بهای تمام شده
بخش عمده بهای تمام شده شرکت را مواد اولیه مصرفی تشکیل داده است. در شرکت های تایرساز عموما 40 درصد مواد اولیه مصرفی از جمله کائوچوی طبیعی و مواد شیمیایی از خارج ازکشور تامین می شود. با توجه به اینکه تایر جزو کالاهای استراتژیک محسوب می شود بنا به مصوبه هیئت دولت ماده اولیه وارداتی صنعت تایر در گروه یک کالایی قرار گرفته و می تواند از ارز 4 هزار 200 تومانی برای تهیه اقلام وارداتی استفاده کند.
در خصوص سایر اقلام ازجمله اقلام مصرفی و ماشین آلات وارداتی این شرکت ها باید از ارز سامانه نیما استفاده کنند. بهای تمام شده شرکت در سال قبل بیش از5 هزار میلیارد ریال بوده که به دلیل افزایش 13 درصدی حجم فروش، افزایش نرخ خرید مواد اولیه و هزینه های حقوق و دستمزد نسبت به سال گذشته 60 درصد بیشتر شده است.
ترکیب بهای تمام شده شرکت :
نکات مهم و نتیجه گیری
نیاز سالانه کشور به تایرهای سواری و وانتی 24 میلیون حلقه در سال است که از این تعداد 18 میلیون حلقه توسط کارخانه های داخلی تولید و مابقی آن وارد می شود.
لاستیک یزد با تولید سالانه 3 میلیون حلقه از18 میلیون حلقه ، 17 درصد سهم بازار از تولید داخلی را در اختیار دارد و صادرات شرکت در سال های گذشته پیوسته در حال رشد بوده است. از شهریور سال 97 به دلیل تنظیم بازار داخلی صادرات لاستیک های سبک و سنگین از طرف وزارت صنعت ممنوع اعلام شده لذا صادرات تایرهای وانتی و سواری شرکت متوقف شد .
در حال حاضر تنها صادرات تایر و تیوپ دوچرخه و موتورسیکلت فعال است. با توجه به این مطالب ، صنعت لاستیک با کمبود عرضه داخلی مواجه است و در صورتی که قاچاق کالا بخوبی کنترل شود بطور قطع می توان گفت شرکت های این صنعت در سال های آینده با مشکل تقاضا مواجه نخواهند بود.
از آنجایی که قیمت فروش محصولات شرکت تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می شود هرگونه تغییر در نرخ نهاده های تولید اعم از مواد، دستمزد و سربار و یا عدم دریافت ارز دولتی در سال های آتی موجب افزایش نرخ فروش محصولات شرکت توسط سازمان حمایت خواهد شد.
در چنین شرایطی به طور معمول با ثبات حاشیه سود ناخالص ، مبلغ سود ریالی شرکت ها افزایش می بابد که منجر به رشد قیمت سهام شرکت می شود .
با توجه به سود 2,309 ریالی هر سهم در سال گذشته نسبت p/E ttm این شرکت در زمان عرضه اولیه 17 مرتبه خواهد بود و در مقایسه با سایر شرکت های هم گروه “پتایر” با تناژ تولید کمتر از “پیزد” با نسبت 24 مرتبه ایی P/E ttm در حال معامله است و انتظار داریم با توجه به نزدیک بودن زمان بهره برداری از طرح افزایش تناژ تولید لاستیک رادیال در پیزد در سال جاری ، بازار نسبت P/E بالاتری به این شرکت اختصاص دهد.