چهارشنبه 5ام اردیبهشت 1403

هوشمندی تزارها در قبضه بازار گاز اروپا / آمریکایی‌ها ناکام ماندند

به گزارش خبرنگار مهر، میزان وابستگی قاره اروپا به گاز امری بدیهی و قطعی است؛ هر چند قطر و آمریکا با صادرات گاز مایع بخواهند به جنگ با تزارها رفته تا سهم بیشتری در سبد گازی قاره سبز را از آن خود کنند، اما به هر حال روس‌ها برنده نهایی گزینه‌های روی میز برای گازرسانی […]

532 Views



به گزارش خبرنگار مهر، میزان وابستگی قاره اروپا به گاز امری بدیهی و قطعی است؛ هر چند قطر و آمریکا با صادرات گاز مایع بخواهند به جنگ با تزارها رفته تا سهم بیشتری در سبد گازی قاره سبز را از آن خود کنند، اما به هر حال روس‌ها برنده نهایی گزینه‌های روی میز برای گازرسانی به اروپا هستند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده نیاز گازی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۵ میلادی، بیش از ۱۱۳ میلیارد مترمکعب است و بخشی از آن را آمریکا و قطر می‌توانند تأمین کنند که البته روسیه، گزینه مناسب‌تری است.

اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه‌ای در حوزه گازی وضع کرده است؛ به نحوی که در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی، شاهد کاهش مصرف گاز در اروپا بودیم؛ این در حالی است که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی، مجدد روند مصرف گاز در اروپا رو به فزونی گذاشت که علت آن را می‌توان کاهش دمای قابل توجه در فصل زمستان این قاره سبز دانست؛ البته بهبود شرایط اقتصادی نیز در این افزایش مصرف بی تأثیر نبوده است.

حدود ۱۰ سال پیش ۴۰ درصد مصرف اتحادیه اروپا از داخل این اتحادیه تأمین می‌شد، اما در حال حاضر این سهم تأمین انرژی داخلی، رو به کاهش است؛ به نحوی که با بسته شدن مخزن گازی در هلند، سهم تولید گاز داخلی اتحادیه اروپا به حدود ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و به این ترتیب، میزان واردات ۶۰ درصدی گاز اتحادیه اروپا از خارج از این اتحادیه به ۸۰ درصد افزایش خواهد داشت.

اروپا می‌تواند بخشی از نیاز خود به گاز را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر یا واردات تک مرتبه‌ای گاز مایع برطرف کند، اما نکته مهم در این روش تأمین گاز، عدم پایداری و متناوب بودن جریان انرژی‌های تجدیدپذیر، گران بودن مححموله های وارداتی گاز مایع، صنعتی بودن این قاره و … است.

هرچند آمریکا با تحریم این خط لوله تلاش داشت روسیه را تحت فشار بگذارد، اما اروپایی‌ها به ویژه آلمان، با ایجاد فشار مانع این کار شدند.

نمایندگان کنگره آمریکا در تدارک اعمال تحریم علیه شرکت‌هایی هستند که در پروژه انتقال گاز «نورداستریم ۲» روسیه مشارکت می‌کنند. این خبر را ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان اعلام کرد. این مقام آمریکایی گفته است که اعمال این تحریم در آمریکا فرا حزبی خواهد بود. به گفته گرنل، هدف آمریکا از اعمال این تحریم‌ها جلوگیری از بهره برداری از این خط لوله انتقال گاز از روسیه است.

مؤسسه مشاوره انرژی وود مکنزی به تازگی اعلام کرد در حالی که آمریکا از هیچ کوششی برای توقف پروژه نورد استریم -۲ دریغ نمی‌کند، تکمیل این خط لوله که گاز روسیه را از زیر دریا به آلمان منتقل می‌کند، قیمت تمام شده گاز برای مصرف‌کنندگان اروپایی را کاهش می‌دهد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با آغاز ارسال گاز طبیعی روسیه از طریق این خط لوله ۱۲۰۰ کیلومتری از دریای بالتیک به آلمان، قیمت این سوخت در اروپا تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. به این ترتیب که با ناتمام ماندن پروژه نورد استریم -۲، قیمت شاخص گاز تی‌تی‌اف (TTF) اروپا در سال آینده میلادی حدود ۴ دلار برای هر یک میلیون واحد بی‌تی‌یو (mmBtu) خواهد بود، این در حالی است که با تکمیل این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۱، میانگین قیمت گاز اروپا در سال آینده حدود سه دلار خواهد بود.

نکته حائز اهمیت در این میان صادرات از طریق خط لوله است، مقوله‌ای که متأسفانه در وزارت نفت دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه ای به آن نشد. از سویی دیگر به گفته کارشناسان از آنجایی که روسیه با هوشمندی تمام سرمایه گذاران بزرگی را در احداث این خط لوله به کار گرفته است، به نظرمی رسد این اعمال فشار بر روسیه که اروپایی‌ها را نیز در بر می‌گیرد، ثمره چندان نداشته باشد.

لینک منبع

قالب وردپرس