پنج شنبه 6ام اردیبهشت 1403

بورس انرژی آزمون اروپایی ها یا بخش خصوصی؟

در حال حاضر دولت ایران برای عبور از تهدیدها و تحریم های آمریکا به دنبال راه اندازی بورس انرژی است که روزانه 1 میلیون بشکه نفت از سوی بخش خصوصی معامله خواهد شد. – کارشناسان معتقدند در حال حاضر بخش خصوصی ایران توانمندی چندانی برای صادرات و فرآوری ندارد از طرف دیگر موفقیت بورس انرژی […]

743 Views


در حال حاضر دولت ایران برای عبور از تهدیدها و تحریم های آمریکا به دنبال راه اندازی بورس انرژی است که روزانه 1 میلیون بشکه نفت از سوی بخش خصوصی معامله خواهد شد.

– کارشناسان معتقدند در حال حاضر بخش خصوصی ایران توانمندی چندانی برای صادرات و فرآوری ندارد از طرف دیگر موفقیت بورس انرژی وابسته به سویفت اروپایی برای مبادلات مالی دارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزای موج، در حال حاضر میزان بعد از تحریم ها دولت به فکر این بود که بخش خصوصی از ارتباطات خود برای فروش نفت استفاده کند و راه اندازی بورس انرژی بر همین مبنا انجام شده است.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قرار نیست این نفت برای فرآوری به بخش خصوصی عرضه شود، گفت: در حال حاضر بخش خصوصی هم همچنان با مشکلات تحریمی مواجه است و اگر مبادلات مالی وجود نداشته باشد فرقی نمی کند صادرات نفت از طریق بخش خصوصی یا از طریق دولت انجام شود.

حمید رضا صالحی با تاکید بر اینکه دولت باید یک سال پیش فرایند واگذاری برخی فعالیت های خود را به بخش خصوصی شروع می کرد، گفت: در گام نخست دولت باید بین بخش خصوصی واقعی با آن هایی که مانند بابک زنجانی به اسم بخش خصوصی می آیند و به کشور لطمه وارد می کنند تفاوت قائل شود.

همچنین بخش خصوصی از طریق تشکل های شناسنامه دار با راه اندازی کنسرسیوم ها به این موضوع کمک کنند.

در واقع تعیین اهلیت برای کنسرسیوم ها از طریق تشکل ها مهم است و دولت نیز برای موفقیت بخش خصوصی باید به آن ها اعتماد کند.

او با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید مشکلات موجود را درک کند اظهار کرد: ممکن است در برخی موارد امکان واردات ارز وجود نداشته باشد و باید از این منابع برای کسب و کارهایی در خارج کشور استفاده کرد، برای نمونه اگر ایران چند پالایشگاه یا پتروشیمی در خارج از کشور داشت امروز شاید شرایط الان را نداشتیم و راحتتر می توانستیم امروز برای آن شرکت ها نفت صادر کنیم.

یکی دیگر از مشکلات این است که تاکنون قیمت واقعی نفت بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین نشده و سال 90 نیز که بورس انرژی در کیش فعالیت موقتی داشت در آن زمان نیز قیمت از سوی وزارت نفت دستوری تعیین می شد.

صالحی با بیان اینکه دولت باید تعیین کند قیمت نفت بر مبنای چه ارزی و با چه نرخی تعیین می شود گفت: دولت باید مشخص کند نفت اگر با قیمت ریال عرضه شود با چه نرخ تسعیر ارزی تعیین شود و یا اگر بر مبنای دلار تعیین می شود با چه نرخی؟ از طرف دیگر نباید فضای رانت ایجاد شود، زیرا امروز چند نرخی بودن ارز کسب و کارها را تحت تاثیر قرارداده است و این مسئله ممکن است دامن بورس نفت را بگیرد.

در واقع این ارز چند نرخی آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرده و مشکل جدی است که نباید نادیده گرفته شود.

او درباره موانع گفت: شاید دولت ابتدا باید مسائل و
کلید واژه ها: دولت – انرژی – بورس – مشکلات – قیمت – امروز – ایران – تحریم – اروپایی – خبرنگار – صادرات – کشور – موفقیت – بابک زنجانی – صالحی – صادرات نفت – پالایشگاه – هایی – پتروشیمی – ارتباطات – شناسنامه – مالی – خبرگزاری – قیمت نفت – فروش نفت – واردات – زنجانی – آمریکا – وزارت – تفاوت

لینک منبع

قالب وردپرس