چهارشنبه 5ام اردیبهشت 1403

مبدلهای انرژی خورشیدی در کشور تولید شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر امروز در نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه صنعت برق، وضیعت انرژی های تجدیدپذیر در کشور را مطلوب توصیف کرد و گفت: انرژی های تجدیدپذیر طی سالهای گذشته به طور میانگین سالانه بیش از ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده اند که از تلاش دولت […]

399 Views



به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر امروز در نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه صنعت برق، وضیعت انرژی های تجدیدپذیر در کشور را مطلوب توصیف کرد و گفت: انرژی های تجدیدپذیر طی سالهای گذشته به طور میانگین سالانه بیش از ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده اند که از تلاش دولت برای توسعه این نوع انرژی ها حکایت دارد. البته  قیمت فروش تکلیفی برق پائین است. همین موضوع سرمایه گذاری در صنعت برق را با چالش روبرو می کند؛ اگر این مشکل برطرف شود شاهد افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر نیز هستیم.

وی افزود: افزایش ۳۰ درصدی نرخ نیروگاه های تجدیدپذیر می تواند جذابیت مناسبی را برای ورود سرمایه گذاران ایجاد کند که با ابلاغ چنین موضوعی از سوی وزیر نیرو شاهد استقبال بخش خصوصی در این حوزه بودیم.

صادق زاده از تولید مبدل های انرژی خورشیدی در کشور خبر داد و گفت: پله آخر توسعه فناوری نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران را می توان مبدل های انرژی خورشیدی دانست که قبلاً در کشور تولید نمی شد اما اکنون فرآیند تولید آن در تهران و مشهد کلید خورده است.

این مقام مسئول افزود: اگر سرمایه گذاران در بخش انرژی های تجدیدپذیر از توانمندی های بخش داخلی استفاده کنند، دولت در چنین حالتی تا سقف ۳۰ درصد افزایش نرخ خرید برق را از آنان حمایت می کند. این در حالی است که ظرفیت کنونی انرژی های تجدیدپذیر در کشور ۸۴۱ مگاوات است و به غیر از ۱۵۰ مگاوات نخست که به طور مستقیم از بخش سرمایه گذاری خارجی تأمین شد، سایر ظرفیت ها با استفاده از نقدینگی موجود در کشور تامین سرمایه شده است.

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه در ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو ملزم شده است تا پایان اجرای این برنامه ۵۰ درصد ظرفیت تولید برق کشور را با ظرفیت حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات از برق تجدیدپذیر تأمین کند، ادامه داد: البته در ماده ۳۹ این قانون که مقدم بر ماده ۵۰ است مطرح شده است که قیمت حامل های انرژی باید اصلاح شود در حالی که چنین رخدادی تاکنون اجرایی نشده و نباید انتظار داشت که این هدف افزایش ظرفیت تأمین برق از محل نیروگاه های تجدیدپذیر تأمین شود.

لایحه راه اندازی نیروگاههای تولید برق از پسماند در مجلس

وی افزود: پیشنهاد وزارت نیرو برای راه اندازی نیروگاه های تولید برق از پسماند به تصویب هیات وزیران رسیده و لایحه آن به مجلس ارائه شده و در دست بررسی برای رفتن به صحن علنی  مجلس است .

وی توضیح داد: در این لایحه تولید برق از پسماند در کلان شهرها و شهرهای ساحلی که بیشترین مشکل را با پسماندهای تولیدی دارند پیشنهاد شده است و منابع مالی آن نیز برای اجرای این طرح پیش بینی شده و انتظار می رود پس از ابلاغ آن حرکت جدی در زمینه تولید برق از محل پسماندها آغاز شود.

صادق زاده قیمت خرید برق از این نیروگاه ها را ۹۰۰ تومان بر کیلووات اعلام و تصریح کرد: زمانی که قانون ابلاغ شد نرخ مصوبه به شورای اقتصاد ارائه شده و امکان دارد به ۱۵۰۰ تومان نیز افزایش یابد. این در حالی است که حدود ۶ نیروگاه زباله سوز با ظرفیت ۱۱ مگاوات در حال بهره برداری است که البته در کشور پتانسیلی برای ایجاد ظرفیت نیروگاهی به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات در کشور وجود دارد و لایحه ای که در حال بررسی است ۴۰۰ مگاوات از ۸۰۰ مگاوات را تامین می کند. البته نمی توان این راهکار را تنها راه مقابله با تولید پسماند در شهرها عنوان کرد اما به هر حال فرصتی را برای چنین اقدامی فراهم می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده تجهیزات مورد نیاز نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور ساخته می شود، ادامه داد: طی سه سال نخست فعالیت این حوزه اغلب تجهیزات وارداتی بودند اما اکنون تمام فناوری های مورد نیاز این صنعت در داخل ساخته می شود به طوری که حتی برای تولید یک تجهیز، سه تا چهار تولیدکننده وجود دارد.

صادق زاده با اشاره به تجهیز نیروگاه های خورشیدی در پشت بام های مردم نیز گفت: این اقدام دو سال تجربه را پشت سر می گذارد که در مجموع موفق به احداث این نیروگاه های کوچک با ظرفیت ۳۵۰۰ کیلووات درپشت بام ها شده ایم.

وی با بیان این‌که ظرفیت نصب نیروگاه‌های پشت‌بامی از پنج کیلووات به سقف ۱۰ کیلووات افزایش یافته است، ادامه داد: کسی که ۱۰ کیلووات نیروگاه تاسیس می‌کند ماهیانه دو میلیون و ۵۰۰ مگاوات درآمد خواهد داشت و میزان سرمایه‌ مورد نیاز آن ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است که پیش بینی می‌شود به ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان ساتبا با تاکید بر این‌که ایران استعداد خوبی برای تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی دارد، گفت: کم‌استعدادترین منطقه کشور از نظر تابش خورشید که سواحل خزر است دو برابر آلمان ظرفیت دارد.

صادق‌زاده با بیان این‌که ساتبا نمی‌تواند در سرمایه‌ گذاری مشارکت داشته باشد، گفت: در این راستا بانک‌های خصوصی و سازمان‌هایی مانند بسیج مهندسین که تصمیم دارند بیش از ۱۰۰ مگاوات را تامین مالی کنند یا کمیته امداد که تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نیروگاه را تامین مالی کرده، حمایت می‌کند.

لینک منبع

قالب وردپرس