به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری مهر، نیک می دانیم که شرایط فعلی و افسارگسیختگی بازار خودرو به هیچ وجه نه به صلاح خودروساز بوده و نه به نفع مردم و مصرف کنندگان نهایی است، از این رو توصیه می شود که متولیان و سیاستگزاران صنعت خودرو به دور از هرگونه جوزدگی و با بررسی های دقیق و کارشناسی نسبت به ساماندهی این بازار تدبیر و اقدام عاجل بخرج دهند.
آسان سازی شرایط واردات مواد اولیه و قطعات حساس خودروهای داخلی، اختصاص و تسهیل در واگذاری ارز مبادله ای به مواد اولیه و قطعات خودروهای تولید داخل و آزادسازی قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ می تواند باعث کاهش فاصله قیمت خودروها از کارخانه تا بازار شده و سودهای بادآورده واسطه های بازار خودرو را به حداقل برساند تا مصرف کنندگان نهایی و مشتریان واقعی بتوانند خودروی موردنظر خود را خریداری کنند و از طرفی نقدینگی خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات نیز بهتر به گردش درآید و منجر به بهبود اوضاع اقتصادی تولیدکنندگان داخلی شود.
اگرچه مسئولان حوزه های مرتبط با واردات مواد اولیه و قطعات و سازمان های تسهیل گر امر تولید و صنعت همواره بر حمایت از کالای ایرانی تاکید دارند ولیکن در عمل نشان داده شده که از شعار تا عمل راهی بسیار طولانی است و تا مشکلات واقعی تولیدکنندگان داخلی در صنعت خودرو مرتفع نشود، امید چندانی به بهبود اوضاع نابسامان این صنعت نیست.
مسئولان مرتبط با صنعت و تولید داخلی در بخش های سیاستگزاری و تسهیل گری باید با رویکردی جدید و در تعامل با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شرایط فعلی صنعت را به خوبی تبیین کنند و با جلب حمایت نمایندگان مجلس قوانین و مقرراتی را وضع کنند تا بتوان به شکل قانونی از صنعت داخلی به ویژه صنعت خودرو حمایت کرد.
خودروسازان نیز باید با افزایش کیفیت محصولات و شتاب بیشتر در تولید و تحویل خودرو به مشتریان باعث تحول در بازار خودرو و دلگرمی مردم و مشتریان شوند تا آثار حمایت عملی از کالای ایرانی به صورت آشکار تجلی یابد.
بنابراین مقوله آزادسازی قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ و اقتصادی در کنار عوامل ذکر شده نقش بسیار زیادی در کنترل بازار خودروهای داخلی دارد که امیدواریم همه ارکان جامعه از تولیدکننده ها تا واسطه ها و مصرف کنندگان بازار خودرو صلاح جمعی را بر منفعت فردی مقدم بشمارند و فرهنگ عمومی به سمت منفعت جمع و جامعه گرایش پیدا کند.
امیر عالی زاده