جدیدترین گزارش اقتصادی شاپرک حاکی از آن است که ابزارهای پذیرش اینترنتی در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰ رشد منفی ۱۸.۷۹ درصدی را تجربه کردهاند. تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش منفی ۳۲.۵۱ درصدی همراه بوده است.
ابزارهای پذیرش اینترنتی در سراشیبی نزول/رشد منفی ۱۹ درصدی در اسفندماه ۱۴۰۰
بولتن شاپرک شماره 81 منتشر شد کد خبر: ۲۸۹۸۴۳ جدیدترین گزارش اقتصادی شاپرک حاکی از آن است که ابزارهای پذیرش اینترنتی در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰ رشد منفی ۱۸.۷۹ درصدی را تجربه کردهاند. تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش منفی ۳۲.۵۱ درصدی همراه بوده است. به گزارش پایگاه […]
![](https://bankdaripress.ir/wp-content/uploads/2022/04/140009111320140008111307140007111705concept-credit-card-payment-landing-page_52683-24923-1.png)
بولتن شاپرک شماره 81 منتشر شد
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بولتن اقتصادی شاپرک شماره 81 مربوط به اسفندماه 1400 منتشر شد.
بر اساس این گزارش، در اسفندماه ۱۴۰۰، بالغ بر ۳.۶۰۵ میلیون تراکنش با ارزش ۷.۴۴۰ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به بهمن ماه رشد ۱۱.۸۴درصدی در تعداد و ۱۶.۹۵درصدی در ارزش ریالی داشته است.
تراکنش های اسفند 1400 به نسبت ماه مشابه سال 1399 از نظر تعدادی 11/61درصد و از نظر ریالی 27/78درصد رشد داشته است.
رشد حقیقی ارزش تراکنش های شاپرکی
ارزش اسمی تراکنش های اسفند 1400 نسبت به ماه گذشته با رشد 16/95 درصدی همراه بوده و این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنش ها رشد 15/47 درصدی را تجربه نموده است.
عملكرد شبكه شاپرک در توزیع ابزار پذیرش
تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به بهمن ماه رشد منفی ۴.۵۳ درصدی داشته به نظر میرسد سبب این تغییر، کاهش منفی ۱.۴۵ درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است.
ابزارهای پذیرش اینترنتی در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۰ رشد منفی ۱۸.۷۹ درصدی را تجربهکردهاند.
تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش منفی ۳۲.۵۱ درصدی همراه بوده است.
رشد منفی ۱۸.۷۹ درصدی ابزارهای پذیرش اینترنتی در یک ماه، درحالی اتفاق افتاده که در گزارش اقتصادی بهمنماه شاهد رکورد بیسابقه منفی ۵۰.۱۱ بودهایم.
به عبارتی ابزارهای پذیرش اینترنتی در طول دو ماه رکورد تقریبا منفی ۶۸ درصدی را تجربهکردهاند و در یک سراشیبی نزولی قرار گرفتهاند.
کاهش تعداد درگاههای پرداخت به واسطه اجباری شدن اینماد را میتوان توجیه منطقی رشد منفی ابزارهای پذیرش اینترنتی دانست.
اثرات این اقدام علیرغم ادعاهای مطرح شده درباره استقبال کسبوکارها از اینماد کاملا مشهود است و شبکه پرداخت را تحت تاثیر قرار داده است.