چهارشنبه 5ام اردیبهشت 1403

تسهیلات حمایتی به شرکت‌های هواپیمایی، ریلی و جاده‌ای پرداخت نشد

به گزارش خبرنگار مهر، فروردین ماه امسال ستاد ملی مبارزه با کرونا اعطای تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی به ۱۴ رسته از کسب و کارها را تصویب کرد که یکی از مهمترین این مشاغل که قرار شد به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، ۸ هزار میلیارد تومان به آنها تعلق بگیرد، بخش حمل […]

378 Views



به گزارش خبرنگار مهر، فروردین ماه امسال ستاد ملی مبارزه با کرونا اعطای تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی به ۱۴ رسته از کسب و کارها را تصویب کرد که یکی از مهمترین این مشاغل که قرار شد به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، ۸ هزار میلیارد تومان به آنها تعلق بگیرد، بخش حمل و نقل بود؛ به خصوص که شیوع ویروس کرونا همزمان با سفرهای نوروزی شود و بسیاری از افرادی که قصد داشتند در ایام نوروز امسال به سفر بروند، سفرهای خود کنسل کردند.

از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا همه کسانی که سفرهای خود را کنسل کرده‌اند، شرکت‌های حمل و نقلی اعم از ریلی، هوایی و زمینی، بدون کسر خسارت، کل پول بلیت را به مسافران مسترد کنند. اتفاقی که سبب شد تا بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی شرکت‌های ریلی و تا ۳ هزار میلیارد تومان از سوی شرکت‌های هواپیمایی، هزینه بلیت در مدت زمانی اندک به مردم بازگردانده شود که فشار اقتصادی بالایی را به این شرکت‌ها وارد کرد.

با این حال تا کنون اگرچه بر اساس اعلام بانک مرکزی، تا کنون ۲۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۲۴ سرپرست خانوار وام ۱ میلیون تومانی حمایت در برابر کرونا معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌اند، اما تا کنون تسهیلات مذکور به مشاغل آسیب دیده در برابر کرونا به کسب و کارها پرداخت نشده است. این در حالی است که بانک مرکزی می‌بایست از محل صندوق توسعه ملی معادل ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات مذکور را آماده سازی می‌کرد.

ضمن اینکه وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در برنامه نگاه در خصوص اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران نیز از اعلام آمادگی بانک مرکزی از اعطای این تسهیلات از محل بخشی از تسهیلاتی که قرار بود به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت شود، خبر داده بود.

با این حال مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تسهیلاتی که قرار است به کسب و کارهای حمل و نقلی آسیب دیده از کرونا پرداخت شود، گفت: کارهای مربوطه در حال انجام است و طبق آخرین خبرهایی که دریافت کرده‌ایم، شرکت‌های هواپیمایی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند تا شرکت‌ها برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

وی تأکید کرد: شرط مشمول دریافت این تسهیلات شدن، عدم تعدیل نیرو از سوی شرکت‌هاست؛ شرکت‌های هواپیمایی تا کنون تعدیل نیرو نداشته‌اند؛ آنچه در برخی کانال‌های خبری شایع شده که شرکت‌های هواپیمایی تعدیل نیرو کرده‌اند، صحت ندارد و ما گزارشی مبنی بر تعدیل نیرو دریافت نکرده‌ایم.

مهرداد تقی‌زاده دبیر انجمن شرکت‌های ریلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اعطای تسهیلات به شرکت‌های ریلی خاطرنشان کرد: فهرست شرکت‌های ریلی به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی داده شده و منتظریم تا کارهای آن انجام شود.

وی افزود: گفته می‌شود که وزارت راه و شهرسازی نیز اسامی شرکت‌های ریلی را به بانک‌های عامل برای دریافت این تسهیلات ارسال کرده‌اند که هنوز زمان پرداخت آن مشخص نیست.

داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در خصوص اعطای تسهیلات ۶ میلیون تومانی که قرار بود به رانندگان اتوبوس و رانندگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای پرداخت شود، گفت: کارهایی که سازمان راهداری برای پرداخت این تسهیلات به رانندگان می‌بایست انجام می‌داد، صورت گرفته و ما از رانندگان درخواست کردیم تا در سامانه «کارا» ثبت نام کنند.

وی افزود: برای ادارت کل راهداری استان‌ها هم یوزرنیم و پسورد تهیه کردیم تا لیست اسامی ثبت نامی را بررسی و راستی آزمایی کنند؛ یک سری هم سازمان راهداری مجدداً اسامی رانندگان مشمول را بررسی کرد. بنابراین کارهایی که ما می‌بایست انجام دهیم، تکمیل شده و به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده‌ایم.

باقرجوان گفت: لیست رانندگان به وزارت کار و رفاه ارسال شده و تا کنون ۶۵ درصد رانندگان ثبت نام کرده‌اند؛ تعدادی از رانندگان مشکل ثبت کد بیمه و کر کارگاه در سامانه «کارا» را داشتند که آن نیز برطرف شده است. اما اینکه چه زمانی بانک عامل تسهیلات مذکور را واریز کند، مشخص نیست.

لینک منبع

قالب وردپرس