جمعه 7ام اردیبهشت 1403

۲۲۷ پروژه وزارت نیرو تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان شامگاه سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان؛ اظهار داشت: در قالب طرح پویش «هر هفته الف – ب – ایران» تا پایان امسال ۲۲۷ طرح‌ با صرف اعتباری بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های آبرسانی، تصفیه خانه آب و فاضلاب و نیروگاه‌های […]

502 Views



به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان شامگاه سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان؛ اظهار داشت: در قالب طرح پویش «هر هفته الف – ب – ایران» تا پایان امسال ۲۲۷ طرح‌ با صرف اعتباری بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های آبرسانی، تصفیه خانه آب و فاضلاب و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه از زمان آغاز طرح پویش «هر هفته الف – ب – ایران» تاکنون ۲۱ پروژه در کشور کلنگ‌زنی شده است، افزود: شروع عملیات اجرایی ۴۶ هزار میلیارد تومان پروژه در نیمه دوم امسال نیز در کشور برنامه‌ریزی شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ۶۹ طرح با شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این مدت به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، آبرسانی شهری و روستایی، نیروگاه‌های تجدید پذیر، حرارتی، خطوط انتقال و پست های برق از جمله طرح های افتتاح شده در این مدت هستند.

اردکانیان یادآور شد: همچنین از زمان اجرای این طرح تاکنون ۲۱ پروژه با دو هزار میلیارد تومان اعتبار در مناطق مختلف کشور کلنگ‌زنی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تخصیص آب به کردستان اشاره کرد و بیان کرد: در دو سال اخیر اقدامات زیادی در راستای آبی کردن اراضی کشاورزی این استان انجام شده و در این مدت میزان تخصیص منابع آب سدها به اراضی کشاورزی رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.

وزیر نیرو گفت: با رعایت مقررات، ضوابط، حقوق سایر بخش‌ها، استان‌ها و به اتکای مطالعات چند باره، تخصیص آب برای اراضی کشاورزی استان کردستان به ۹۶ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نامناسب بودن کیفیت آب شرب سنندج نیز اظهار داشت: موضوع تغییر کیفیت آب شرب مناطقی که از آب سطحی استفاده می‌کنند رویه‌ای متعارف است.

وی افزود: در اکثر سدها در دو نوبت در سال که تغییرات دمایی ایجاد می‌شود شاهد تغییر کیفیت آب هستیم و با توجه به وجود پدیده لایه‌بندی در آب، تغییر دما باعث تغییر دانسیته آب می‌شود و آب از لایه‌های پایینی به بالایی حرکت می‌کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه اکثر سدهای طراحی شده در کشور برای مصرف کشاورزی بوده است، ادامه داد: برای رفع این مشکل پیش آمده در دنیا تغذیه‌گرایی به سد را کاهش می‌دهند و از سوی دیگر اوزون زنی و استفاده از کربن فعال می تواند تا حدود بسیاری در بالا بردن کیفیت آب شرب تاثیرگذار باشد.

اردکانیان با بیان اینکه ارتقای تصفیه خانه سنندج نیز از دیگر برنامه‌های کوتاه مدت برای بهبود وضعیت کیفیت آب شرب سنندج است، یادآور شد: طرح میان مدتی هم تهیه شده که سه تا چهار سال زمان برای اجرای آن نیاز است.

لینک منبع

قالب وردپرس