جمعه 7ام اردیبهشت 1403

مشکل سازندگان داخلی صنعت نفت با آئین‌نامه‌های اجرایی

سیروس تالاری، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از دستاوردهای دهه اخیر فعالیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت در دوران تحریم را ایجاد شرکت های دانش بنیان ها دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت های ما تبدیل به شرکت های دانش بنیان شده اند […]

443 Views



سیروس تالاری، رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از دستاوردهای دهه اخیر فعالیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت در دوران تحریم را ایجاد شرکت های دانش بنیان ها دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت های ما تبدیل به شرکت های دانش بنیان شده اند به این معنا که از مرحله طراحی تکنولوژی تا ساخت توسط شرکت های داخلی دانش بنیان انجام می‌شود.

وی افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان ما در حال افزایش است و از تعداد ۹۰ شرکت در گذشته اکنون به ۱۵۰ شرکت دانش بنیان رسیده است. متقاضیان بسیاری هم در حال دریافت مجوز هستند.

تالاری با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان توانستند در دوران تحریم ظرفیت تکنولوژی و ساخت را توسعه دهند، اظهار داشت: در حال حاضر می توانیم ۷۰ درصد نیاز صنعت نفت به تجهیزات را توسط بخش داخلی تامین کنیم. ۲۰ درصد باقی مانده را با استفاده از مهندسی معکوس می سازیم و ۱۰ درصد نهایی را به دلایلی ورود نکردیم چون محدودیت هایی داشتیم و وارد می کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه در بخش بانکی، مالی، مقررات صادرات و واردات، گمرک، قراردادهای پیمانی با کارفرما و .. مشکلاتی داریم، ادامه داد: به طور مثال در بخش بانکی، بانک ها تضامین اعتباری لازم را به تولیدکنندگان نمی دهند.

وی با تاکید بر اینکه در بخش تولید و نگهداری مشکل قانونی نداریم، تصریح کرد: عمده مشکل ما با آیین نامه های اجرایی وزارتخانه های مختلف از جمله نفت، صمت و بانک مرکزی است. لازم است که این آیین نامه ها مورد بازنگری قرار گرفته و با قانون تطبیق داده شود.

این فعال صنعت نفت گفت: در صورتی که اعتقاد حقیقی به توانمندی داخلی و پشتیبانی واقعی از سازندگان وجود داشته باشد و ایمان به استفاده از ساخت داخل تبدیل به یک فرهنگ تبدیل شود، می توان بخش بیشتری از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت کشور را توسط بخش داخلی تولید کرد.

لینک منبع

قالب وردپرس