به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سیدعبدالله حسینیان هدف از این کار را اجرای کنترلهای هوشمند و سیستمی و نمایش پیغامهای متناسب و هشدارهای بموقع عملکردی به کارفرمایان برای ارسال سریعتر و مطلوبتر لیست حق بیمه دانست و افزود: پس از طراحی برنامه هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان و پیادهسازی آن در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی، از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱، سامانه قدیمی سمت (samt.tamin.ir) برای کارفرمایان غیرفعال شده و کلیه امور مربوط به لیستهای ارسالی حق بیمه کارفرمایان، صرفاً از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان انجام خواهد شد.
وی درباره مزایای سامانه جدید گفت: از دستاوردهای سامانه جدید میتوان به کنترلهای هوشمند و سیستمی درخصوص رسیدگی به مدت کارکرد، عناوین شغلی و ریزدستمزد، نفرات شاغل، میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه (براساس مصوبات شورای عالی کار و همچنین مصوبات دولت) و نمایش پیغامهای متناسب و هشدارهای بموقع عملکردی اشاره کرد که کارفرمایان را در ارسال سریعتر و مطلوبتر لیست حق بیمه یاری خواهد کرد و عملاً به طرز مؤثری از مشکلات آتی و اتلاف وقت و هزینه مخاطبان جلوگیری میکند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمیناجتماعی، افزود: “با توجه به آسیبشناسیها و برنامهریزیهای انجام شده درخصوص ضرورت ارائه و توسعه خدمات غیرحضوری به ذینفعان سازمان تأمیناجتماعی و حرکت به سمت بهبود شرایط موجود، علاوه بر پیادهسازی فرآیندهای جدید و انجام تغییرات و اصلاحات فرآیندی و فنی، انتقال از سامانههای قدیمی به سوی استفاده از تکنولوژیهای جدید در سال گذشته در دستور کار این مرکز قرار گرفت که امکانات و شرایط مطلوبتری را برای مخاطبان تأمیناجتماعی رقم میزند.
وی همچنین گفت: در ادامه اجرای طرحهای بزرگی نظیر طرح ۳۰۷۰ با هدف ارائه ۳۰ خدمت بهصورت غیرحضوری و کاهش حداقل ۷۰ میلیون بار مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی؛ رسیدگی به لیستهای ارسالی کارفرمایان در مهلت مقرر قانونی، با موضوع برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیستهای حق بیمه ارسالی کارفرمایان نیز در دستور کار مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامیناجتماعی قرار گرفت و این مرکز با مشارکت حوزههای تخصصی سازمان و همکاری شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین درخصوص اجرای این برنامه اقدام کرد.
بنابر اعلام سازمان تأمیناجتماعی، دسترسی به سامانه سمت samt.tamin.ir تنها برای کارفرمایان غیرفعال شده و بیمهشدگان خویشپرداز از جمله بیمهشدگان اختیاری، بیمهشدگان مشاغل آزاد و سایر بیمهشدگانی که تاکنون از این سامانه برای پرداخت حق بیمه خود استفاده میکردند، کماکان میتوانند از این سامانه برای واریز حق بیمه ماهانه خود استفاده کنند.
کارفرمایان درصورت داشتن سوال و ابهام و یا مواجهه با هر مسئلهای میتوانند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند.