بانکداری باز به بلوغ کافی نرسیده است
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رویکرد بانکهای ایرانی در رسیدن به استانداردهای روز بانکداری الکترونیکی جای تقدیر دارد، اما هنوز برای رسیدن به مقصد نهایی راه طولانی در پیش است. در رسیدن به این هدف مشکلات به سه گروه اصلی تقسیم میگردند. گروه اول (از دید شبکه و اکوسیستم بانکی): • چارچوب ارائه محصول […]
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رویکرد بانکهای ایرانی در رسیدن به استانداردهای روز بانکداری الکترونیکی جای تقدیر دارد، اما هنوز برای رسیدن به مقصد نهایی راه طولانی در پیش است.
در رسیدن به این هدف مشکلات به سه گروه اصلی تقسیم میگردند.
گروه اول (از دید شبکه و اکوسیستم بانکی):
• چارچوب ارائه محصول بانکداری با رویکرد باز تدوین نشده است:
مقررات و چارچوبهای قانونگذاری در دنیا سالهاست که به این موضوع پرداختهاند ولی در نقشهای فناوری مالی جدید تعریف شده در بانک مرکزی در ابتدای این راه هستیم.
• مالکیت داده یا استراتژی نگهداشت دادهها تعریف درستی ندارد:
این امر از مفهوم Data Governance احصا میشود به طوری که تعریفی از مالکیت اطلاعات (به طور مثال حساب سپرده یا بهرهگیری از تراکنشهای کارتی برای مشتریست یا موسسه مالی به عنوان سرویسدهنده) در چارچوبهای داخلی وجود ندارد.
• یک بانک تلاش بیشتری برای نگهداشت مشتریان خود دارد:
این بدان معناست که بانکها در تلاش هستند تا مشتریان فعلی خود را با ارائه سرویسهای اختصاصی داخلی وابستهتر کنند. تا اینکه با برونسپاری خدمات خود بستر بیرون از بانک خود را به مشتریانش بدهد تا در این راستا شرکتهای نوپای فناوری مالی اقدام به این امر کنند.
• مراکز رشد و نوآوری به مرحله بهرهبرداری کامل نرسیده است
تمامی بانکها در حال توسعه و ایجاد مراکز رشد هستند. اما شرایط ایجاد این مراکز نیازمند به تدوین برنامهای دارد که نشاندهنده نوع بانکداری آن موسسه مالی تلقی میشود. مدلها بانکداری و به طور خاص برنامههایی که مدلهای کسبوکاری بانکداری را در بانکها پیش ببرد، به صورت جدی و هدفمند تدوین نشده است.
گروه دوم (از دید داخلی یک بانک):
• تغییرات بیرونی (از دید یک بانک) در شبکه بانکی خیلی زیاد است و تمامی بانکها منتظر ثبات در این تغییرات هستند.
• تمامی بانکها با تجهیز چند ساله مراکز توسعه فناوری اطلاعات خود تمایلی برای برونسپاری این ارزش ندارند. که این امر باعث گشته تا هزینه و زمان رسیدن به هدف نهایی چندین برابر گردند.
• بر خلاف نیاز مشتریان و ایجاد بازار استفاده از سرویسهای باز، فشار کافی برای تغییر رویکرد بانکها در خصوص بازکردن سرویسهای بانکی و پرداختی به وجود نیامده است. به همین دلیل موسسات مالی عجلهای برای توسعه Openness ندارند.
• بانکها به خصوص قشر با تجربه آنها ترجیه میدهند که از ابزارهای راهبردی قابل یکپارچهسازی با سامانههای فعلی استفاده کنند که به دلیل تهیه این ابزارها از ارائه کنندگان بینالمللی با مشکلاتی مواجه هستند.
به طور مثال برخی از بانکها که از خدمات شرکتهایی نظیر IBM استفاده میکنند و بر اساس دانش کسب شده این سازمان بر روی این سرویسها، پذیرش فناوریهای جدید برای یکپارچهسازی مشکلاتی را در بر دارد.
گروه سوم (بازیگران فعلی در بانکداری باز):
• فرم ارائه محصولات بانکداری باز در حال حاضر فاصله زیادی با تعاریف و حتی استانداردهای بینالمللی دارد.
باید اشاره کرد که تطبیق داشتن با استانداردهایی نظیر GDPR یا PSD2 و تولید محتوا برای فرهنگسازی داخلی بر اساس این موضوعات میتواند کمک شایانی به سرعت بخشیدن در راستای رسیدن به این اهداف داشته باشد.
• با اینکه سرویسهای بانکی بیشتر از سایر موسسات خدماتی به بلوغ رسیدهاند ولی سایر سازمانهای استفادهکننده آمادگی بهرهبرداری از خدمات Open APIs را ندارند.
شرکت نوآوران هوشمند برای رفع مشکلات فوق محصولاتی را در این خصوص ارائه کرده است که به تشریح کلی آن میپردازیم.
سکوی آوا
هدف سکوی آوا ایجاد یک لایه سطح بالا بر روی دیگر انواع سرویس است تا مشتری نهایی قادر باشد فارغ از چالش های موجود بتواند به سادگی هر چه بیشتر خدماتی را که قبلاً برایش دور از دسترس بوده، به اختیار بگیرد؛ این امر به نوعی برون سپاری فرآیندهای تجاری است. از مزایای استفاده از سکوی آوا این است که خدمات اغلب بصورت خودکار هستند و در جایی که نیاز به دخالت نیروی انسانی باشد، به ازای هر گروه سرویس مجموعه از افراد متخصص آن حوزه وارد چرخه خواهند شد. همچنین مدل قیمتگذاری مبتنی بر استفاده یا مبتنی بر عضویت عرضه شده در این سکو، هزینه های سرمایهگذاری را به هزینههای جاری تبدیل خواهد کرد؛ این امر به سازمان ها کمک خواهد کرد که علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، با ایجاد شفافیت بیشتر بتوانند برنامه ریزی دقیق تر و البته سادهتری برای کسب و کار خود داشته باشد.
معرفی سامانه یکپارچهساز آوا
یکپارچهساز آوا بستر ارتباطی بین سیستمی سازمانها را برای تبادلات اطلاعات و سرویسهای درون سازمانی را محیا کرده و بر اساس آن ارزشهای افزوده فراوانی برای مجموعههای درگیر ایجاد میکند.
هدف یکپارچهساز آوا ایجاد یک لایه سطح بالا بر روی دیگر انواع سرویس است تا مشتری نهایی قادر باشد فارغ از چالشهای موجود بتواند به سادگی هر چه بیشتر خدماتی را که قبلاً برایش دور از دسترس بوده، به اختیار بگیرد؛ این امر به نوعی برون سپاری فرآیندهای تجاری است. از مزایای استفاده از یکپارچهساز آوا این است که خدمات اغلب بصورت خودکار هستند و در جایی که نیاز به دخالت نیروی انسانی باشد، به ازای هر گروه سرویس مجموعه از افراد متخصص آن حوزه وارد چرخه خواهند شد.
ارزشهای پیشنهادی برای مشتریان
• کاهش تمرکز سازمان از روی فرآیندهای جانبی با برونسپاری آنها و افزایش تمرکز بر اصل کسبوکار
• مدیریت بهینه هزینهها و کاهش هزینههای سرمایهگذاری با تبدیل شدن آن به هزینههای عملیاتی
• افزایش چابکی (کلیه فرآیندهای غیرضروری برونسپاری میشود و سازمان کوچک میشود)
• افزایش انعطافپذیری (نحوه استفاده از فرآیندها متناسب با شرایط میتواند تغییر کند)
• بهینهسازی اجرای فرآیندها (منابع بصورت بهینه مصرف شده و بسیاری از سربارها حذف میگردد)
• تخصصی شدن اجرای فرآیندها (کیفیت اجرای فرآیندها افزایش مییابد)
• مقیاسپذیری اقتصادی (با افزایش میزان استفاده، هزینه هر واحد از اجرای فرآیند کاهش میابد)
• مقیاسپذیری فرآیند (متناسب با نیاز فرآیند، منابع به آن اختصاص داده خواهد شد)
• قابلیت کشسانی فرآیند (با کاهش تقاضا برای اجرای فرآیند، منابع تخصیص داده شده به آن آزاد می شود)
• قابلیت چندمستاجری (امکان استفاده سازمانی از خدمات سرویسدهندههای مختلف فراهم است)
• مدیریت متمرکز (یکپارچهسازی فعالیتهای توزیعشده سازمان در یک داشبورد واحد صورت میگیرد)
• خدمات تحلیلی (فرآیندها بصورت مستمر ارزیابی شده و متناسب با نیاز سازمان پیشنهاد میشود)
• مدیریت سلفسرویسی (فرآیندها را میتوان به دلخواه مدیریت کرد و مشخصههای هر یک را متناسب با نیاز سازمان تنظیم کرد)
معرفی سامانه بانکداری باز آوا
بانکداری باز آوا، سکوی ارتباطی بانکها و شرکتهای پرداخت با فضای کسبوکاری در حال توسعه ایران است که با بالاترین استانداردهای روز دنیا آماده سرویسدهی به جامعه میباشد. تمرکز این سکو بر حذف پیچیدگیهای ارتباطی با سازمانهای مالی است تا مصوبات قانونی دسترسی آزاد به سرویسهای بانکی و پرداخت را در اختیار قرار دهد.
امکانات و ویژگیها
• مدیریت اتصال سرویسها
• امکان بهرهمندی از خدمات ارائه شده در سکو به صورت همزمان و تجمیعی
• ابزارها و فرآیندهای مالی
محاسبه هزینه خدمات و صدور صورتحساب برای مشتری
امکان استفاده ساده از خدمات پرداخت
• خدمات مدیریت و نظارت برای APIهای موجود
• امکان تعریف سرویسهای ترکیبی جدید با ارائه سرویس مدیریت API
• خدمات بررسی و تجمیع فرآیندهای کسبوکاری
• تسریع زمان ورود برای کسبوکارهای نوپا
• حل عدم انطباق پروتکل سازمانی و استارآپی
معرفی سامانه صورتحساب و پرداخت آوا
صورتحساب آوا بستر محاسبات خدمات ارائه شده به مشتری (سرویسگیرنده) با رویکرد صدور صورتحساب، اتصال به سامانه پرداخت (کیفپول آوا) و مدیریت حساب کسبوکار برای راهبردهای ابری و سازمانها است. با استفاده از این محصول امکان بازبینی ریز هزینههای صورت گرفته و بهینهسازی آن به وجود میآید.
کیفپول آوا بستر پرداختی با رویکرد پرداختهای اشتراکی، خرد و برونخط است تا تمامی نیازهای پرداختی و تسویه راهبردهای ابری پوشش داده شود و پیچیدگیهای ارتباط سازمانی در تبادلات مالی و تسویه سرویسهای انجام شده پوشش داده شود.
همچنین مدل قیمتگذاری مبتنی بر استفاده یا مبتنی بر عضویت عرضه شده است، هزینههای سرمایهگذاری را به هزینههای جاری تبدیل خواهد کرد؛ این امر به سازمانها کمک خواهد کرد که علاوه بر صرفهجویی اقتصادی، با ایجاد شفافیت بیشتر بتوانند برنامهریزی دقیقتر و البته سادهتری برای کسبوکار خود داشته باشد.
AWA.Services
منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 38