که بازیکنان بی کیفیت خارجی نباید در لیگ ایران حضور داشته باشند. به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ – آنچه که بسیاری از هواداران فوتبال را ناراحت می کند این است که بازیکنان بی کیفیت خارجی نباید در […]

400 Views


آنچه که بسیاری از هواداران فوتبال را ناراحت می کند این است که بازیکنان بی کیفیت خارجی نباید در لیگ ایران حضور داشته باشند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ – آنچه که بسیاری از هواداران فوتبال را ناراحت می کند این است که بازیکنان بی کیفیت خارجی نباید در لیگ ایران حضور داشته باشند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ فوتبال ایران درحالی نوزدهمین دوره لیگ خود را پشت سر می گذارد که باشگاه های ایرانی در چند سال اخیر مجوز حرفه ای بودن را گرفته اند.

همه ما می دانیم مجوز حرفه ای در حالی صادر شده که فوتبال ایران در بسیاری از مسائل هنوز حرفه ای نشده است.

در این میان حضور بازیکنان خارجی اگرچه در ظاهر برای حرفه ای تر شدن فوتبال ایران است اما در باطن اینگونه نیست و کم هم در این باره بحث نشده است.

نیازی نیست نام ببریم از بازیکنانی که آمدند و پول گرفتند اما ذره ای به فوتبال ایران اضافه نکردند.

بازیکنان با پای خود به ایران نیامدند، بی کیفیت ها در فوتبال ایران از طریق یک ایجنت و مدیر برنامه به فوتبال ما آمدند.

احتمالا تا به حال ترکیبی به نام مدیر برنامه یا معادل انگلیسی آن ایجنت را خوانده یا شنیده اید.

در دنیای مدرن که قرار نیست همه کس همه چیز بداند و درباره هر موردی اظهارنظر کند، مدیران برنامه چهره های ورزشی، سیاسی، هنری، اقتصادی و.

را یاری می دهند.

دلال به واسطه بین بازیکن و باشگاه گفته می شود.

تفاوت بین دلال و مدیر برنامه این است که دلال درصدی از قرارداد را مدنظر ندارد و با دریافت مبلغی بازیکن ها را جابجا می کند و طی قرارداد حامی بازیکن نیست ولی مدیر برنامه چون تحت نظر فدراسیون فوتبال قرار دارد 10 درصد از قرارداد بازیکن را گرفته و در طول قرارداد حامی و پشتیبان بازیکن است.

فدراسیون فوتبال آزمون هایی برگزار می کند که دلال ها نیز می توانند شرکت کنند و مدرک بگیرند و به عنوان مدیر برنامه کار نمایند.

البته باشگاه های ما تمایلی ندارند با دلال و مدیر برنامه کار کنند و این خوب نیست چون باشگاه باید از منبعی بازیکنان را پیدا کند.

زمانی که باشگاه های ما دولتی اداره می شوند و ثبات مدیریت در آن وجود ندارد دلال ها فرصت بهتری برای عرضه اندام پیدا می کنند اما سوال دیگر این است که آیا اگر ما مدیران توانا داشته باشیم آیا آنها نمی توانند به گونه ای برخورد کنند که بازیکن بنجل به ایران نیاید.

در این باره به سراغ سعید آذری، مدیرعامل فعلی باشگاه فولاد، رفتیم.

وی با تایید این موضوع که حضور مدیران کاربلد می تواند مهمترین کار برای مقابله با این مهم باشد به خبرنگار برنا گفت: ایجنت نه تنها در عرصه ورزش بلکه در تمامی عرصه های اقتصادی حضور دارد.

در مارکت های بین المللی یکی از مهمترین افراد در بازارهای بورس ها همین افراد واسطه هستند که البته هم در کار خود مهارت دارند، هم تحصیل کرده اند و هم شرح وظایف کاری آنها مشخص است.

وی افزود: در فوتبال روز دنیا نیز ایجنت تعریف دارد.

60 تا 65 درصد خرید و فروش ها از طریق آژانس های نقل و انتقال بازیکن انجام می شود.

در این میان ایجنت ها سعی می کنند بازیکنان را گران تر بفروشند چراکه 10 درصد از قرارداد را به صورت قانونی به آنها می رسد.

در کشور ما واسطه ها و آژانس های نقل و انتقال بازیکن حضور ندارند و فقط ایجنت ها هستند.

درحالی که آژانس های نقل و انتقال بازیکن از چند حقوقدان ورزشی و واسطه هایی که از فیفا گواهینامه دارند تشکیل شده و بحث این است که ما باید وظایف را خوب تعریف کنیم تا حدود افراد مشخص شود.

مدیرعامل فولاد عنوان کرد: چه بسا بسیاری از ایجنت ها بازیکنان را با روش علمی قیمت گذاری می کنند و افراد سالمی هستند.

در این میان نکته مهم این است که مدیر ورزشی ما که می خواهد بازیکن خریداری کند از زیر و بم کار با خبر باشد.

یک مدیر برای خرید بازیکن باید علاوه بر اطلاعات و دانش فنی اطلاعات دیگری نیز داشته باشد، نظیر اینکه بازیکن کجا بازی کرده، آخرین باشگاه او کجا بوده است، آخرین عمل جراحی او کی بوده، آخرین بار چه میزان حقوق داشته را بداند تا بتواند به بهترین نحو بازیکن را خریداری کند.

اطلاعاتی نظیر این و البته اینکه خود شخص مدیر به زبان انگلیسی مسلط و از علم روز نیز مطلع باشد.

البته یک مدیر ورزشی نیز باید مهارت فنی و مهارت ادراکی و در کنار آن علم استفاده از نیروی انسانی را داشته باشد.

مدیران فوتبالی باید بر علم مارکتینگ اشراف داشته باشند.

آیا باشگاه های ما براساس این معیارها مدیر انتخاب می کنند.

نکته دیگر این است که نگاهی به اطرافیان یک مدیر نشان می دهد او واقعا تا چه حد کاربلد است.

به هرحال آنچه که امروز بسیاری از هواداران فوتبال در ایران را ناراحت می کند و آزار می دهد این است که بازیکنان کم کیفیت خارجی نباید در فوتبال ایران حضور داشته باشند.

صاحبان این فوتبال همین علاقمندانی هستند که فوتبال را دنبال می کنند و مدیران ورزشی بدانند در این باره باید توجه دوچندانی کنند.

بازیکن خارجی علاوه بر ایجاد هزینه، جای یک جوان ایرانی را تنگ کرده و مدیران فوتبال باید پاسخگو عملکرد خودشان باشند.

کلید واژه ها: فوتبال ایران – فوتبال – ایران – بازیکنان – هواداران فوتبال – بی کیفیت – خارجی – لیگ ایران – باشگاه های ایرانی – خبرگزاری – حرفه – هواداران – کیفیت – بازیکنان خارجی – حضور – ورزشی – گزارش – باشگاه های – گروه – مجوز – مدیران – باشگاه – ایرانی – اشراف – مسائل – سنگین – وطنی – دلال – میان – ظاهر

لینک منبع

قالب وردپرس