چهارشنبه 5ام اردیبهشت 1403

آمادگی استفاده از سامانه ای برخط پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

نایب رئیس اتحادیه طلا،جواهر و سکه از آمادگی این اتحادیه برای استفاده از سامانه برخط پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خبر داد. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسعود یزدانی، درباره آخرین وضعیت تعامل اتحادیه طلا، جواهر و سکه با دولت و مجلس برای اصلاح اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعت طلا گفت: در […]

468 Views



نایب رئیس اتحادیه طلا،جواهر و سکه از آمادگی این اتحادیه برای استفاده از سامانه برخط پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسعود یزدانی، درباره آخرین وضعیت تعامل اتحادیه طلا، جواهر و سکه با دولت و مجلس برای اصلاح اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعت طلا گفت: در آخرین جلسه ای که در این زمینه با رییس مجلس داشتیم، مقرر شد طرفین دیدگاه های یکدیگر را در جلسه ای به بحث بگذارند؛ به همین دلیل نشستی در مشهد با حضور کارشناسان سازمان مالیاتی، مرکز پژوهش های مجلس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد تا اصل طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده نباشد و این نوع مالیات از اجرت گرفته شود.

وی افزود: استدلال اتحادیه طلا این است که به خاطر رکودی که در صنعت طلا حاکم شده، همانطور که در کشورهای فعال در زمینه صنعت طلا و جواهر، از اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده اخذ نمی شود، در ایران نیز این مالیات به اجرت هدایت شود.

وی توضیح داد: اکنون برخی کارگاه ها برای اینکه از عهده هزینه های خود برآیند، محصول را با اجرت یک درصدی تولید می کنند؛ برخی از واحدهای صنفی نیز به جای سود هفت درصدی، با سه درصد به مردم می فروشند و حتی بنکداران، سود خود را به نیم درصد کاهش داده اند؛ یعنی بخش تولید تا توزیع 5.5 درصد سود می گیرد در حالی که باید از مردم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بگیریم و به دولت بدهیم.

یزدانی گفت: برخلاف تصور مردم، این 9 درصد سهم دولت است و فعالان صنعت طلا، سالانه مالیات بر مشاغل خود را طبق قانون نیز می پردازند.

وی گفت: اگر مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا برداشته شود، در هر گرم حدود 40 تا 50 هزار تومان به نفع مصرف کننده است.

وی درباره موافقت سازمان مالیاتی با این کار به شرط اینکه خرید و فروش طلا تحت سامانه ای منسجم شود، گفت: این موضوع در جلسه مشهد مطرح شد و اتحادیه طلا نیز آن را پذیرفت و حتی اعلام کرد حاضر است سهم 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده از اجرت مصنوع طلا به صورت برخط به حساب دولت واریز شود.

یزدانی تاکید کرد: این مشکل خود سازمان امور مالیاتی و دستگاه های ذیربط است که نمی تواند این سامانه را ایجاد کند.

وی درباره زمان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گفت: این موضوع را باید از مجلس پیگیری کرد زیرا در شرایطی که قرار بود حداکثر در مدت یک ماه پس از توافق سازمان مالیاتی و صنف طلا لایحه به صحن مجلس بیاید، با گذشت 6 ماه هنوز نوبت بررسی آن نشده است.

 

 

منبع:ایرنا

لینک منبع

قالب وردپرس