سه شنبه 4ام اردیبهشت 1403

بودجه خدمات بازآفرینی محلات هدف اصفهان هنوز واریز نشده است

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: سال گذشته برنامه ای برای بازآفرینی محلات هدف در استان اصفهان ابلاغ و درباره احداث خدمات زیربنایی و روبنایی 53 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اصفهان در نظر گرفته شد . – ” معاون مسکن و بازآفرینی شهری […]

1301 Views


معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: سال گذشته برنامه ای برای بازآفرینی محلات هدف در استان اصفهان ابلاغ و درباره احداث خدمات زیربنایی و روبنایی 53 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اصفهان در نظر گرفته شد .

– ” معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: سال گذشته برنامه ای برای بازآفرینی محلات هدف در استان اصفهان ابلاغ و درباره احداث خدمات زیربنایی و روبنایی 53 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اصفهان در نظر گرفته شد اما این مبلغ هنوز به حساب استان واریز نشده است.

ایمان طاهر در گفت وگو با خبرنگار ایمنا”، اظهار کرد: در سفر اخیر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به اصفهان، تمام اختیارات شرکت بازآفرینی شهری به هیئت اجرایی این استان تفویض شد بنابراین هیئت اجرایی از این پس می تواند برای بودجه تخصیص یافته به استان اصفهان، تصمیم گیری کند.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل هیئت اجرایی بازآفرینی محله های هدف شهری، اجرای برنامه بازآفرینی محله های هدف، کاهش بروکراسی اداری و تسریع در اجرای برنامه های توانمندسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی است، یادآور شد: این هیئت متشکل از معاون عمرانی استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی و شهردار اصفهان است، که با توجه به اولویت های موجود تصمیم می گیرد بودجه بازآفرینی شهری را کجا و چگونه هزینه کند.

طاهر با اعلام اینکه مدیرکل راه و شهرسازی در این هیئت اجرایی نماینده وزارت راه و شهرسازی است، گفت: همچنین معاون عمران استاندار در این هیئت، نماینده استاندار و دستگاه های خدمات رسان است که وظیفه دارد دستگاه های خدمات رسان را ملزم به انجام وظایف خود در بافت فرسوده کند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت : در محلات هدف بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده و آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری که در خردادماه سال 1397 ابلاغ شد، وظیفه هر دستگاه برای بازآفرینی محلات هدف مشخص شده است، هرچند سیاست گذاری انجام بازآفرینی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است اما هر دستگاهی باید وظیفه خود را انجام دهد.

طاهر افزود: بر این اساس دستگاه های دولتی و خدمات رسان موظف شده اند 30 درصد بودجه هایشان را در محلات هدف باز آفرینی هزینه کنند، بازآفرینی شهری باید به صورت گروهی انجام شود و صرفا وظیفه شهرداری یا وزارت راه و شهرسازی یا استانداری نیست و به حمایت همه دستگاه های خدمات رسان نیاز دارد.

135 محله هدف در اصفهان شناسایی شده است وی اضافه کرد: قرار است هیئت اجرایی یک کمیته در زیر گروه خود تشکیل دهد و این کمیته مدیر پروژه ای دارد که به صورت اجرایی برای انجام بازآفرینی شهری اقدام می کند، این هیئت اجرایی می تواند تشکیلاتی را ایجاد کند که صرفا به بافت فرسوده بپردازد.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: برای بازآفرینی محلات هدف در استان اصفهان سال گذشته از طرف وزارت خانه راه و شهرسازی برنامه ای ابلاغ شد که در چند ردیف بودجه برای استان اصفهان تخصیص داده شده بود، درباره احداث خدمات زیر بنایی و روبنایی 53 میلیارد تومان بودجه از صندوق توسعه ملی برای استان اصفهان در نظر گرفته شد که این مبلغ هنوز به حساب این استان واریز نشده است.

طاهر افزود: تا کنون 135 محله هدف شناسایی کرده ایم هرچند محلات بافت فرسوده اصفهان بیشتر از این است اما این تعداد در برنامه پنجم و ششم توسعه برای باز آفرینی شناسایی شده است.

همچنین سهمیه احداث مسکن در برنامه پنجم و ششم توسعه برای استان اصفهان پنج هزار و 500 واحد اختصاص داده شده که در محلات بافت فرسوده نوسازی و بتواند از تسهیلات بافت فرسوده استفاده کند.

افزایش وام بافت فرسوده به 70 میلیون تومان معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه قرار بود تسهیلات بافت فرسوده برای هر واحد 50 میلیون تومان با سود 9 درصد باشد، گفت : معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفرهای خود به این استان قولی مبنی بر افزایش این وام به 70 میلیون تومان دادند تا بتوان بخشی از تورم ناشی از افزایش قیمت مصالح را جبران کرد.

طاهر افزود: اگر این میزان افزایش اجرایی شود امید است مردم بتوانند با این مبلغ بخشی از ساختمان هایشان را نوسازی کنند البته این قول نیز هنوز اجرایی نشده است زیرا بر اساس آن باید تا دو ماه آینده این مهم در جلسات هیئت وزیران تصویب شود و مجوز آن از طریق بانک مرکزی صادر شود.

بازآفرینی محلات هدف شهر اصفهان به کمک دفاتر تسهیل گری وی با بیان اینکه یکی از راه حل هایی که به روند باز آفرینی محلات سرعت می بخشد، سپردن کار به دست مردم است، گفت: مردم بهتر می توانند تشخیص دهند در هر مرحله انجام چه کاری اولویت دارد، بنابراین هر یک از محلات هدف اصفهان تشکیلات مردم نهادی با عنوان دفاتر تسهیل گر تشکیل شده که این دفاتر برای هر محله اولویت ها را تعیین می کنند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این دفاتر در هفت محله از شهر اصفهان تشکیل شده و شهرداری بودجه سالانه این دفاتر را به آنها پرداخت می کند، افزود: به دنبال آن هستیم که این دفاتر را در شهرهای دیگر استان نیز تشکیل دهیم البته در شهرضا و اردستان این دفاتر تشکیل شده و در کاشان نیز در حال تشکیل است.

کلید واژه ها: اصفهان – استان – شهرسازی – وزارت راه و شهرسازی – استاندار – برنامه – صندوق توسعه ملی – وزارت راه – معاون – نامه – بودجه – وظیفه – وزارت – اداره – میلیارد – شهردار اصفهان – طاهر – مدیر – شهردار – فرسوده – مسکن – بافت فرسوده – تصمیم – صندوق – عمران – توسعه – هزینه – تصمیم گیری – بافت – مدیرعامل

لینک منبع

قالب وردپرس