جمعه 2ام آذر 1403

امکان استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیون دست دوم

به گزارش خبرنگار مهر، ۶ خرداد امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه ثبت نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی با هدف نوسازی ناوگان باری جاده‌ای رونمایی شد. این سومین طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرا می‌شود. در حال حاضر ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه کامیون […]

315 Views



به گزارش خبرنگار مهر، ۶ خرداد امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه ثبت نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی با هدف نوسازی ناوگان باری جاده‌ای رونمایی شد.

این سومین طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرا می‌شود.

در حال حاضر ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه کامیون در جاده‌های کشور فعالند که بیش از یک سوم آنها (۱۰۷ هزار و ۸۷۱ دستگاه) معادل ۳۱ درصد ناوگان فعال جاده‌ای، عمر بالای ۲۲ سال دارند.

اما در طرح واردات کامیون‌های دست دوم، قرار است ۵۳ هزار دستگاه ناوگان بالای ۴۰ سال معادل ۱۵ درصد ناوگان فرسوده کشور نوسازی شود که در صورت اجرای کامل این طرح، به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، میانگین سنی ناوگان جاده‌ای کشور ۵.۵ سال کاهش می‌یابد.

دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نوسازی ناوگان جاده‌ای چه کردند؟

نخستین طرح نوسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، طرح کلید به کلید (جایگزینی کامیون فرسوده با نوساز) بود و طرح دوم نیز که به طرح ریاست جمهوری مشهور شد، نوسازی ۸۰۰ دستگاه کامیون بالای ۵۵ سال با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و از محل تولیدات سازندگان داخلی را در پی داشت؛ اما مجموع کامیون‌های فرسوده‌ای که از محل اجرای این دو طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نوسازی شدند، ۵ هزار و ۱۸۸ دستگاه کامیون بوده است.

جزئیات طرح واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی

در سومین طرح نیز از خرداد امسال اجرای آن آغاز شد، قرار است ۵۳ هزار دستگاه کامیون فرسوده از فعالیت خارج و با کامیون‌های دست دوم وارداتی اروپایی، ژاپنی و کره‌ای جایگزین شوند.

در این طرح مالکان حقیقی کامیون‌های فرسوده سالانه ۱ دستگاه کامیون دست دوم اروپایی با عمر کمتر از ۳ سال به ازای اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده، می‌توانند وارد کشور کنند؛ شرکت‌های حمل و نقلی ۱۰ دستگاه، شرکت‌های واردکننده خودروهای سنگین ۵۰ و خودروسازان داخلی (تولیدکنندگان کامیون) ۱۰۰ دستگاه کامیون دست دوم در سال می‌توانند وارد کنند اما به ازای هر یک دستگاه کامیون وارداتی، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده باید گواهی اسقاط دریافت کند؛ همچنین امکان اسقاط چند دستگاه کامیون فرسوده در برابر واردات یک کامیون زیر ۳ سال هم وجود دارد.

به گفته مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با اجرای کامل این طرح، می‌توان به صرفه جویی ۵۳۰ میلیون لیتری سوخت در سال دست یافت و تعداد کامیون‌های زیر ۵ سال فعال در جاده‌ها نیز از ۴۵ هزار دستگاه فعلی به حدود ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

مشاور نوسازی ناوگان رئیس سازمان راهداری: امکان ثبت سفارش واردات کامیون‌های خارجی پس از اصلاح سامانه جامع تجارت

صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان جاده‌ای پس از ۷۶ روز از گذشت شروع ثبت نام در سامانه سازمان راهداری اظهار داشت: ما در سامانه ثبت نام سازمان راهداری، در حال نام نویسی از متقاضیان واردات کامیون هستیم اما چون در سامانه ثبت سفارش (سامانه جامع تجارت) قرار است تغییراتی ایجاد شود، هنوز سفارش وارداتی ثبت نشده است.

وی افزود: تا کنون تقاضای واردات بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون دست دوم و جایگزینی آن با کامیون‌های فرسوده در سامانه سازمان راهداری ثبت شده است که این افراد باید مراحلی را طی کنند مثلاً برخی از آنها باید کارت بازرگانی دریافت کنند.

چه کسانی متقاضی واردات کامیون بوده‌اند؟

بمانا ادامه داد: شرکت‌های حمل و نقلی تا کنون ۴۰ دستگاه، خودروسازان داخلی ۱۰ دستگاه و مابقی مالکان خودروهای سنگین فرسوده هستند که در این سامانه نام نویسی کرده‌اند. این افراد باید در سامانه حامع تجارت مراحل درخواست خود را ثبت کنند در این سامانه، کدی به نام کد شناسه کالا به متقاضی داده می‌شود که سازمان راهداری باید آن را تأیید کرده و سپس اطلاعات متقاضی وارد سامانه سازمان راهداری می‌شود.

مراحل واردات کامیون دست دوم

وی افزود: پس از اعمال تأییدات از سوی سازمان راهداری و اطلاع رسانی این تأیید به سامانه جامع تجارت، متقاضی می‌تواند وارد سامانه ثبتارش (ثبت سفارش واردات کالا) شود و مراحل واردات و ترخیص کالا را انجام دهد. اما در زمان ترخیص کالا از گمرک، متقاضی باید یک دستگاه کامیون فرسوده را از رده خارج و اسقاط کرده باشد گواهی اسقاط به تأیید سازمان راهداری رسیده و راهداری تأییدیه مذکور را به گمرک ارسال می‌کند گمرک هم بر اساس این تأییدیه، کامیون را ترخیص کرده و به پلیس برای شماره گذاری ارجاع می‌شود.

صورت جلسه ارزی واردات کامیون

عضو کمیته نوسازی ناوگان جاده‌ای درباره تأمین ارز واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی نیز تصریح کرد: صورت جلسه‌ای میان رئیس کل بانک مرکزی، سرپرست وزارت صمت و وزیر راه و شهرسازی امضا شده که در این صورت جلسه اعلام شد، ارز کامیون‌های وارداتی باید منشأ خارجی داشته باشد ولی از محل ارز بازگشت از صادرات و همچنین تهاتر کالا نیز امکان تأمین ارز واردات این کامیون‌ها وجود دارد؛ بنابراین سه روش برای تأمین ارز واردات کامیون‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در این صورت جلسه تعیین شده است.

قیمت کامیون نو و فرسوده در بازار

وی درباره آثار اجرای این طرح در کاهش قیمت کامیون در بازارهای داخلی یادآور شد: اقداماتی که تا کنون انجام شده در کاهش قیمت کامیون‌های فرسوده تأثیر داشته است قیمت‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، به دلیل آنکه تولید داخل متوقف شده است، قیمت تمام شده کامیون نیست و در بازار بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن خرید و فروش می‌شود امیدواریم با واردات قیمت کامیون تعدیل شود؛ چون حتی اگر تولید کامیون در خودروسازان داخلی هم فعال شود، قدرت خرید وجود ندارد و بین ۲ تا ۳.۵ میلیارد تومان قیمت کامیون‌های تولید داخل اعلام می‌شود بعضاً به ۴ میلیارد تومان هم رسید درنتیجه قدرت خرید کاهش می‌یابد.

بمانا درباره قیمت کامیون‌های وارداتی گفت: قیمت کامیون‌های خارجی تابع نرخ ارز است و چون قرار نیست کامیون نوساز وارد شود و کامیون‌های وارداتی، کارکرده هستند، نرخ ثابت و مشخصی ندارند حتی کرونا بر روی قیمت کامیون در اروپا تأثیرگذار بوده و حجم جابجایی کالا در این قاره نیز در تعیین قیمت‌ها مؤثر بوده است. در کشورهای اروپایی نرخ کامیون در شرایط مختلف، متفاوت است.

وی با بیان اینکه هنوز به کسی مجوز واردات داده نشده، گفت: امیدواریم تا چند روز آینده مجوزهای واردات صادر شود؛ ضمن اینکه طرح واردات کامیون‌های دست دوم، جزو احکام دائمی قانون بودجه سال گذشته است و محدودیت زمانی ندارد.

تسهیلات بانکی خرید کامیون نو

بمانا در خصوص امکان استفاده از تسهیلات بانکی در اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای اظهار داشت: در حال حاضر تسهیلات بانکی برای خرید کامیون‌های تولید داخل وجود دارد اما کامیون‌های وارداتی خیر و تأمین مالی انها تابع شرایط واردکننده است؛ مثلاً برخی واردکنندگان به سازمان راهداری اعلام کرده‌اند که به مالکان کامیون‌های فرسوده در قبال خرید کامیون‌های دست دوم وارداتی، تسهیلات نیز پرداخت می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان راهداری درباره تسهیلات بانکی که به خرید محصولات خودروسازان داخلی با هدف نوسازی داده می‌شود، گفت: بر اساس قانون تسهیلات سازمان راهداری برای خرید کامیون‌های داخلی شامل ۵۰ درصد قیمت محصول، وام یارانه‌ای بلاعوض داده می‌شود ۳۰ درصد آن با تسهیلات ۱۸ درصد و ۲۰ درصد مابقی هم با آورده متقاضی تسویه می‌شود. اما حتماً باید یک دستگاه کامیون فرسوده، اسقاط شود؛ این طرح، همان طرح ریاست جمهوری است که فعلاً به دلیل توقف تولید داخل، اجرای آن متوقف شده است.

لینک منبع

قالب وردپرس