جمعه 2ام آذر 1403

تصور کاهش ورود کالا به بنادر با تحریم ساده‌انگارانه است

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل و رانندگان ضمن تبریک این روز به رانندگان، گفت: مایل بودم با رانندگان از نزدیک صحبت کنم. آنها مطالب خود را امروز دردمندانه بیان کردند. در ایام گذشته نیز بارها نمایندگان تشکل های این صنف در مجلس و کمیسیونها حضور داشتند و […]

436 Views



به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل و رانندگان ضمن تبریک این روز به رانندگان، گفت: مایل بودم با رانندگان از نزدیک صحبت کنم. آنها مطالب خود را امروز دردمندانه بیان کردند. در ایام گذشته نیز بارها نمایندگان تشکل های این صنف در مجلس و کمیسیونها حضور داشتند و من هم به روسا و اعضای کمیسیونها سفارش می کردم مشکلات رانندگان بررسی شود، مشکلات آنها متعدد است که باید حل شود.

وی افزود: کار شما رانندگان مهم است. بخش مهمی از توسعه کشور بر عهده سیستم حمل و نقل است. در همه جای دنیا یکی از شاخص های توسعه یافتگی، داشتن سیستم حمل و نقل مناسب است. در کشور ما هم کمتر بنگاه اقتصادی داریم که به حمل و نقل نیاز نداشته باشد؛ این حوزه به قدری مهم است که اگر خللی در آن ایجاد شود برای مردم مشکل ایجاد می‌شود.

رئیس مجل شورای اسلامی، تعداد رانندگان و خودروهای سنگین چه کامیون و چه اتوبوس نشان می دهد بخش مهمی از کار در کشور برعهده شما است اما اشکالاتی در کار وجود دارد. پیشنهادات تشکل های صنفی رانندگان معقول بود. از آقایان اسلامی و حسن نیا می خواهم در تصمیمات خود با تشکل ها مشورت کنند.

وی یادآور شد: این در کشور ما عادت نبود که وقتی دستگاههای اجرایی می خواهند دستورالعمل بدهند از نظرات تشکل ها استفاده کنند. از کارمندان خود استفاده می کنند اما از تشکل ها سود نمی بردند. این مشکل قبلا هم در مجلس بود. برای نظرخواهی، از نماینده دولت استفاده می کردیم که این یک نقص بود حتی برای مسائل اصناف هم از نظرات نماینده دولت استفاده می شد که این ایراد در آئین نامه رفع شده و از نمایندگان صنف در کمیسیون ها دعوت و نظرخواهی می‌شود حتی در جلسات صحن هم در کنار نماینده دولت، نماینده اتاق بازرگانی یا اتاق اصناف حاضر می‌شود. قرار گرفتن این دو در کنار هم باعث شد تصمیمات درست تری بگیریم. از آقای اسلامی هم می خواهم از نظرات تشکل ها استفاده کند.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه رانندگان در شرایط سخت در کنار مردم بوده اند، اظهار داشت: حدود ۶۰۰ هزار راننده حرفه ای در کشور داریم که عملکرد خوبی همچنین بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان داریم که البته نشان می دهد میان این دو عدم تعادل وجود دارد.

وی ادامه داد: رانندگان ۲۵۰ میلیون نفر را جابجا می کنند اما در کنار آن چالش هایی هم است که این چالش ها موقتی است و باید به سرعت به آن رسیدگی شود. یکی از چالش ها، عدم تناسب میان عرضه و تقاضا در حمل و نقل جاده ای است که این منهای مشکل فرسودگی ناوگان به حساب می آید.

لاریجانی با بیان اینکه در زمان تحریم ورودی کالا در بنادر محدود می‌شود که مشکل برای رانندگان ایجاد می کند، ادامه داد: اگر چه تحریم ها را آمریکایی ها انجام داده اند که به طور رسمی کالا کمتر وارد کشور شود اما من فکر می کنم که این تصویر ساده ای است که با افزایش تحریم ها حجم بار در کشور برای رانندگان کمتر می‌شود چرا که وقتی تحریم اعمال می‌شود رویکرد کشور به سمت تولید داخل تغییر می کند. البته باید از گذشته این کار را می کردیم. اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بیان می کردند برای گسترش تولید داخلی بود که به جدیت پیگیری نشد اما در حال حاضر مجبوریم تولید داخل را گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: وقتی تولید در داخل باشد باز هم نیاز به حمل و نقل داریم و رانندگان باید نیاز بنگاههای تولیدی را برآورده کنند. بنابراین همچنان تقاضای بار در کشور وجود دارد ضمن اینکه در شرایط تحریم می توانیم با همسایگانمان مراودات را افزایش دهیم که وزارت راه باید به افزایش راههای مواصلاتی توجه بیشتری کند.

رئیس مجل شورای اسلامی گفت: تصویر من این است که با تغییر شرایط نباید روحیه رانندگان تغییر کند. این وضعیت، موقتی است. در حال حاضر دولت بدنبال ایجاد حرکت جهشی در بخش ساختمان است که توجه بیشتری به نوسازی بافت فرسوده می‌شود و این موضوع در قانون آمده است. بنابراین بخش ساختمان ارتباطی به تحریم ندارد و این خودش اشتغال ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر توجه به سواحل مکران است. در کشور ما آب، معضل اساسی است اما سواحل وسیعی داریم که امکانات زیادی دارند. این سواحل، آب، گاز، امکانات زیربنایی و زمینه سرمایه گذاری دارند. چاره ای جز این نداریم که سکنی به سمت سواحل مکران منتقل شود. در سالهای آینده به دلیل وجود مسئله آب شاهد جابجایی های بزرگ در کشور خواهیم بود. این موضوع از موضوعات اصلی کشور است که در صورت اجرا، اشتغال زیادی را ایجاد خواهد کرد. می توانیم از سرمایه گذاری داخلی علاوه بر خارجی استفاده کنیم. پس تحریم باعث قفل شدن کارها نمی شود.

ادامه دارد…

لینک منبع

قالب وردپرس