یکشنبه 1ام مهر 1403

دبیر کارگروه فین تک ستاد فناوری اطلاعات: به دنبال ایجاد درک مشترکی میان استارت‌آپ ها و رگولاتورها هستیم

زندوکیلی با اشاره به دومین جلسه کارگروه فین تک که در مرکز فابا برگزار شد، گفت: در این جلسه دیدیم که صاحبان بورس و فرابورس برای رفع دغدغه های استارت آپی پیشنهادهایی داشتند و همچنین مسائلی را در پلن های آینده خود قرار داده اند. این اتفاق شروع بسیار خوبی است و در ادامه […]

526 Views



زندوکیلی با اشاره به دومین جلسه کارگروه فین تک که در مرکز فابا برگزار شد، گفت: در این جلسه دیدیم که صاحبان بورس و فرابورس برای رفع دغدغه های استارت آپی پیشنهادهایی داشتند و همچنین مسائلی را در پلن های آینده خود قرار داده اند. این اتفاق شروع بسیار خوبی است و در ادامه قرار است همین موضوع را در حوزه بیمه و بانک بررسی کنیم واستارت آپ های این حوزه مسائل، مشکلات و دغدغه های خود را مطرح کنند و دوستان در بیمه مرکزی و رگولاتور بیمه پاسخگوی آنها باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دومین جلسه کارگروه فین تک در مرکز فابا برگزار شد تا فضای هم اندیشی و هم افزایی پیرامون استارت آپ های حوزه پولی و بانکی کشور وارد فاز جدیدی از تصمیم گیری‌ها شود، فضای شفاف تری برای مطرح کردن مسائل و مشکلات این اکوسیستم جذاب و رو به پیشرت و توسعه در کشور ایجاد شده و در کنار آن نهادهای قانون گذار مرتبط نیز ضمن شنیدن مسائل و مشکلات به ارائه نظرات و پیشنهادات خوددر این زمینه بپردازند. تاکنون دو جلسه از این کارگروه که ریاست آن را مهدی فقیهی، ریاست ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برعهده دارد برگزار شده است. «محمد مراد بیات» مدیرعامل مرکز فابا نیز یکی از اعضای این کارگروه است. زندوکیلی، دبیر این کارگروه معتقد است که نخستین هدف این کارگروه شنیدن و ایجاد درک مشترک است و معتقد است که در نتیجه برگزاری این کارگروه جو مثبتی در فضای فین تکی کشور ایجاد شده است.

 

علی زندوکیلی دبیر کارگروه فین تک ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره اهداف برگزاری جلسات کارگروه فین تک و نتایج و دستاوردهای آن گفت: کارگروه فین تک در ستاد فاوا و فضای مجازی معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شده است که در آن موضوعات و مسائل مرتبط با استارت آپ ها و سرمایه گذاران حوزه فین تک اعم از رگولاتوری‌، جذب سرمایه و توسعه بازار مطرح می شود و این کارگروه به دنبال هم اندیشی و هم افزایی با هدف تسهیل گری در زمینه فعالیت فین تکی در کشور است.

 

زندوکیلی با تشریح موضوعاتی که در جلسه دوم کارگروه فین تک مطرح شد، گفت: در جلسه دوم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که استارت آپ هایی که در حوزه بازار سرمایه و بورس سرمایه گذاری می کنند چه مسائل و نیازهایی دارند، چه توقعاتی از بازار سرمایه دارند و در حال دست و پنجه نرم کردن با چه مشکلاتی هستند.

 

وی افزود: از طرف دیگر نهادهای حاکمیتی و رگولاتورها از جمله سازمان بورس و فرابورس در جلسه حضور داشتند و دغدغه ها و  سوالات را شنیدند و پاسخ هایی ارائه کردند، از جمله آنکه سازمان بورس و فرابورس اقداماتی را که تا به حال انجام داده و در دست بررسی و اقدام دارند و یا برنامه هایی که برای آینده دارد را شرح دادند.

 
تیم‌های فین‌تکی به تکاپو افتاده‌اند

 

وی تاکید کرد: اثر کوتاه مدت این جلسات تاکنون این بوده است که تیم های فین تکی در طی این مدت به تکاپو افتاده اند که انجمن خود را ارتقا دهند، خودشان را منسجم‌ترو نیازهای خود را شفاف کنند. ما به دنبال آن هستیم که در ابتدا این گفتمان میان استارت آپ ها و نهادهای مرتبط با این اکوسیستم که موضوعی ضروری و اساسی است شکل بگیرد، استارت آپ ها و تیم ها محدودیت ها و معذوریت ها را بشناسند و آن را مطرح کنند و در ادامه به دنبال راه حل باشند، از آن سمت هم بخش حاکمیتی آگاه شود که استارت آپ ها با چه مسائل و مشکلات و نیازهایی مواجه هستند. در درجه اول به دنبال ایجاد این شناخت و درک مشترک هستیم و در درجه بعدی خواستار آن هستیم که در بحث قانون گذاری و اجرایی اقدامات خوبی صورت بگیرد.

 

زندوکیلی با اشاره به برگزاری دومین جلسه کارگروه فین تک در مرکز فابا، گفت: در این جلسه دیدیم که صاحبان بورس و فرابورس برای رفع دغدغه های استارت آپی پیشنهادهایی را مطرح کردند و همچنین مسائلی را در پلن های خود قرار داده اند. این اتفاق شروع بسیار خوبی است و در ادامه قرار است همین موضوع را در حوزه بیمه و بانکی بررسی کنیم واستارت آپ های حوزه بیمه مسائل و مشکلات و دغدغه های خود را مطرح کنند و نمایندگان بیمه مرکزی و رگولاتور بیمه در کارگروه پاسخگوی آنها باشند.

 
آگاهی رگولاتورها از مسائل و مشکلات استارت‌آپ‌ها، گام بزرگ کارگروه فین تک است

 

وی افزود: در بحث رگولاتوری نیز ما روند بررسی مسائل و مشکلات فین تک ها در این زمینه را آغاز کرده ایم به این گونه که نمایندگانی از این بخش را در این کارگروه کنار نمایندگان استارت آپ ها قرار داده ایم که این خود گام بلندی در برگزاری این کارگروه است، هم از بیمه مرکزی و هم از سازمان بورس و اوراق بهادار و هم از بانک مرکزی ، وزارت کار و ارتباطات و همچنین از نهادهای وابسته مثل بانک ملی و فرابورس که در بحث قانون گذاری دخیل هستند را در این کارگروه کنار یکدیگر داریم، نمایندگان این نهادها دغدغه ها را می شنوند و نسبت به مسائل و موانع و مشکلات اکوسیستم استارت آپی آگاه می شوند.

زندوکیلی تاکید کرد: پله اول شنیدن و درک مشترک است و با برگزاری این کارگروه ما این هدف را دنبال می کنیم، همچنین شاهد آن بودیم که گاهی رگولاتور در این جلسات توضیحاتی ارائه می کند که در نتیجه آن استارت آپ ها توجیه می شوند که مسائل به چه گونه است و حتی می توانند مشکلات خود را از مسیرهای دیگری پیگیری و حل و فصل کنند، از سویی، یکی دیگر از نکات مثبت این جلسات این است که رگولاتورها با مسائل و مشکلات استارت آپ ها آشنا می شوند و از نزدیک در جریان موانع و مشکلات آنها قرار می گیرند.

 

وی با بیان اینکه کارگروه فین تک، جنبه مشورتی و تسهیل گری دارد، تاکید کرد: بازخوردهای متفاوتی از این جلسات و از سوی نهادهای رگولاتور داشتیم، از جمله آنکه به به وضوح عنوان کردند که به دنبال باز کردن فضا و تسهیل کردن شرایط هستند، این نهادها همچنین خواستار گسترش استارت آپ ها شد‌ه اند، به طور کلی تاکنون جو مثبت و قابل توجهی در این جلسات حاکم بوده است.

 

منبع: فابا

لینک منبع

قالب وردپرس