سه شنبه 4ام اردیبهشت 1403

تأکید بر رفع دلایل عدم اعتماد بین کشورهای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سفرای کشورهای اسلامی عصر امروز سه شنبه ۶ آذر ماه برگزار شد. حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به اینکه امروزه باید تلاش شود تا مشکلات دنیای اسلام کاهش یابد، گفت: بنابراین انتظار داریم با رویکرد مجلس […]

472 Views



به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سفرای کشورهای اسلامی عصر امروز سه شنبه ۶ آذر ماه برگزار شد.

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به اینکه امروزه باید تلاش شود تا مشکلات دنیای اسلام کاهش یابد، گفت: بنابراین انتظار داریم با رویکرد مجلس شورای اسلامی به سمت نهادینه کردن گفتمان وحدت حرکت کنیم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه از هر ۱۰۰ گلوله ۹۹ گلوله بر سینه مسلمانان می نشیند، اظهار کرد: بنابراین می‌توان اذعان کرد دنیای اسلام به محل بحران‌های مختلفی تبدیل شده که ناشی از برادرکشی است، در واقع دچار سیاست تفرقه‌ای شده‌ایم که ریشه در خارج از حوزه اسلام دارد.

دچار سیاست تفرقه‌ای شده‌ایم که ریشه در خارج از حوزه اسلام دارد

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در تلاش است از طریق ظرفیت‌های پارلمانی زمینه‌های تفرقه را احصاء کند تا بتوان از این طریق به سمت تنش زدایی حرکت کنیم، افزود: بنابراین نشست نمایندگان قوه مقننه با سفرای کشورهای خارجی در این راستا محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قوه مقننه خط قرمزی برای تنش‌زدایی با کشورهای اسلامی نداریم و بر این اساس آمادگی کامل برای همکاری وجود دارد، تأکید کرد: در واقع می‌توان اذعان کرد برای مقابله با بحران‌هایی که قربانی آنها مسلمانان هستند؛ آمادگی همیشگی داریم و این امر بر اساس نص صریح قانون اساسی است.

فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه باید بر اساس مبانی مشترک دور یکدیگر جمع شویم نه اختلافات، گفت: بر این اساس مسلمان بودن؛ هم مرز بودن، جنبه تاریخی و غیره می‌تواند مولفه‌هایی برای دستیابی راحت‌تر برای توافقات قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر موافقتنامه‌های دو جانبه‌ای وجود دارد که در نوبت رسیدگی به مجالس متقابل است، می‌توانیم زمینه تبدیل آن به قانون را تسهیل کنیم.

ولی‌الله نانواکناری در ادامه با اشاره به اینکه امروز آمریکا و صهیونیست‌ها، یمن را تبدیل به مخروبه کرده‌اند، زیرا برخی کشورهای اسلامی از پیام الهی درس عملی نگرفته‌اند، گفت: در واقع وحدت مولفه‌ای است که نگاه قبیله‌ای ندارد و باید بر اساس آن صف نفوذ ناپذیری تشکیل دهیم.

نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید سران کشورهای اسلامی پاسخ دهند چرا نسبت به فاجعه یمن سکوت کرده‌اند و این در حالی است که اسرائیل در همه توطئه‌های منطقه نقش بارزی دارد.

ضرورت تأکید بر اشتراکات برای حل اختلافات در بین کشورهای اسلامی

همچنین علی نجفی خوشرودی با اشاره به اینکه نشست امروز با توجه به مقارن با هفته وحدت که بخشی از دیپلماسی پارلمانی ایران است می‌تواند به پیشبرد اهداف کشورهای اسلامی کمک کند و زمینه همکاری متقابل را تسهیل نماید، گفت: کشورهای اسلامی دارای ظرفیت‌های خوبی برای همکاری هستند اما در واقعیت این ظرفیت‌ها با یکدیگر منطبق نیست بنابراین باید بر اشتراکات تکیه کنیم و از اختلافات بپرهیزیم.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هم اکنون جهان دوران گذار را طی می‌کند و این مهم در حالی است که کشورهای اسلامی می‌توانند در مختصات نظم نوین جهانی موثر باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به اینکه امروزه یکجانبه‌گرایی در سطح بین‌الملل تلاش می‌کند به کشورهای اسلامی آسیب بزند که خروج آمریکا از برجام نمونه‌ای از آن محسوب می‌شود، گفت: این مهم در حالی است که ایران با چنین مسائلی احساس رفتار نمی‌کند بلکه با تدبیر و عقلانیت و بر اساس تعامل سازنده نسبت به تعاملات بین‌المللی رفتار می‌کند.

در ادامه ابوالفضل حسن بیکی با اشاره به اینکه بزرگترین مخزن انرژی جهان ۶۶ درصد مناطق ژئواستراتژیک، ۴ تنگه استراتژیک در اختیار کشورهای اسلامی قرار دارد، گفت: بنابراین می‌توان اذعان کرد انرژی که بزرگترین سلاح در شرایط کنونی محسوب می‌شود در اختیار مسلمانان است و می‌توان بر اساس منافع مسلمین از آن استفاده کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران اسلامی ۴۰ سال است که از سلطه آمریکا خارج شده و در ابعاد مختلف مانند دفاعی، پزشکی، اقتصادی، فرهنگی و غیره رشد یافته که برگرفته از عمل به قرآن کریم است، اظهار کرد:این مهم در حالی است که امروزه به فرمان رهبر انقلاب همه توان ایران در خدمت مسلمین قرار دارد لذا اگر مسلمانان در کنار همدیگر قرار گیرند می‌توانند قدرت برتر جهان باشند.

وی ادامه داد: باید یادآور شد ایران همواره با تروریسم و گروه تروریستی طالبان مقابله کرده و هزینه‌های زیادی داده است از این رو انتظار می‌رود مسئولان پاکستانی هر چه سریعتر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای، سربازان ایرانی را آزاد کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: آمریکا امروزه در کشورهای مختلف منطقه پایگاه نظامی دارد اما اگر دست از پا خطا کنند پایگاه‌هایشان نابود می‌شود.

محمد ابراهیم رضایی نیز با اشاره به اینکه امروزه دشمنان کشورهای مسلمان با رهبری واشنگتن درصدد اجرای راهبرد تأمین منافع اسرائیل در منطقه هستند، گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود ظلم مردم فلسطین ، تجاوز به کشور یمن و ظلم به مردم عراق در فرهنگ جهانی به امری عادی تبدیل شده است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود کشورهای مسلمان در راستای رشد و توسعه علمی گام‌های مشترکی بردارند و با ایجاد سازمان مشترک دستاوردهای علمی را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

امروزه شاهد جنگ درون تمدنی در جهان اسلام هستیم

همچنین مجتبی ذوالنوری با تأکید بر اینکه امروزه توجه به موضوع دشمن‌شناسی در جهان اسلام امری ضروری است، گفت: حمله به برج‌های دوقلوی آمریکا در حقیقت بهانه و وسیله‌ای برای نفوذ به جهان اسلام و شروع جنگ تمدن‌ها بود تا از این طریق افکار عمومی دنیا را علیه مسلمانان بیدار کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه نظریه جنگ تمدن‌ها ناکارآمد شد امروزه جنگ درون تمدنی در دستور کار دشمنان جهان اسلام قرار دارد و در واقع جنگ نیابتی با سلفی‌گری و افراطی‌گری رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خطر دشمن داخلی از خطر دشمن بیرونی در شرایط کنونی بیشتر است، افزود: به عنوان مثال ترامپ اعلام کرد نباید رژیم سعودی را در مواجهه با مرگ روزنامه‌نگار منتقد محکوم کنیم زیرا اگر رژیم سعودی را از دست بدهیم رژیم صهیونیستی را از دست می‌دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بنابراین امروزه اگر جهان اسلام موضع واحدی در مقابل نفوذی‌ها داشته باشد از بلایا و حوادث کاسته می‌شود.

ضرورت تشکیل کمیته اصلاح روابط بین کشورهای اسلامی

مصطفی کواکبیان در ادامه این نشست گفت: اگر امروزه شاهد جنایات داعش و القاعده در کشورهای منطقه هستیم و اگر اسرائیل از معامله قرن سخن می‌گوید و در این میان اگر آمریکا کشورهای اسلامی را علنا تهدید می‌کند همه به دلیل این است که به صورت راهبردی با هم متحد نیستیم و این در حالی است که باید یادآور شد کشورهای مسلمان دارای دین واحد، کتاب واحد، قبله واحد و پیامبر واحد هستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه پیشنهاداتی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی پیشنهاد می‌شود نشست با سفرای کشورهای اسلامی هر ۳ ماه یک بار برگزار شود؛ همچنین کمیته مشترکی شامل اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با کشورهای اسلامی برای اصلاح روابط بین کشورها تشکیل شود و همچنین گسترش روابط پارلمانی بین کمیسیون سیاست خارجی ایران با کمیسیون سیاست خارجی کشورهای اسلامی نیز در دستور کار قرار گیرد.

امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه را امت واحد تلقی کرد

در ادامه نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سفرای کشورهای اسلامی صلاح زواوی گفت: استعمارگران نقش پررنگی در تفرقه بین کشورهای مسلمان داشته‌اند و براین اساس امروزه در شرایطی قرار داریم که جنگ بین مسلمانان رخ می‌دهد.

سفیر فلسطین تصریح کرد: امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه را امت واحد تلقی کرد و به عنوان یک دوست برای دنیای اسلام و فلسطین فعالیت‌ کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر ۱۰ رئیس کشورهای موثر در جهان اسلام دور یک میز بنشینند می‌توان به وحدت دست یابیم زیرا رژیم صهیونیستی دشمن واحد دنیای اسلام است، افزود: این مهم در حالی است که اسرائیل رژیم باطل است و هر کسی این امر را عنوان نکند باید به ایمانش مشکوک بود.

زواوی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ائتلاف آمریکایی صهیونیستی به سمت ایجاد اسرائیل بزرگ پیش می‌رود، گفت: ترامپ یک ابزار ارزان صهیونیستی است و نظرات اسرائیل را اجرایی می‌کند؛ در واقع امروزه سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه اجرا نمی‌شود بلکه سیاست اسرائیل را آمریکا اجرا می‌کند.

سفیر فلسطین خاطر نشان کرد: ما با ملت ایران عهد بسته‌ایم تا وجب به وجب خاک فلسطین را آزاد کنیم زیرا ۱۰هزار شهید در فلسطین در این راه نثار شده‌اند.

قدردانی سفیر سوریه از اقدامات ایران برای ایجاد وحدت بین کشورهای اسلامی

همچنین عدنان محمود ضمن قدردانی از اقدامات دکتر لاریجانی برای ایجاد وحدت در بین کشورهای اسلامی و دفاع از حق و عدالت، گفت: امروزه نیازمند اتخاذ یک موضع مشترک در مواجهه با چالش‌های دنیای اسلام هستیم.

سفیر سوریه با اشاره به اینکه طرح تروریسم تکفیری و حامیانش در سوریه ساقط شده است، گفت: خوشبختانه با حمایت ایران و کشورهای همپیمان تروریست‌ها شکست خوردند و توانستیم سرزمین‌هایمان را باز پس بگیریم بنابراین به دنبال گفتمان سوری – سوری برای آرامش در عرصه سیاسی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران ملت این کشور را هدف قرار داده و این امر خلاف میثاق سازمان ملل و تعهدات توافقنامه‌ هسته‌ای است، گفت: ترامپ درصدد غارت اموال ملت‌های منطقه است و می‌خواهد در کشورهای اسلامی هیمنه داشته باشد.

سفیر سوریه با اشاره به اینکه ایران تحت هدایت رهبر معظم انقلاب در راستای خیر و برکت امت قدم برمی‌دارد، خاطر نشان کرد: از جمهوری اسلامی ایران قدردانی می‌شود که در تمامی مراحل وحدت اسلامی را یک هدف اصلی قرار داده و تمامی اشکال تحریک کشورهای اسلامی را خنثی می‌کند.

نبود وحدت میان مسلمانان سبب بحران در کشورهای اسلامی شده است

رفعت مسعود در ادامه با اشاره به اینکه امروزه باید مشخص شود چرا کشورهای اسلامی دچار بحران شده‌اند، گفت: در واقع پاسخ این سوال صرفا نبود وحدت بین مسلمانان است که نکته مهم و قابل تأملی است؛ به عبارتی کشورهای مسلمان نتوانستند کنار هم جمع شوند و در مورد حقوق همدیگر صحبت کنند.

سفیر پاکستان خاطر نشان کرد: امروز سازمان کشورهای اسلامی وجود دارد که مجموعه‌ای با اهمیت است اما برای تأثیرگذاری باید اقدامات زیادی انجام دهد.

همچنین نعمت‌الله امام‌زاده با اشاره به اینکه تاجیکستان در سیاست خارجی خود بر اساس اصل تفاهم با کشورهای اسلامی رفتار می‌کند و در واقع افراطی‌گری و تروریسم را نمی‌پذیرد، گفت: به عبارتی سیاست دوگانه منتخبی در دستور کار قرار ندارد و تلاش می‌شود با همدلی و همبستگی با کشورهای منطقه رفتار کنیم.

سفیر تاجیکستان تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید همکاری‌های علمی بین کشورهای اسلامی توسعه یابد تا زمینه فعالیت در عرصه‌های دیگر نیز فراهم شود.

نصیر احمد نور نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در بحران‌های به وجود آمده بین کشورهای اسلامی نباید از عوامل تأثیرگذار داخلی چشم‌پوشی کرد، گفت: به عبارتی شاهد کشتار مسلمین با اموال و به دست مسلمانان هستیم که این امر سبب شده بیانگان نیز در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کنند.

سفیر افغانستان با اشاره به اینکه حوادث ۱۱ سپتامبر سبب فعالیت گروه‌های آدمکش از کشورهای منطقه در افغانستان شد که این موضوع با چراغ سبز سازمان‌های اطلاعاتی رخ داد، تصریح کرد: متأسفانه بر این اساس امروزه تروریست بین‌الملل در افغانستان لانه کرده است.

احمد نور اعتقاد دارد ظرفیت‌های بسیاری بین کشورهای اسلامی برای همکاری وجود دارد و برای دستیابی به این مهم نیاز به باور یکدیگر است.

حسن محمد عباس در ادامه این نشست با اشاره به اینکه لبنان بر اساس حمایت از پیشرفت تکنولوژی در منطقه از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند، گفت: در واقع باید اذعان کرد این مهم در راستای پیشرفت ایران محسوب می‌شود؛ باید از عقب‌نشینی آمریکا از این توافق و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر ایران ابراز تأسف کرد.

سفیر لبنان با اشاره به اینکه لبنان از مسئله فلسطین حمایت می‌کند تا شاهد استقلال سیاسی در این کشور باشیم، تصریح کرد: باید یادآور شد ریشه بسیاری از مشکلات کشورهای اسلامی داخلی است و این امر سبب تندروی‌های خشونت‌بار و فعالیت‌های تروریسم شده است.

مواضع ایران در برابر فلسطین عادلانه است

همچنین سفیر موریتانی با اشاره به اینکه مواضع ایران در برابر فلسطین عادلانه است و باید اذعان کرد جمهوری اسلامی در برابر معامله قرن ایستاده است، گفت: اقدامات آمریکا علیه ایران را محکوم کرده و با ایران اعلام همبستگی می‌کنیم.

در ادامه سفیر کویت با اشاره به اینکه نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سفرای کشورهای اسلامی راه درستی را در نظر گرفته و باید ادامه یابد، گفت: روابط کویت با ایران ریشه‌دار و قدیمی است؛ اعتقاد داریم استقرار و ثبات در ایران همچون کشورهای دیگر موجب ثبات منطقه خواهد شد.

سفیر کویت همچنین از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرد و گفت: امیدواریم سختی‌های کنونی برای ایران برطرف شود.

باید دلایل عدم اعتماد بین کشورهای اسلامی را برطرف کنیم

در پایان رضا هاکان تکین با تأکید بر اینکه درک متقابل با جلسات رودرو حاصل می‌شود که نشست کنونی در این راستا برگزار شده است، گفت: باید اذعان کرد اتحاد بین کشورهای اسلامی وجود ندارد و در این میان عدم اعتماد نیز وجود دارد.

سفیر ترکیه خاطر نشان کرد: نباید صرفا دلایل مشکلات کنونی کشورهای اسلامی را به خارج از منطقه ربط دهیم از این رو ابتدا باید به برطرف کردن مسائل داخلی بپردازیم.

لینک منبع

قالب وردپرس