سه شنبه 4ام اردیبهشت 1403

کاهش ۴ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی به دلیل فرسایش خاک

به گزارش خبرنگار مهر، گرولد بودکر نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک گفت: فائو آماده کمک به ایران در زمینه مدیریت پایدار منابع خاک است. وی افزود: این سازمان از کشورهای عضو می خواهد سیاست هایی را اتخاذ کند که ترغیب کننده طیف گسترده […]

593 Views



به گزارش خبرنگار مهر، گرولد بودکر نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک گفت: فائو آماده کمک به ایران در زمینه مدیریت پایدار منابع خاک است.

وی افزود: این سازمان از کشورهای عضو می خواهد سیاست هایی را اتخاذ کند که ترغیب کننده طیف گسترده دست اندرکاران برای به کارگیری رویکردهای زراعی مبتنی بر مدیریت پایدار خاک باشند.

وی اضافه کرد: رویکردهایی مانند بوم شناسی کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، کشاورزی ارگانیک، بی خاک ورزی، دارکش ورزی از جمله رویکردهای مورد تأکید فائو برای ترویج بین ذینفعان و دست اندرکاران عرصه کشاورزی است.

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه خاک یک منبع متناهی است، گفت: به این معنی که اگر این محصول از بین برود، بازیابی آن در مدت عمر انسان امکان ناپذیر است.

وی اظهار داشت: فرسایش خاک در بسیاری از نقاط جهان بزرگترین تهدید موجود برای سلامت خاک و خدمات اکوسیستمی آن بود.

نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران ادامه داد: فرسایش خاک موجب حذف سطح حاصلخیز خاک و کاهش فضای مناسب برای ریشه زایی گیاهان در خاک می شود. حوالی و سیری که تأثیرات منفی بررشد و عملکرد محصولات کشاورزی دارد.

وی افزود: تخمین زده می شود فرسایش خاک هر ساله موجب کاهش ۴ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی در جهان می شود.

وی گفت: فرسایش خاک موجب آلودگی آبراهه ها و انتشار کربن ذخیره شده در خاک در جو زمین می شود.

نماینده فائو در ایران گفت: گرامیداشت روز جهانی خاک فرصتی را مهیا می کند تا نقش و ارزش خاک را به خاطر ظرفیت تولیدی اش و تأثیر آن در امنیت غذایی و حفظ خدمات کلیدی اکوسیستمی مورد توجه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: همانگونه که در شعار امسال جهانی خاک مورد اشاره قرار گرفته ما باید سخت تلاش کنیم که فرسایش خاک را متوقف کنیم. برای  اینکه بتوانیم آینده را حفظ کنیم.

لینک منبع

قالب وردپرس