جمعه 7ام اردیبهشت 1403

ترامپ برزیل و تغییرات اساسی در سیاست داخلی و خارجی

ایرنا- پس از ماهها جنجال در برزیل، سرانجام ژاییر بولسونارو نامزد راست افراطی با پیروزی در دور دوم انتخابات به عنوان رییس جمهوری جدید این کشور برگزیده شد که با توجه به رویکرد افراطی وی، – تغییرات اساسی در سیاستهای دولت انتظار می رود و این امر موجب نگرانی هایی شده است. به گزارش سایت […]

439 Views


ایرنا- پس از ماهها جنجال در برزیل، سرانجام ژاییر بولسونارو نامزد راست افراطی با پیروزی در دور دوم انتخابات به عنوان رییس جمهوری جدید این کشور برگزیده شد که با توجه به رویکرد افراطی وی، – تغییرات اساسی در سیاستهای دولت انتظار می رود و این امر موجب نگرانی هایی شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازروز دوشنبه ایرنا، با شمارش 96 درصد آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل، نتایج رسمی نشان داد که ژاییر بولسونارو نامزد راست افراطی توانسته با کسب 55 درصد آراء پیروز انتخابات شود.

فرناندو حداد نامزد چپ گرا 45 درصد اراء را از آن خود کرد.

سرنوشت فردی که قرار است در سمت ریاست جمهوری برزیل تصمیمات مهمی را در آینده اتخاذ کند، مشخص شده و اکنون گمانه زنی ها در مورد سیاستهای بولسونارو در برزیلی که امروز با چالش های مختلفی روبروست، به اوج خود رسیده است.

ژایر بولسونارو توانست با وعده های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا توجه مردم را جلب کند و از سوی برخی کارشناسان ترامپ برزیل لقب بگیرد.

این گمانه زنی نیز پیشتر مطرح شده بود که شماری از نظامیان سابق سمت های مهم کابینه بولسونارو را بدست خواهند گرفت که در این صورت عوامل امنیتی نقش مهمی پس از چند دهه در سیاستگزاری های این کشور منطقه آمریکای جنوبی خواهند داشت.

تقریا 30 سال پس از پایان دیکتاتوری نظامی در برزیل، به نظر می رسد عوامل وابسته به نهادهای امنیتی این کشور در مسیر بازگشت به عرصه سیاستگزاری ها هستند.

نکته جالب این دور از انتخابات ریاست جمهوری برزیل، ظهور بولسونارو عضو سابق ارتش به عنوان یک نامزد پوپولیست با تاکتیک های خاص خود برای جلب آرای مردمی بوده است.

وی که پیش تر به دلیل مواضع جنجالی در محافل مختلف در برزیل شهره خاص و عام بوده، با وعده های جذاب به مردم از جمله مقابله با فساد مالی و اصلاحات در نظام مالیاتی توانست بیشترین آراء را از آن خود کند.

** اتخاذ سیاست های جدید در یک مسیر سختبولسونارو در تبلیغات انتخاباتی اش بارها به این مسئله اشاره کرد که سیاستهای جدید مهمی را در صورت پیروزی به اجرا درخواهد آورد.

سرکوب جرائم سازمان یافته و کاهش نقش دولتی ها در اقتصاد این کشور از جمله این سیاستهای جدید خواهند بود.

رییس جمهور راست گرای برزیل پس از غلبه بر چپ گراها اهدافی دارد که قطعا اجرای آنها باعث تحولات جدیدی در این کشور منطقه آمریکای جنوبی خواهد شد.

– مقابله با فساد مالیپس از افشای بزرگترین رسوایی فساد مالی در تاریخ بزریل، مردم این کشور از مقامات بسیار ناامید شده و خشم درونی موجب گرایش آنها به راست گراها شد.

بولسونارو از این شرایط استفاده کرد و بارها در تبلیغات انتخاباتی از مبارزه تمام عیار با فساد مالی در رده های بالا سخن به میان آورد.

رییس جمهوری جدید برزیل وعده داده تا تحقیقات بیشتری در مورد فساد مالی در بخش های مختلف از جمله در بدنه دولت و احزاب سیاسی انجام شود.

– خصوصی سازیبولسونارو اعلام کرده که به دنبال خصوصی سازی یکسری نهاد های دولتی از جمله بخش هایی از شرکت نفتی پتروبراس و شرکت برقی التروبراس خواهد بود.

وی بر این باور بوده با خصوصی سازی می توان بخشی از فساد مالی دولتی ها را از بین برد.

با این حال اینکه در این زمینه چه سیاست و فعالیتهایی باید در کانون تصمیمات دولت قرار بگیرد، بحث روز مشاوران ارشد وی خواهد بود.

– بهبود وضعیت اقتصادیاز جمله چالش های رییس جمهوری جدید برزیل بهبود وضعیت اقتصادی خواهد بود.

اقتصاد برزیل طی بدترین رکودش از سال 2015 تا 2016 حدود هفت درصد تنزل داشته که با ادامه این وضعیت دچار مشکل خواهد شد.

بولسونارو وعده داده برای کاهش هزینه های دولت به دنبال کاهش شمار وزارتخانه ها نیز می باشد.

– اصلاح بخش مستمری و مالیاتی از جمله اهداف دیگر بولسونارو اصلاحات در بخش پرهزینه مستمری در برزیل خواهد بود تا بدین ترتیب کسری بودجه پایدار این کشور نیز کاهش یابد.

اما وی در این راستا هنوز جزییات بیشتری را ارائه نکرده اما تاکید داشته که طرح او با برنامه های دولت قبلی متفاوت خواهد بود.

رییس جمهوری جدید برزیل همچنین به دنبال اعمال اصلاحات در امور مالیاتی است.

– سرکوب خشونتها و جرائم سازمان یافتهیکی دیگر از اهداف دولت جدید برزیل مبارزه تمام عیار با سطح فزاینده خشونت و جرائم در این کشور است.

بولسونارو قول داده که در مبارزه با این چالش جدی دولتش بسیار مصمم خواهد بود.

در کشوری که سالیانه بیش از 60 هزار نفر با شلیک گلوله در آن کشته می شوند، رییس جمهوری جدید به دنبال اصلاح قوانین مربوط به در اختیار داشتن سلاح است تا شهروندان بتوانند به آسانی خود را مسلح کرده و از خود دفاع کنند.

هدف دیگر وی مشارکت فعال تر دولت فدرال در امور امنیتی است، امری که سابقا بیشتر برعهده دولت ایالتی بود.

بولسونارو به دنبال این خواهد بود تا نیروهای ارتش به صورت منظم در خیابان ها گشت زنی کنند که البته این امر نیز تبعات دیگری به دنبال خواهد داشت.

– تغییرات در سیاست خارجیمواضع و رویکردهای رییس جمهوری جدید برزیل حکایت از تغییرات چشمگیر در سیاست خارجی این کشور دارد.

نگرش نظامی گری و حمایت از سیاستهای ترامپ گونه در برنامه های بولسونارو نشان می دهد که برزیل به سوی شرایط جدید حرکت خواهد کرد.

با توجه به اظهارنظرهای پیشین بولسونارو در مورد روابط اقتصادی کشورش با چین، به نظر می رسد که وی تمایل چندانی به حفظ روابط اقتصادی فعلی برازیلیا- پکن ندارد و باید منتظر تغییرات در سیاستهای برزیل در قبال چین بود.

چین پیشتر با تجارت 75 میلیارد دلاری طی سال گذشته بزرگترین شریک تجاری برزیل در امریکای لاتین بود.

از جمله اهداف دیگر بولسونارو بهبود روابط کشورش با آمریکا خواهد بود.

روابط برزیل و آمریکا طی 13 سال گذشته تحت هدایت چپ گراها روابط مطلوب دولتمردان آمریکایی نبود اما رییس جمهوری جدید برزیل که یک ستایش کننده سرسخت دونالد ترامپ بوده، خود را برای ایجاد یک روابط ویژه کشورش با واشنگتن آماده می کند.

پس از پیروزی بولسونارو در انتخابات، ترامپ روز یکشنبه تلفنی با بولسونارو گفت و گو کرد و دو طرف نسبت به همکاری های دوجانبه گسترده متعهد شدند.

رییس جمهوری جدید برزیل در مسیر الگوبرداری از سیاستهای ملی گرایانه ترامپ، اعلام کرده که به دنبال کاهش تعامل با بلوک های منطقه ای همچون مرکوسور و حرکت در مسیر ایجاد روابط دوجانبه گسترده با کشورها و نهادها خواهد بود.

وی همچین در یک موضع گیری افراطی عنوان کرده که سفارت برزیل در سرزمین های اشغالی را به بیت المقدس منتقل می کند و سفارت فلسطین در برزیلیا را تعطیل خواهد کرد.

برزیل تحت هدایت بولسونارو در مسیر گسترش روابط با آمریکا و اسراییل و مخالفت جدی با حکومت های چپ گرا گام برمی دارد.

** راست افراطی چگونه پیروز شد؟برخی کارشناسان معتقدند بولسونارو به خوبی توانست از شرایط سیاسی فعلی برزیل به نفع خود استفاده کند.

این کارشناسان بر این باورند که اگر فضای سیاسی امروز برزیل تا این حد ناامیدکننده و اقبال عمومی نسبت به چپ گرا تا این میزان پایین نبود، بولسونارو نمی توانست در انتخابات پیروز شود.

تحلیل گران می گویند که راست گراها مدتهاست برنامه جامعی را برای کنار رفتن چپ گراها از کانون قدرت در دستور کار داشتند و اکنون مقطع زمانی مناسبی برای اجرای سیاستهای مدنظر آنها بود.

اگر طرح محکوم شدن لولا ایناسیو داسیلوا رییس جمهوری چپ گرای سابق در یک پرونده فساد مالی موفق نمی شد، به رغم ناکامی های چپ گرا ها این بار نیز لولا داسیلوا چپ گرا می توانست نامزد راست گرا را در انتخابات شکست دهد.

نظرسنجی ها در زمان محکومیت لولا داسیلوا نشان می داد که وی همچنان محبوب ترین سیاستمدار برزیل است و شهروندان این کشور دستاوردهای وی را فراموش نکرده اند.

اگر وی می توانست در انتخابات نامزد شود، قطعا نتایج انتخابات به گونه دیگری رقم می خورد.

عدم حضور لولا داسیلوا در انتخابات، ناامیدی از عملکرد چپ گراها، نبود یک نامزد چپ گرای مقتدر و محبوب و در نهایت تاکتیک های پوپولیستی بولسونارو در پیروزی راست افراطی در انتخابات برزیل تاثیر چشمگیری داشت.

** دوره قدرت گیری راست گراها و افول چپ گراها در آمریکای لاتین؟پیروزی بولسونارو راست گرا در انتخابات برزیل قطعا تاثیرات چشمگیری در منطقه آمریکای لاتین به دنبال خواهد داشت.

در این مقطع زمانی نشانه هایی از قدرت گیری راست گراها و افول قدرت چپ گراها در آمریکای لاتین به چشم می خورد.

حضور راست گراها در راس قدرت دو کشور و اقتصاد مهم آمریکای لاتین( برزیل و آرژانتین)، حضور ایوان دوکه رییس جمهوری جدید راست گرا در راس قدرت در کلمبیا و همچنین افزایش نارضایتی ها از عملکرد رهبران چپ گرا در برخی کشورهای این منطقه از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه، همگی نشانه هایی از احتمال حضور پررنگ تر راست گراها در این منطقه دارد.

قطعا با حضور بیشتر رهبران راست گرا شرایط سیاسی در آمریکای لاتین دستخوش تغییراتی می شود که در این میان آمریکا از این شرایط به نفع خود سود خواهد برد.

با بررسی اوضاع کشورهای آمریکای لاتین با رهبران چپ گرا می توان به نارضایتی های مردمی از سیاست های این رهبران پی برد.

شاید دوره این رهبران به پایان رسیده و لاتینی ها بالاجبار به سوی راست گراها گرایش پیدا کرده اند.

کلید واژه ها: برزیل – انتخابات – انتخابات ریاست جمهوری – ریاست جمهوری – جمهوری – رییس جمهور – فساد مالی – آمریکای جنوبی – کشور – رییس جمهوری – جدید – نامزد – افراطی – آمریکا – رییس جمهوری آمریکا – تبلیغات انتخاباتی – مالی – مردم – فساد – درصد – نظام – دونالد ترامپ – منطقه – نظامی – وعده – دولت – صورت – بزرگترین – تبلیغات – اصلاحات

لینک منبع

قالب وردپرس