چهارشنبه 5ام اردیبهشت 1403

اختیارات ارزی بانک مرکزی بایدفراتر از کنترل دستگاههای نظارتی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی امروز در نشست تخصصی بررسی اقتصاد بانک مرکزی ذیل همایش بانکداری اسلامی که ظهر امروز سه شنبه ۹ شهریور برگزار شد، گفت: اگر چه رشد نقدینگی ناشی از کسری بودجه یا تسهیلات تکلیفی است اما یکی دیگر از علل اصلی آن نبود انضباط پولی بانکهاست. […]

354 Views



به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی امروز در نشست تخصصی بررسی اقتصاد بانک مرکزی ذیل همایش بانکداری اسلامی که ظهر امروز سه شنبه ۹ شهریور برگزار شد، گفت: اگر چه رشد نقدینگی ناشی از کسری بودجه یا تسهیلات تکلیفی است اما یکی دیگر از علل اصلی آن نبود انضباط پولی بانکهاست. ما ۴۰ سال است که یک بانک مرکزی قوی نداشته ایم. در قانون آمده نظارت شرعی و قانون قوی بر بانک‌های خصوصی از سوی بانک مرکزی اعمال شود اما نه نظارت شرعی شد و نه نظارت قانونی.

رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سیف زمانی می‌گفت ما ۲۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده ایم. من به او گفتم چرا با این حجم تسهیلات، نرخ رشد اقتصادی کشور منفی است؟ قطعاً ایرادی در کار ما هست که باید برطرف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اقتدار ارزی بانک مرکزی گفت: مراکز تصمیم گیری متعددی داریم و همه چیز در اختیار بانک مرکزی نیست. البته در همه دنیا هم همین است ولی باید سیاست‌ها با هما هماهنگ شود در حالی که فعلاً سیاست ارزی با سیاست صادراتی ما متفاوت است.

حسین زاده بحرینی افزود: وقتی همتی، در اوج آشوب ارزی، رئیس کل بانک مرکزی بود، سران قوا اختیاراتی را تصویب کردند و پس از تأیید رهبر معظم انقلاب به رئیس کل بانک مرکزی واگذار شد. همتی خواستار افزایش اقتدار بانک مرکزی در حوزه ارزی بود.

وی به یکی دیگر از ایرادات قانونی در حوزه استقلال بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طبق قانون، دولت می‌تواند بانک مرکزی را مکلف کند که ارزهایی که در اختیار دولت است را خریداری کرده و به صورت ریال به دولت بازپس بدهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: حتی دولت می‌تواند ارزهایی را هم که در اختیار ندارد و صرفاً به صورت سیاهه هستند که از وزارت نفت دریافت کرده را به بانک مرکزی تحویل داده و آن را به صورت ریال از بانک مرکزی دریافت کند.

حسین زاده بحرینی خاطرنشان کرد: در طرح جدید که در مجلس در حال بررسی است، برای اعطای استقلال بیشتر به بانک مرکزی، این تکلیف به اختیار تبدیل شده است. ما در این طرح اختیارات قابل توجهی به بانک مرکزی داده ایم تا در بازار ارز بدون آنکه از سوی نهادهای نظارتی تحت بررسی قرار گیرد دخالت کند.

در ادامه این نشست، پرویز عقیلی کرمانی، عضو کانون بانک‌های خصوصی گفت: ذخایر ارزی کشور باید زیر نظر بانک مرکزی حفظ و نگهداری شود. وقتی ارزی متعلق به دولت از محل فروش نفت یا سایر دارایی هاست یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی این است که کارگزار دولت باشد.

وی افزود: دولت برای حفظ استقلال کشور حق ندارد هیچ ارز دیگری را در کشور رایج کند بلکه باید وجوه ارزی به ریال تبدیل شود.

عضو کانون بانک‌های خصوصی ادامه داد: نرخ ارز را باید عرضه و تقاضا تعیین کنند حتی اگر باعث سقوط ارزش ریال شود. برای آنکه ارزش ریال حفظ شود باید صادرات را آنقدر افزایش دهیم که کفاف واردات را بدهد.

لینک منبع

قالب وردپرس